Fantes det noen finere familiebil på slutten av 90-tallet? Nei, mente mange. Alfa Romeo 156 tok markedet med storm og tiltrakk seg kundegrupper som aldri tidligere hadde vurdert en Alfa.
Designet er gjort av Walter de’Silva som like etter ble hentet til VW-konsernet hvor han endte opp som designsjef. Blant mange elegante detaljer er håndtakene på bakdørene. De er flyttet opp på c-stolpen, og dermed ser bilen nesten ut som en coupe. Også den digre, midtstilte grillen med Alfa-emblemet som går ned i støtfangeren og dermed skyver nummerskiltet ut til siden, er en særpreget detalj. Det fortsetter innvendig. Dashbordet gir sportsbilfølelse med dype instrumentklokker som er vinklet mot føreren.
Stasjonsvogna Sport Wagon er også en lekkerbisken, med klart mer fokus på design enn best mulig plassutnyttelse. Mot slutten kom den også med firehjulstrekk. På bruktmarkedet er 1,6- og 1,8-liters bensin det mest vanlige, den første oppleves som litt snau.
Førerplass med Ferrari-feeling
Nydelig design
Vanskelig å finne en god kjørestilling
Trang og litt upraktisk
Vi velger en bil fra etter faceliften i 2004, med dieselmotor på 150 hk. Da får du en sikkelig kjøremaskin!
Biler med dårlig servicehistorikk.
En fin blanding av gamle Alfa-fans og ny-omvendte som for alvor oppdaget merket da denne modellen kom.