Alfa har ikke vært altfor bortskjemt med suksesser og nøt derfor oppturen med 156 lenge. På slutten ble den gammel og frakjørt og 159 kom ikke det minste for tidlig.
Alfa-ingeniørene hadde imidlertid ikke hvilt på noen laurbær. Med 159 tok de mange skritt videre. Den vokste seg adskillig større enn forgjengeren, hele 23 cm i lengden og åtte i bredden. Dessuten ble den adskillig tyngre. Det gjør kjøreegenskapene litt mindre lekne enn på 156, men til gjengjeld føles 159 som en langt mer påkostet bil. Her spiller også et behagelig støynivå inn; dette er en de stilleste guttene i klassen.
Som før finnes den både i sedan og stasjonsvogn, sistnevnte også i en offroad-inspirert versjon kalt Q4. Et bra knippe motorer å velge mellom. De minste mangler litt godfølelse (og lyd!), men særlig 1,9-liters diesel er et fornuftig valg. Dette er en velkjent sak som deles med flere andre bilmodeller. Alfa drømte om å utfordre Audi A4 på kvalitetsfølelse og BMW 3-serie på kjøreegenskaper. Du skal være ganske stor Alfa-fan for å mene at de helt klarte det, og 159 har heller ikke klart å oppnå de salgstallene fabrikken håpet på.
Et godt alternativ til tysk status
Sjarm og særpreg
Hardt kjørte biler blir fort litt lurvete
Fortsatt et stykke å gå i forhold til premium-konkurrentene
En velutstyrt Sportwagen (stasjonsvogn) med 150 hk dieselmotor.
Ingen spesielle, men tenk deg om før du kjøper en som er bruktimportert. Det kan også være at 4-dørs med bensinmotor oppleves som litt ukurante.
Designopptatte folk med sans for alternativ status - her blir BMW 3-serie og Audi A4 altfor vanlig.