Finn biler og biltester

Audi A6

Audi A6

Her er bilen som for alvor løftet Audi opp i luksusklassen og ga Mercedes og BMW knallhard kamp om statuskundene. Sedanen vakte oppsikt med ekstremt runde linjer, lav luftmotstand og en svært karakteristisk hekk. Avant er mer konservativ, men ikke mindre populær.
A6 er også et utstillingsvindu for hva Audi kunne prestere på interiørsiden. Her er det eksklusive materialer og knivskarp millimeterfinish over hele linja. Svært god innvendig plass og imponerende støydemping.
Ikke så inspirerende å kjøre som det beste fra BMW, men komfortabelt så det holder. Bensin eller diesel? Manuell eller multitronic? Forhjulstrekk eller firehjulstrekk? Her er det bare å velge!

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Sjekk dørlåser og vindusviskere nøye, dette er ganske vanlige feil. Dessuten slitedeler som bæreboer, kuler og ledd i forstilling samt bremseskiver både foran og bak. Sjekk også at vannpumpa ikke lekker og at registerreima er noenlunde fersk. 1,8-liters turbo bensin kan ha problemer med turbostyring og luftmengdemåler. 2,5 TDI-motoren (diesel) har ofte mange og dyre problemer, og vi nevner kjapt: Dieselpumpe, turbo, kamaksler og en del feil på automatgirkasser. Er du uheldig og drar denne «gullrekka», har du lettet kontoen din for drøye 150 000 kr. Rust kan forekomme i nedkant av dørene bak og ved listene.

Hva skal du betale


+ Pluss

Nydelig materialkvalitet
Stor og praktisk stasjonsvogn

- Minus

Ikke klassens hvasseste kjøreegenskaper
Kvalitetsproblemer, særlig i starten

Beste kjøp

Klarer du deg med tohjulstrekk, er en fin og godt utstyrt A6 Avant 1,9 TDI (diesel) et fornuftig valg. Må du ha firehjulstrekk, er en fin 1,8-liters turbo med quattro et bra valg. Selvfølgelig i en velutstyrt Avant-utgave.

Styr unna

4-dørs sedaner generelt, og særlig de med V6 bensinmotor, manuelt gir og lite utstyr. Også biler med 2,5 TDI-motoren er lurt å styre unna – i alle fall de første årgangene – de hadde mildt sagt tvilsom kvalitet. Mang en slik bil har gitt eierne søvnløse netter og tom bankkonto.

Kjøpt ny av

Hytte på Hafjell, med parabol og boblebad på terrassen? Da sto det veldig ofte en A6 stasjonsvogn med quattro utenfor!

Historikk

1998 Ny generasjon A6 hvor spesielt hekken på A6 Limousine fikk helt ny design. Interiørmessige oppgraderinger og nye motorer. 2.6 V6 150 hk ble erstattet av 2.4 V6 165 hk. 2.8 V6 fikk 193 hk mot forrige modell som hadde 174 hk. Automatkassen var nå tiptronic hvor man også kunne skifte gir manuelt.
Motorutvalg: 1,8 4-syl på 125 hk, 1.8T 4-syl på 150 hk, 2.4 V6 på 165 hk, 2.8 V6 på 193 hk, 1.9 TDI 4-syl på 110 hk, 2.5 V6 TDI på 150 hk.
1999 5 TDI V6 på 180 hk og 2.7 V6 biturbo på 230 hk.
2001 V6 2.4 oppgradert fra 165 hk til 170 hk, 4.2 V8 på 300 hk, S6 med 4.2 V8 på 340 hk. 3.0 V6 bensin på 220 hk. 2.5 V6 TDI på 155 hk erstatter 150 hk. 2.0 bensin på 130 hk og 1.9 TDI på 130 hk
2002 Facelift på A6 med større hovedlykter, bruk av mer aluminium i understellet, små justeringer interiørmessig og nye farger. 2.7 V6 biturbo oppgraderes fra 230 hk til 250 hk. 2.5 V6 TDI kan leveres med 163 hk.
2003 2.5 V6 TDI 180 hk

Siste nytt om Audi

Antall visninger