Forrige A6 ble brått litt gammel da tredje generasjon rullet inn i 2006. Audi fulgte samme oppskrift, men dro til litt ekstra på alle punkter. Dette ble nesten en "mini-A8" - og utseendet er klart inspirert av storebror.
Bilen ble større, mer eksklusiv, mer velkjørende - og adskillig mer sporty i linjene. A6 fikk også den karakteristiske Audi-fronten med en diger, gapende grill. Mye avansert teknologi, blant annet Audis nye MMI (Multi Media Interface) som styrer stereo, navigasjon, klimaanlegg og bilens oppsett.
Det er veldig mye å velge mellom på motorfronten, blant annet ble de nye FSI-bensinmotorene introdusert i denne A6-en. Det gledelige er at de minste motorene holder bra, både 2-liter bensin og diesel gir klart godkjente ytelser.
Sedanen har egentlig mer enn nok plass for de fleste familier, men likevel velger nesten alle stasjonsvognutgaven Avant. Svært ettertraktet med quattro. Allroad ble også ny.
En av de mest sporty stasjonsvognene på markedet
Eksklusiv og luksuriøs
De store bensinmotorene er tørste
Biler uten riktig farge og utstyr er tungsolgte
Uten tvil en Avant med mye utstyr og automatgir. Klarer du deg med forhjulstrekk, er en 2,0 TDI (diesel) på 140 hk et godt valg. Går du for en med quattrosystem, er en 2,7 TDI på 163 hk et fornuftig valg.
A6 som 4-dørs sedan med stor bensinmotor, manuelt gir og lite utstyr.