Finn biler og biltester

Audi A7

Audi A7

Etter suksessen med coupeen A5, var det ikke unaturlig at Audi valgte å lage en litt større versjon også. A7 er både lengre og brediere enn den store familiebilen A6 – og ruver godt i gatebildet.

Den brede og aggressive fronten minner mye om superbilen R8 – mens den litt avstumpede hekken ofte deler befolkning i to: Noen elsker den, andre hater den.

Interiøret er på typisk Audi-maner i toppklassen. Den ble levert med 3-liters bensin- og dieselmotor som innstegsmodell. Men de minste alternativene, begge på 204 hk, er litt tamme for den store bilen. En del av disse bilene har heller ikke firehjulsdrift. Minste motor og ikke quattro? Da blir litt av vitsen med A7 borte.

Langt mer fraspark blir det med 245 hk diesel. Da får du 0-100 km/t på 6,3 sekunder og et passelig kraftoverskudd.

3-liters bensinmotoren på 300 hk er også en skikkelig godbit. Og hvis du har råd, er det bare å gå for toppmodellen med diesel på 313 hk, eller bensinverstingene S7 og RS7.

På samme måte som med BMWs M-styling, er A7 helt klart mest ettertraktet med S-line-pakke. Det gjør bilen akkurat det lille hakket tøffere.

På utstyrssiden var dette faktisk Audis aller første modell med head up-display. Og når de første gjorde det, gjorde de det ordentlig. Dette er et av de beste på markedet, med farger, tydelig grafikk og passelig mengde informasjon.

Mange vil gjerne ha disse bilene med komfortsetene, adaptive cruisekontroll, stor navi med Google-maps, svart taktrekk og takluke, 4-soners klima og hengerfeste. Nøkkelfri tilgang og start er også ekstrautstyr du bør se etter. Generelt snakker vi her kresne kjøpere som vet akkurat hva de vil ha. Det betyr at biler som av kjennerne blir oppfatter som litt ukurante, virkelig kan være tunge å selge.

Se opp for eksemplarer med litt «kreative» fargekombinasjoner. Dette var dyre biler da de var nye, og det er ikke alltid en velfylt konto går hånd i hånd med god smak …

Rent praktisk er A7 komfortabel og romslig. Men merk deg at en del modeller bare er godkjent for fire personer. Det er også noe lavt under taket i baksetet, for de mest høyreiste av oss.
Bagasjerommet er imidlertid stort og romslig.

A7 fikk en facelift som rent visuelt begrenser seg til nye LED-lys og minimale endringer på skjørt og fangere. Innvendig er det også noen små justeringer. Men nye motorer og nytt utstyr ble tilgjengelig. Så sjekk litt før du bestemmer deg for hva du skal ha.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Eierne er stort sett veldig fornøyd med sin A7. Bilen bygger i prinsipp på samme lest som Audi A6. Selv om DNA-et er A6, får du mer Audi A8-følelse av det eksklusive interiøret. Bilen er også godt utstyrt som standard. Men som alltid i dette segmentet - det gjelder å velge en bil med riktig "spekk".

Forstilling og bremser er obligatoriske sjekkpunkter. På en så tung bil slites dette ofte ganske fort. Det samme gjelder dekkene. Mange har felgdimensjon som betyr solide utlegg når du skal kjøpe nye dekk. Sjekk også at alle elektriske funksjoner virker som de skal.

Bilen bør ha komplett servicehistorikk. A7 er relativt kostbar å reparere om noe går galt, derfor bør du være forsiktig med biler som har høy kilometerstand. Det kan bety kostbart bilhold etter hvert. Bensinmotorene kan bruke litt olje - så husk å peile. En del eksemplarer har kommet inn som bruktimport. Her er det viktig å sjekke så nøye som overhodet mulig. Det gjelder kanskje særlig hvis disse bilene har påfallende lav kilometerstand.

+ Pluss

Kraftig, komfortabel, luksuriøs.

- Minus

Ikke alle liker designet på bakstussen. Dyr i innkjøp.

For deg

Du vil ha det lille ekstra.

Ikke for deg

Du vil ha mest bil for pengene.

Beste kjøp

Jo mer av alt - jo bedre ...

Styr unna

Bruktimporterte biler med lavt utstyrsnivå og dårlig historikk.

Kjøpt ny av

Travle menn med dyr dress og dokumentmappe, som sykler Birken. Mange av dem byttet til Tesla da den kom.

Sjekk også

Mercedes-Benz CLS (2009-2009)

Firedørs sportscoupé – det er det ingen som har, tenkte Mercedes, og vips var CLS ute. Den bygger på plattform og teknikk fra ”drosjen” E-Klasse, og er litt ..

Siste nytt om Audi