Etter suksessen med coupeen A5, var det ikke unaturlig at Audi valgte å lage en litt større versjon også. A7 er både lengre og brediere enn den store familiebilen A6 – og ruver godt i gatebildet.
Den brede og aggressive fronten minner mye om superbilen R8 – mens den litt avstumpede hekken ofte deler befolkning i to: Noen elsker den, andre hater den.
Interiøret er på typisk Audi-maner i toppklassen. Den ble levert med 3-liters bensin- og dieselmotor som innstegsmodell. Men de minste alternativene, begge på 204 hk, er litt tamme for den store bilen. En del av disse bilene har heller ikke firehjulsdrift. Minste motor og ikke quattro? Da blir litt av vitsen med A7 borte.
Langt mer fraspark blir det med 245 hk diesel. Da får du 0-100 km/t på 6,3 sekunder og et passelig kraftoverskudd.
3-liters bensinmotoren på 300 hk er også en skikkelig godbit. Og hvis du har råd, er det bare å gå for toppmodellen med diesel på 313 hk, eller bensinverstingene S7 og RS7.
På samme måte som med BMWs M-styling, er A7 helt klart mest ettertraktet med S-line-pakke. Det gjør bilen akkurat det lille hakket tøffere.
På utstyrssiden var dette faktisk Audis aller første modell med head up-display. Og når de første gjorde det, gjorde de det ordentlig. Dette er et av de beste på markedet, med farger, tydelig grafikk og passelig mengde informasjon.
Mange vil gjerne ha disse bilene med komfortsetene, adaptive cruisekontroll, stor navi med Google-maps, svart taktrekk og takluke, 4-soners klima og hengerfeste. Nøkkelfri tilgang og start er også ekstrautstyr du bør se etter. Generelt snakker vi her kresne kjøpere som vet akkurat hva de vil ha. Det betyr at biler som av kjennerne blir oppfatter som litt ukurante, virkelig kan være tunge å selge.
Se opp for eksemplarer med litt «kreative» fargekombinasjoner. Dette var dyre biler da de var nye, og det er ikke alltid en velfylt konto går hånd i hånd med god smak …
Rent praktisk er A7 komfortabel og romslig. Men merk deg at en del modeller bare er godkjent for fire personer. Det er også noe lavt under taket i baksetet, for de mest høyreiste av oss.
Bagasjerommet er imidlertid stort og romslig.
A7 fikk en facelift som rent visuelt begrenser seg til nye LED-lys og minimale endringer på skjørt og fangere. Innvendig er det også noen små justeringer. Men nye motorer og nytt utstyr ble tilgjengelig. Så sjekk litt før du bestemmer deg for hva du skal ha.
Kraftig, komfortabel, luksuriøs.
Ikke alle liker designet på bakstussen. Dyr i innkjøp.
Du vil ha det lille ekstra.
Du vil ha mest bil for pengene.
Jo mer av alt - jo bedre ...
Bruktimporterte biler med lavt utstyrsnivå og dårlig historikk.
Travle menn med dyr dress og dokumentmappe, som sykler Birken. Mange av dem byttet til Tesla da den kom.