Da SUV-ene begynte å krympe i størrelse, etter at kundene ble mer miljø- og forbruksbevisste, var Audi raskt frampå med en lillebror til giganten Q7.
Den nye bilen fikk betegnelsen Q5, og bygger på Audi A4. Q5 ble raskt populær på det norske markedet. En god dose status, passe stor, mange motor- og utstyralternativer, god komfort og høy materialkvalitet samt et utseende som er lett å like bidro til det. Selvfølgelig også firehjulstrekken som gir god framkommelighet når vi nordmenn skal til skogs og til fjells.
Den plasserer seg i klasse med blant andre XC60 og BMW X3 og kom på markedet i 2008. Det sterke sidene til Q5 ble av mange koblet opp mot god firehjulstrekk og høy kvalitetsfølelse.
Utvalget består i utgangspunktet i to bensin og to dieselmotorer - der 2-literen på 143 hk er inngangsmodellen. Alle motorene er tilgjengelig med automatgir (S-tronic). Med den minste motoren er bilen ingen rakett - og 0-100 km/t tar knappe 10 sekunder med automatgir.
Sommeren 2011 kom også en enda mindre SUV-fra Audi, nemlig Q3. Den er ment å konkurrere med de minste SUV-ene fra BMW (X1), Mitsubishi (ASX) og Nissan Qashqai.
God framkommelighet og det å sitte høyt er viktig – i tillegg til de fire ringene
Du liker lave biler og høye smørbrød
Pen og velutstyrt bil med 2-liter diesel på enten 143 eller 170 hk. Gjerne i kombinasjon med DSG-girkasse og i S-Line utgave.
Biler med stor bensinmotor og lite utstyr er en litt ugrei kombinasjon