- Når kunder kommer og sier at de har sett på Alfa Romeo og synes den ser stilig ut, men ikke kjørt den, stopper jeg bare samtalen og gir dem nøklene. Før vi kan prate videre, må de bare prøvekjøre, sier Alfa Romeo-selgeren da jeg kommer innom for å hente rålekre Alfa Romeo 159.
- Etter en tur bak rattet kommer de fleste tilbake og forteller meg at de nå vet hva kjøreglede betyr, forteller sier Alfa-selgeren.
Så hvordan er det egentlig med denne kjøregleden? Det begynner bra. Setene er fantastisk gode og interiøret er så lekkert at du ikke kan annet enn å glede deg til å trykke på startknappen. En svak dieselknatring høres på innsiden av bilen, på utsiden er det langt mer høylytt. Bare fra parkeringsplassen og ut til veien legger vi merke til hvor bra vekt det er på rattet. Det er godt å holde i – med noen nydelige pupper – og styrefølelsen er på den tunge enden av skalaen.
Vi kjører rett ut i kø og er glad for at testbilen er utstyrt med automatgir. Det vil si, helt til køen løser seg opp og vi ligger i fri flyt på svingete landeveier. Når understell og styrefølelsen er såpass inspirerende og morsom, er det verdt det ekstra bryet å sjalte selv.
I klassen er det egentlig bare én bilmodell som er like gøyal. Den heter BMW 3-serie. Så blir spørsmålet bare hva du liker. Hvis svaret er forhjulstrekk – og et chassis som tar enda bedre vare på komforten på dårlige veier – blir svaret italiensk.
Vi har stor forståelse for at selgeren prøver å prakke på kundene en prøvetur, for kjøregleden er sammen med designet Alfaens sterkeste punkt.
I skogen og på vannet er det vanlig å hilse på hverandre, selv om du verken har gått på skole sammen eller er i slekt. Det samme opplever vi når vi møtte andre Alfaer i motgående felt. Det er en sabla hyggelig gest som øker kjøregleden det også!
Noen få billige detaljer klarer ikke å ta fra oss den gode, eksklusive følelsen. Du stryker hendene over dashbordet og kjenner den gode følelsen i håndflata.
Plassen er ikke spesielt god, og disse italienerne er tydeligvis mer glad i espresso enn Statoil-kaffe. Verken den velkjente koppen eller Imsdal-flaska får plass i koppholderen foran. Det er litt synd, med tanke på at dette er den eneste koppholderen du har.
Bagasjerommet er langt fra stort. Plassmessig mellom Toyota Auris og BMW 3-serie stasjonsvogn. Baksetet er enda trangere, men så lenge du ikke tvinger den største kompisen inn, bør det gå fint.
Vi dumper gassen ut på Østre Aker vei, og begynner å stusse litt. Her spiller ikke automatgirkassa og motoren helt på lag. Vi opplever litt smårykk og lurer litt på hvor alle hestene er . Det er ikke noen daff bil, men den er langt fra så sprek som den ser ut. Hadde vi kunnet velge ville vi uansett gått for manuell kasse, og da er problemet løst.
Det blir ikke penere enn dette. Alfa Romeo er ikke noe billigmerke, men det ser enda dyrere ut enn det er. Hele designet preges av lekre linjer, og vi får lyst til å ta bilen ned til Milano for å piffe opp garderoben.
Italienske designersko og en raff dress passer bedre med helheten enn en sliten Levis-bukse og T-skjorte fra Norsk folkehjelp. Det er liten tvil om at design har gått foran funksjon, men når det gjøres så gjennomført som her, elsker vi det.
Seks frontlamper, broderte emblem i nakkestøttene, nydelig metallic brunfarge, lange slanke dørhåndtak og aluminiumsdetaljer. Alt ser bra ut. Og det får deg til å undre over hvorfor ikke alle biler ser like bra ut.
Alfa Romeo har et noe frynsete rykte, og vi er redd det er grunner til det. Regn med godt over middels driftskostnader. Dette er heller ikke bilene som holder seg best i pris; mange kvier seg for å kjøpe en brukt Alfa Romeo.
CO2-utslippet er oppgitt til 190 g/km. Det er mye! En BMW 320d slipper ut 40 gram mindre. Her har du faktisk nok en grunn til å gå for manuell. Da slipper 159 ut 159 (!) gram C02, og rent bortsett fra at det klinger veldig bra, sparer det deg også for 50 000 kroner. Mye av det er rene avgiftskroner.
Det er umulig å ikke falle for Alfa Romeo 159. Den er lett å bli glad i, og du føler deg veldig stilig bak rattet. Vi vet ikke om det er sant, men du føler at du har mye mer draget på det motsatte kjønn. Dette er en penisforlenger uten at du ser ut som om du prøver for hardt.
Broom har respekt for alle som kjører Alfa Romeo. 159 er en bil alle i redaksjonen drømmer om, men ingen av oss tør kjøpe. Den er god å kjøre, kanskje litt liten, men så har den et design som er blant bransjens beste.
1,9-liters diesel med 150 hestekrefter og manuelt gir. Helst med det høyeste utstyrsnivået – Ti. Skal du først fleske til og kjøpe deg en drømmebil, synes vi du skal unne deg en sterk og fin motor og mye gadgets.