Audi startet en helt ny bilklasse med Golf-baserte A3 i 1996. Nemlig ”liten luksusbil”. Mange mente at dette bare var noe tull, men det har vist seg at det var det ikke. Til å begynne med fikk du ”luksus-Golfen” bare som tredørs. Men den kom også etter hvert som femdørs.
Dagens modell kom helt tilbake i 2003, og kom i 2005 som Sportback. En liten, litt sporty stasjonsvogn. Vi har testet siste skudd på stammen, nemlig den miljøvennlige og prisledende A3 1,6 TDI. Duger den?
Audi A3 er en veldig trivelig bil å kjøre. Litt sporty i fjæringsoppsettet, men komforten er allikevel veldig god, i alle fall om du styrer unna sportsunderstell og ekstreme lavprofilhjul. Styreresponsen er svært god og presis og A3-en er stabil og ligger godt på veien. Den kjennes kanskje litt tung ut, uten at dette er negativt ment.
Det er kanskje mest av alt et utslag av at alt rundt deg føles så veldig solid og skikkelig. Alt fra lyden når du lukker døra - til materialkvaliteten på alt du tar i. Alt er egentlig bare fryd og gammen – hadde det ikke vært for at motoren i denne bilen oppleves som litt for snau. A3 fortjener – og har definitivt kapasitet til - mer enn denne 1,6-liters dieselen på 105 hk.
A3 Sportback er litt forlenget i forhold til tredørs-utgaven. Noe som først og fremst har kommet bagasjerommet til gode. Bilen oppleves som romslig, tross de kompakte ytre målene.
Bakseteplassen er i prinsippet ikke veldig mye større her enn i tredørs-varianten. Men noen ekstra centimeter byr den allikevel på - og det merkes godt. Det er liksom akkurat det som får den til å "tippe over" til å bli en familiebil. En annen klar fordel med femdørs Sportback er selvfølgelig at du her enkelt kommer deg ut og inn av baksetene, uten å være i besittelse av akrobatiske egenskaper.
Interiøret gir et solid og kvalitetssterkt inntrykk. Orden og ergonomi er noe tyskerne kan. Materialkvaliteten er høy og setene er gode med mange justeringsmuligheter og bra sidestøtte. Totalinntrykket av interiøret, er at dette er et godt sted å være – og at det nok er klassens beste. Intet mindre!
Ved bykjøring og småkjøring generelt trenger man ikke så mye mer motor enn denne bilen byr på. Det er først og fremst på landeveien jeg savner litt mer drag og fleksibilitet. Som tidligere nevnt - A3 fortjener det. Så for meg blir dette en bitte liten nedtur. Bilens iboende gode egenskaper skaper liksom litt forventning om at det skjer noe mer når man trykker til på gassen.
Denne 1,6 TDI-motoren erstatter etter hvert den så velkjente 1,9 TDI-motoren. Den nye motoren yter som forgjengeren 105 hk/250 Nm. 0 – 100 km/t gjøres unna på ikke altfor spreke 11,7 sekunder. Den manuelle girkassen er femtrinns og har korte, gode og presise skift.
Men jeg har vondt for å forstå at en sekstrinns ikke både hadde vært mer miljøvennlig og ikke minst gjort bilen litt kjappere.
Forbruket på 0,47 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslipp er absolutt hyggelig, i alle fall så lenge du ser i brosjyren. I praksis var jeg ikke i nærheten av å klare de oppgitte tallene den uka jeg kjørte bilen – i følge bilens egen kjørecomputer.
Audi A3 begynner å få noen år på baken. Den kom allerede i 2003, men den holder veldig godt. Den er både tidløs og pen fortsatt. Mye takket være små, men viktige oppdateringer underveis. Dashbordet er forsatt nesten identisk med det som var på Audi TT, som vi så for første gang i 1998!
Og man kommer liksom ikke unna å nevne et av Audis fremste kjennetegn, nemlig LED-lys som sammen med den velkjente grillen gir den Audi-karakteren som etter hvert har blitt en sterk merkevare. Audi er et av veldig få merker som har lykkes i å få med famileilikheten på alle modellene. Enten det er kjempe SUV-en Q7 eller minstemann A3, så er du aldri i tvil - dette er en Audi!
Kjøper du en litt velutstyrt Audi A3, får du en bil som vil være etterspurt på bruktmarkedet om to-tre år. Når det gjelder motor, tror jeg helt klart at diesel fortsatt er å foretrekke framfor bensinmotor. Jeg tror også at biler med større motor vil være mer lettsolgt enn de med liten motor.
Kvaliteten på Audi har de siste årene hatt et kraftig oppsving, og kjøper du ny A3 ligger det an til et forutsigbart og trygt bilhold. Service- og vedlikeholdskostnadene er omtrent midt på treet.
På blandet kjøring er dieselforbruket oppgitt til 0,47 l/mil. Noe som er bra, og som har den fine bivirkningen at CO2-utslippet også blir hyggelig, med sine 124 g/km. Uten at den er aller best i klassen av den grunn.
Med fem dører er Audi A3 en praktisk, pen og kompakt bil. Den er kjøresikker, komfortabel og smidig. Med litt større motor blir den i tillegg også morsom. Det er mange konkurrenter som isolert sett gir deg "mer" bil for penga, og A3 er absolutt ikke siste nytt lenger. Men i sum er dette en bil som fortsatt henger med. Men jeg ville som sagt veldig gjerne hatt litt mer motor enn det testbilen har.
Du er litt snobbete, og en vanlig VW Golf ikke er nok...
Du skal ha mest mulig bil for pengene.
Vår anbefaling er en litt velutstyrt femdørs Sportback med dieselmotor. Har du pengene til det - og liker å kjøre bil - går du for en 2-liter TDI med 140 hk. A3 kan også leveres med Audis fenomenale quattro firehjulstrekk-system. Da er du sikret god femkommelighet på all slags føre.