Hva er dette?
A3 cabriolet er garantert en av de aller mest tungsolgte bilene i sortimentet til Audi - og det til tross for at bilen i seg selv er helt ypperlig.
Vi har kjørt den på norsk sensommer - og nytt solrike dager med taket nede, vinden i håret og opplevd omgivelsene og naturen på en helt annen måte enn når du kjører en bil med tak.
Ekstra moro er det når det, som i testbilen, er et ganske enkelt helt rått stereoanlegg fra Bang & Olufsen, som lar deg nyte musikken også når det er litt vindstøy.
Les vår test av Audi A3 Sportback
Hvordan er den å kjøre?
Testbilen er utrustet med full S-line-pakke, inkludert 18" felger og sportsunderstellet som er senket 15 mm. Det gjør noe med kjøreopplevelsen. Det kan være litt stivt og hardt hvis underlaget ikke er godt nok - men bidrar også til at du får en bil som lar seg leke med, når du er i humør til det.
Med taket oppe er det imponerende lite støy - selv om du naturligvis må regne med litt susing når du kjører inn i en tunnel. Det skal nevnes at testbilen har akustikktak som bidrar til støydemping - og koster drøyt 3.000 kroner ekstra. Vår oppfatning er at dette er vel anvendte penger.Vi blir ikke helt venn med S-tronic-girkassen - som i automatmodus reagerer litt for sent. Det hjelper å sette den i sport-modus. Men er du litt kresen er det best å bruke girhendlene på rattet.
Når du legger ned taket, blir naturligvis kjøreopplevelsen en helt annen. Vinden er slett ikke sjenerende om du ruller opp vinduene, selv i høy hastighet. Og du har "vindskjerfet" i nakkestøtten, om det skulle bli litt kjølig. I baksetet er det mer trekk, men stort sett til å leve med - i alle fall om du ikke skal kjøre langtur på motorveien.
Ute etter brukt Audi? Sjekk ut dette!
Hvordan er plassen?
Om du ikke kjører rundt med taket nede, ja, så er bagasjerommet plutselig på høyst respektable 320 liter - og du får en større åpning å legge inn bagasjen i.Bagasjerommet er heller trangt. Særlig blir åpningen smal, for å gi plass til at taket skal få legge seg på plass. Hvis du skal gi plass til taket er volumet redusert til 287 liter - men det er lasteåpningen som er den største utfordringen. Her skal du ikke ha store kofferten før det kan by på problemer.
Baksetene er helt ok. Men er du langbent kan det bli slitsomt ganske fort. Selv de med kortere ben vil nok merke snev av klaustrofobi på langtur.
Når taket er oppe blir det litt mørkere og mindre utsikt for de i baksetet - men takhøyden er slett ikke verst.
Les også: Denne lille bulken koster han 23.000 kroner
Finest utenpå eller inni?
Det gjør at utseendet blir langt mer elegant - og mindre klumpete enn den foregående modellen.Om du ser forrige generasjon Audi A3 parkert ved siden av den nye, så skjønner du virkelig at det har skjedd mye. Nye A3 har nemlig vokst betydelig, og cabrioleten er nå 4.42 meter lang.
S-line-pakken med 18" felger hever inntrykket ytterligere - og gjør den mer spenstig å se på. Men om vi skulle ønsket noe mer, så var det en litt sprekere farge. Den er forøvrig pen både med taket oppe og nede - men det er i "åpen" versjon at bilen virkelig kommer til sin rett.
Innvendig er det Audi-isk fra A til Å. Og det er ment positivt. Interiøret er oversiktlig, kvalitetsfølelsen er på topp - men på ingen måte overdådig. På kveldstid, med diverse spotbelysninger (jada, det er ekstrautstyr), er det nesten som å sitte i en moderne, kul bar.
Men med det nye utseendet er det eksteriøret som stikker av med seieren her.
Les også: Topp 20: Her er nybilene som holder seg best i pris
Går den bra?
Vår testbil er utstyrt med TFSI-motoren på 150 hk. Koblet mot automatgirkassen er dette en ypperlig motorisering for cruising. Den takler det meste den får av utfordringer, enten det er oppoverbakker i lavt turtall eller forbikjøringer, uten å mukke.
Du får riktignok ikke frysninger av akselerasjonen - 0-100 km/t tar 8,9 sekunder - men når ruller rundt i cabriolet er ikke lyskryssdueller det aller viktigste, eller?
Da er det bedre å la den adaptive cruise controlen ta seg av mesteparten av jobben, og bare nyte sol, sommer og vinden i håret til det fulle.
Forbruket er forøvrig hyggelig - med 0,49 l/mil.
Les også: Dette er Norges mest populære bruktbil
Og hva er konklusjonen?
Det er ikke til å komme fra at det å kjøre cabriolet i flott, norsk sensommervær er en helt spesiell følelse. Og med den sommeren vi er i ferd med å legge bak oss nå i minne, kan det jo hende at cabrioletene blir litt mer attraktive igjen neste sommer.
Testbilen er i alle fall en av de mer folkelige modellene med fire seter - med startpris på 363.000 kroner. Men skal du få en A3 cabiolet du blir skikkelig fornøyd med, bør du beregne ekstrautstyr for rundt 100.000 kroner i tillegg.
Audi A3 cabriolet
Motor: 1,4 liter, bensin Effekt: 150 hk / 250 nm 0-100 km/t: 8,9 sekunderToppfart: 222 km/t Forbruk: 0,49 l/mil Bagasjerom: 320 liter Vekt: 1.395 kilo Pris: Fra 394.900 kroner, pris testbil 523.260 kroner
Les også: Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet