Audi satte seg selv ettertrykkelig på kartet i coupe-markedet, da de lanserte første generasjon av sin A5. En lekrere bil i denne klassen fantes ganske enkelt ikke. Både BMW og Mercedes ble tatt litt på senga av nykommeren.
Få vil være uenige i at den tidløse og nedtonede A5-en også har holdt seg svært godt gjennom årene siden debuten.
Likevel var det i fjor høst tid for å presentere erstatteren. Generasjon to av A5. Forventningene var naturligvis høye. Og førsteinntrykket ditto skuffende, da nykommeren ble vist. Audi har de siste årene vært helt konsekvente på å ta musesteg med tanke på designendringer. Vi har sett det samme i A4 og Q5 – og altså igjen med A5.
På en annen side, den nye er helt klart en lekker bil. Den er tross alt nesten prikk lik forgjengeren.
Men hvordan er den når du blir litt bedre kjent med den, og kommer under huden på den. Bli med og finn ut ...
LES OGSÅ: Brukt A5: Nå er den oppnåelig for mange flere
Hvordan er den å kjøre?
På plass bak rattet, er min første tanke at jeg gjerne skulle hatt mulighet til å sitte noe lavere. Det har rett og slett litt med hvordan jeg ønsker å sitte i en litt sportslig coupe.
Etterhvert blir jeg imidletid vant med kjørestillingen, som for øvrig er veldig god.
Bilen oppleves i starten ikke veldig forskjellig fra forrige generasjon A5 – med et viktig unntak: Stillheten. Det er nemlig mindre vind- og dekkstøy i den nye, og det er en luksus som kommer godt med på langturer.
Når du kjører litt aktivt, merkes det også at understellet er mer finstemt enn før. Styringen mer presis. Den er rett og slett blitt et par hakk bedre å kjøre.
Understellet er forøvrig adaptivt og kan justeres etter ønske. Og når du skal få det beste ut av motoren, setter du girspaken i Sport-modus. Da våkner bilen virkelig til liv!
LES OGSÅ: Audi A5 med R8-look – er dette verdens styggeste Audi?
Hvordan er plassen?
Den nye A5-en har strukket seg 4,7 cm i lengde – og fått økt akselavstanden med 1,3 cm. Totalt måler den nå 469 cm i lengde.
Det bidrar til både bedre plass i coupeen, og litt større bagasjerom.
Sistnevnte er nå på 465 liter. Det er slett ikke verst – og en økning på 10 liter siden forrige generasjon.
På testbilen er det dessuten skiluke.
I baksetet er det blitt mer romslig for beina enn før, men takhøyden setter en effektiv begrensning for hvem som kan sitte her. Dette er først og fremst en bil for to personer – med mulighet til å ta med barn og ungdom når behovet er der.
Foran er det som ventet romslig. Du får litt følelsen av å kle på deg bilen, takket være den høye og brede midtkonsollen mellom forsetene. Her er det også noen gode oppbevaringslommer og ikke minst to skikkelige koppholdere.
Finest utenpå eller inni?
Designet er altså mer av det samme. Audi har nok vært veldig forsiktige med å endre på noe som fungerer så godt som A5. Men likevel hadde vi håpet at de skulle være litt mer vågale.
Nå er den litt skarpere i linjene, med tydeligere markerte hofter, den har en lavere grill og frontlyktene er hevet. Alt sammen skal bidra til at den ser lavere og bredere ut. Og det gjør den!
A5 er fortsatt en lekker bil – og den får mange til å snu seg i trafikken.
Interiøret er imidlertid en helt egen historie. Her har det virkelig vært en opprydning. Men det koster å få den til å se like bra ut som testbilen. Da trenger du multifunksjonsratt med flat bunn og navipakke plus. Sistnevnte sørger for at du også får de digitale instrumentene.
Infotainmentsystemet fungerer forbilledlig - og alt du tar på gir følelsen av at du sitter i en premiumbil. Dette kan Audi til fingerspissene.
LES OGSÅ: Audi A5 Sportback: Duger den som familiebil?
Går den bra?
I testbilen sitter det en 190 hk TDI-motor. Det er feil på to måter, både fordi diesel er "ut" om dagen, og fordi disse bilene gjerne er best med bensinmotor.
Nå skal det sies at 2-literen vi har til rådighet leverer varene slik du forventer. Og kanskje litt til, faktisk. Forbruket kan være så lavt som 0,41 l/mil, avhengig av dekkstørrelse. Det er imponerende.
Samtidig er frasparket godt, og 0-100 km/t tar kun 7,7 sekunder.
Likevel savner vi litt det å kunne dra opp turtallet, slik du kan i en bensinmotor.
LES OGSÅ: En av Audis lekreste biler blir helt ny
Og konklusjonen er ...?
A5 er blitt bedre på alt – og har fått en forsiktig ansiktsløftning på utsiden. På innsiden har det heldigvis skjedd langt større ting – her viser Audi hva de kan.
Der forrige generasjon var klassens lekreste, er det imidlertid større tvil om akkurat posisjonen nå. Både BMW 4-serie og Mercedes CLC er blitt lekre biler.
Det største problemet med A5, er at den er litt klinisk og "kald". Det virker ikke som om designere og ingeniørene har hatt lidenskapen som da den første ble laget.
Men for all del, du skal ikke være lenge bak rattet i en A5 for å kjenne et betydelig må ha-begjær.
Motor: 2-liter, diesel
Effekt: 190 hk / 400 Nm
Forbruk: 0,41 l/mil
0-100 km/t: 7,7 sek.
Bagasjerom: 465 liter
Lengde x bredde x høyde: 469 x 184 x 136 cm
Vekt: 1565 kg
Pris: Fra 551.000 kroner
Pris testbil: 665.870 kroner