TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 Audi A6 3,0 TDI quattro tiptronic Sedan Diesel

Test: Audi A6 3,0 TDI quattro: Flytter grensene

Nye Audi A6 har blitt en imponerende bil. Les hvor imponerende:

Der står den altså. Fy fillern så lekker! Jeg går en runde rundt den, dels for å suge inn ”live-inntrykkene” av bilen vi både har hørt og skrevet så mye om – dels også for at jeg er så barnslig at jeg er nysgjerrig på hvilken motor testbilen har. Men der blir jeg snytt gitt. ”A6” og ”TDI” er det eneste som står. Samt et lite ”quattro-emblem”. Hmmm ... 3-liter eller?

Designet kan kjapt oppsummeres med sint foran, elegant fra siden og snill bak. En titt inn gjennom sidevinduene avslører at jeg kommer til å få noen gode dager på jobben. Dette ser riktig bra ut!

 

Kort historikk

Forgjengeren til A6 var Audi 100. En stor bil i det såkalte E-segmentet. Opel Rekord, Ford Granada og Peugeot 504 /505 kan var konkurrentene til å begynne med. Men så begynte Audi å klatre sakte, men sikkert oppover premium-stigen. Designet på Audi 100 var fint det – bevare meg vel – men å sloss mot selveste Mercedes, nei det var det ikke mange som hadde tro den gang.

Så kom A6 i første generasjon midt på 90-tallet – egentlig en faceliftet Audi 100 – men det begynte å ligne noe. Ofte var bilene utstyrt med store motorer, firehjulstrekk og mye utstyr også. Kvaliteten hang ikke helt med, men de lærte. Ganske fort også. Læringskurven fortsatte ganske bratt med neste generasjon som het C5. En elendig bil da den kom – en bra bil da de siste rullet av samlebåndet i 2004.

C6-generasjonen som kom i 2005 var ikke bare en svært pen bil, det både er og var en god bil også. Utrolig nok er dette en bil som nå tukter både BMW og Mercedes, og et bredt modellspekter gjør at bilene selger svært godt og er populære som aldri før.

Nei, nok tankespinn ... På tide å hente nøkkelen kanskje – og å finne ut hva som virkelig bor i den helt nye A6-en. Jeg gleder meg!

Les den spennende Audi-historien her:

Bil: Audi A6 Modell: 3,0 TDI quattro S-tronic Motor: 3-liter diesel Effekt:245 hk / 500 Nm 0 – 100 km/t: 6,1 sekunder Forbruk: 0,60 l/mil ved blandet kjøring Pris fra: Kr 764 200,- Pris testbil: Kr 1 155 620,-

Les også: Vår bruktbil-test av Audi A6: 

 
Prøv også:

BMW 5-serie:

BMW er kompromissløse når det gjelder å lage kjøreglade biler. De tviholder på bakhjulstrekken og lykkes i større grad enn Mercedes på det. (Jo da – de leveres med firehjulstrekk også) Plassen har tidligere vært et ankepunkt mot 5-serien, men det gjelder faktisk ikke mer. Dette er fortsatt den mest sporty av ”premium-kameratene”.

Les vår test av BMW 5-serie her:

Mercedes E-klasse:

Dette er – eller skulle i alle fall vært – den nærmeste konkurrenten til A6. Men fakta er at den selger svært dårlig her i Norge om man ser bort fra Taxi-markedet. Synd, for bilen er utrolig deilig, hakket over A6-en når det gjelder både komfort og plass, men taper nok noe på at den er noe mer sedat og traust enn sine andre tyske konkurrenter.

Vi har testet Mercedes E-klasse, les mer her:

Saab 9-5:

Saab påstår selv at Audi A6 er den nærmeste (forrige generasjon riktig nok) hovedkonkurrenten til deres nye 9–5. Saab er et merke jeg har veldig sansen for og som jeg ønsker alt godt. Men akkurat her - helt i toppen av premium-segmentet - har de svært lite å fare med.

Her finner du Saab-testen vår:

6 Kjøreglede

Det skal noe til å ikke være fornøyd, når man har 3-liters motor på 245 hk, firehjulstrekk, automatgir - lekkert innpakket i premiumklassens nyeste bil. Bare for på være helt sikre på at ingen sure miner skulle oppstå,er det tilleggsutstyr for 400 000 kroner på toppen av det hele.

Men det stopper ikke der – som en slags ekstra kremklatt oppå vaniljesausen er bilen i en av mine favoritt fargekombinasjoner. Sort med beige skinninteriør. Ikke en vanlig sort lakk, men fantomsort med perlemorseffekt. Heller ikke de deilige, beige skinnsetene er helt ”hverdagskost”. Vi snakker her elektriske komfortseter med ventilasjon og i ”Milano-skinn”

Du skjønner det sikkert allerede. Ha-begjæret slår nesten luften ut av meg – før jeg i det hele tatt har startet motoren.

Og det blir ikke mindre når jeg kommer ut på veien med den. Trekkvillig motor med krefter i overflod, perfekt 7-trinns S-tronic automatgirkasse, komfort, materialkvalitet og finish som bør sette dype rynker i panna på dem som lever av å selge BMW og Mercedes. Jeg må vel innrømme at jeg føler Audi har vært et ørlite hakk bak de to konkurrentene på akkurat dette.

Men nå har Audi nok en gang tatt et skikkelig javs oppover på premium-stigen. Det er klart man blir litt blendet når en bil er så ”loadet” med utstyr som denne, men allikevel ... Dette fører tankene nærmere både BMW 7-serie og Audi A8 enn den litt påkostede familiebilen som A6 tidligere har vært.

Luftfjæringen, ytelsene, de forskjellige kjøreprogrammene, støynivået, den presise styringen og ikke minst komfort- og luksusopplevelsen gjør denne bilen til en skikkelig kjøremaskin. Størrelse og vekt tatt i betraktning så oppleves bilen som svært lett håndterlig.

6 Interiør/plass

Se på bildet over, og på det innvendige dørhåndtaket på venstre dør. Der begynner den nye dashbordlinjen. ”Wrap around” kaller Audi dette – ikke noen nyhet i og for seg – snarere tvert imot. Men på Audi er det nytt. Det gir interiøret helhet og eleganse. Den nye brede midtkonsollen minner litt om BMW 7-serie. Jeg har den oppfatningen at treverk i interiøret hører hjemme i: A) Båter eller: B) Engelske biler som Rolls-Royce, Bentley og Jaguar. Men det er nå her også – enten jeg liker det eller ei ... Men det er tilleggsutstyr, det er aluminiums-dekor som er standard.

Bilen er også utstyrt med head-up display som viser hastighet, fartsgrense etc. i frontruta. Den har også night.vision, som er nattsynsassisten. Et infrarødt kamera i den ene Audi-ringen i grillen sjenerer et termisk bilde som vises på dashbord / head-up display. Varme objekter som mennesker eller dyr vises i en lys farge og det varsles også med lydsignal. Disse systemene er ikke noe man må ha, men mer i "kjekt å ha" kategorien.

Det er danske Bang & Olufsen som har levert stereoanlegget i testbilen, mot et pristillegg på nesten 72 000 kroner. SÅ kult er det ikke med diskanthøyttalere som kommer opp av dashbordet når man setter på tenningen – og ikke er lyden så bra et det er verdt de pengene heller.

Den nye MMI-skjermen som kommer ut av dashbordet derimot har jeg veldig sansen for, den er både stor, brukervennlig og lettlest.

Setene er som allerede nevnt kjempegode, plassen er raus både foran og bak. Klimaanlegget har fire soner og egen justering for de i baksetet. Både beinplass og takhøyde er vel ivaretatt for dem som sitter bak. Bagasjerommet på sedanen rommer hele 530 liter og er med det blant de aller største i klassen.

Stasjonsvogna? Nei jeg har ikke glemt den. Ikke Audi heller – for den kommer til høsten. Det er neppe noen stor spåkunst å påstå at den blir bestselgeren her

6 Motor

Audi tilbyr tre dieselmotorer i A6, den minste er en 2-liter TDI på 177 hk, i tillegg har de to 3-litere på henholdsvis 204 og 245 hk.

Vår testbil er utstyrt med den største. Det er skikkelig kraftpakke når 245 hk slippes løs i fri dressur. Momentet er på 500 Nm, girkassa er en 7-trinns S-tronic og med Audis gode Quattro firehjulstrekksystem gjør den 1900 kg tunge og store bilen unna 0–100 km/t på bare 6,1 sekunder.

Det kjennes ikke så raskt. Du hører der brummer litt foran, og kraften kommer så linjært at den gamle gode ”GTI-følelsen” uteblir helt. Bilen går snorrett og helt uten dramatikk av noe slag. Spennende? Nei. Komfortabelt? Ja. Man skjønner egentlig ikke helt hva som har skjedd før man kikker på speedometeret og finner ut at ”lappen” for lengst hadde røket om det hadde stått en kar med blå skjorte og svart Volvo i veikanten ...

A6 3,0 TDI med 245 hk er raskere enn både BMW 530d x-drive (6,6 sek) og Mercedes E350 CDI 4-Matic (5,0 sek.). BMW-en er hårfint bedre enn A6-en på både CO2-utslipp og forbruk (0,57 l/mil og 150g/km) mens Mercedesen – som har den kraftigste motoren – kommer dårligst ut her (0,66 l/mil og 173g/km).

Audien her et oppgitt forbruk på bare 0,60 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslippet er 158 g/km. Dette er svært gode tall – ytelser, størrelse og vekt tatt i betraktning. På akkurat dette området har ikke verden gått – men formelig fosset – framover de siste årene. For bare fire – fem år siden så hadde jo ikke en snill og lat Toyota Corolla disse forbruks- og utslippstallene engang.

S-tronic-girkassa girer presist og fint hver gang og firehjulstrekk-systemet sørger for en helt rå framkommelighet selv når føret er dårlig. Bare for moro skyld prøver jeg en skikkelig rivstart på isete underlag – det er helt rått! Bilen klister seg fast som en gammel tyggegummi under et kinosete.

Foreløpig kommer A6-en bare med to bensinmotorer, om du ikke liker diesel. Vi snakker da 2,8 eller 3-liters maskiner med seks sylindere på henholdsvis 204 og 300 hk. Den vil senere komme både med V8-motor, men også en firesylindret sak som nok blir den mest aktuelle har hjemme – i den grad man kan si det om en bensinmotor lengre ...

5 Design

Fronten er særegen og nesten litt aggressiv. De smale lampene med LED-teknologi og den velkjente grillen som nå er mer lik den vi finner på Audi A7 og A8, gjør at man aldri er i tvil om at dette er en Audi. Taklinjen er også mer buet – eller coupe-aktig – om du vil, enn tidligere. Uten at det går ut over den innvendig plassen. Bilen gir et solid, tungt men samtidig litt sporty designuttrykk. Sort lakk og de store 18-tommers hjulene understreker det elegante designet.

Men bakenden sliter jeg litt med. Den blir liksom litt tam og beskjeden i forhold til forhold til den kraftfulle fronten. Det er nesten så man ikke skulle tro at front og hekk tilhørte samme bil.

5 Miljø/økonomi

Aller billigste Audi A6 i C7 utgave - som den helt nye heter - koster fra 471 200 kroner. Vår testbil koster over 1 150 000 kroner.

Jeg er ganske sikker på at nye A6 kommer til å bli en ganske ”hot” bil de neste årene. De stive prisene til tross, vil den nok selge bra. Ikke minst når Avant (stasjonsvogna) kommer til høsten.

Dette er helt sikkert en bil som mange ønsker å kjøpe brukt de neste to-tre årene og det er derfor ikke noen stor spådomskunst å påstå at A6-en vil holde seg godt i pris. Vi vet også at Audi-kvaliteten har blitt veldig god de senere årene, så annenhåndsverdien er neppe noe å bekymre seg over. Service og delepriser er omtrent som hos konkurrentene.

Når det gjelder forbruk og utslipp er som allerede nevnt også veldig godt. Audi oppgir 0,72 l/mil ved bykjøring, og 0,53 l/ mil på landeveien. Blandet forbruk ender derfor opp på 0,6 l/mil. CO2-utslippet er på hyggelige 158 g/km. Noe som gjør at den er blant de aller beste på dette i denne klassen.

Konklusjon

En allerede god bil har blitt enda bedre – og dyrere ... Dette er en bil som BMW og Mercedes absolutt bør følge nøye med på. Aldri har det vært tettere mellom A6, 5-serie og E-klasse enn det er nå.

Både nye Saab 9–5 og den aldrende Volvo S80 er frakjørt ...

Hvilken utgave skal du velge:
Prisene varierer fra under 500 000 til godt over en million. Stor forskjell med andre ord, og det må nesten derfor bli lommeboka i kombinasjonen med behovet som avgjør hva som er riktig A6 for deg. Om du velger 2-liters eller 3-liters motor blir et spørsmål om hva du trenger - og har råd til. Ingen av delene er feil. Bensinmotor derimot, tror jeg lett kan oppfattes som litt spesielt.

Jeg tror det er lurt – med tanke på annenhåndsverdien – å tenke å velge en bil som er kurant utstyrt. Å loade en bil helt oppunder takskjegget med utstyr slik som på vår testbil er neppe noen god investering – men moro så lenge du har den, og kult når du viser det fram til naboen.

Jeg tror LED-lys er et ”must” – det har på mange måter blitt en slags signatur for Audi. Skinninteriør, parkeringssensorer og navigasjon er nok også smarte valg. Automatgir vil nok også trekke opp. Det er nok å ta av på tilbehørslista, men det er dyrt.

En fargekombinasjon som ikke er for sær er nok også smart. Sølv utvendig og sort innvendig er en tidløs klassiker men kanskje ikke veldig spennende. Ev. kan du ”snu det” som på vår testbil som er lys og trivelig innvendig samtidig som den er mørk og elegant utvendig.

Totalt: 5/6

For deg

Du bare SKAL ha det aller nyeste.

Ikke for deg

Du skal ha mest mulig bil for minst mulig penger

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå