Audi jobber stadig med å fylle alle mulige nisjer. Modellutvalget blir, som hos konkurrentene, bare mer og mer omfattende. Kanskje også litt forvirrende, for noen.
Siste navn i rekken er Q2. Q indikerer på Audi-språket at vi snakker om en SUV eller crossover. 2-tallet røper at det er den minste - fra før har vi Q7, Q5 og Q3. Snart kommer også Q8.
Q2 er altså et alternativ for de som ikke har stort behov for plass, ikke vil svi av over en halv million kroner på bil – og som gjerne vil at bilen skal være litt sprek og urban. Rett og slett en yngre kjøpegruppe enn de som vanligvis kjøper Audi.
Spørsmålet er om den har lykkes.
LES OGSÅ: – Dette er en veldig spennende SUV-nyhet
Hvordan er den å kjøre?
Vi lovpriset Q2s kjøreegenskaper etter lanseringen i Tyskland. På norske veier blir vi imidertid litt skuffet over komforten.
Det merkes at understellet ikke er så sofistikert som på de litt større, og mer kostbare modellene. Fjæringen oppleves litt stutt, og det smeller overraskende "hardt" når veien ikke er så god.
Det er også noe mer støy enn i vi er vant med fra Audi.
Når det er sagt, så er det er fortsatt en svært morsom bil å kjøre. Oppskriften er enkel: Flytte hvert hjul så langt ut mot hjørnene som mulig. Kombinert med et kompakt ytre og lav vekt, blir Q2 til noe av det mest sporty å ratte rundt i crossover-segmentet. Perfekt med tanke på at Audi selv mener denne skal gå i strupen på Mini Countryman.
LES OGSÅ: 400 nordmenn har bestilt denne SUV-nyheten
Hvordan er plassen?
Q2 føyer seg altså inn i rekken under Q3 – som også må sies å være en kompakt SUV/crossover. Den måler kun 419 cm i lengde, og er 178 cm bred.
Likevel har en ved hjelp av svært god plassutnyttelse klart å få et bagasjerom på solide 405 liter. Det er mer hva du finner i en VW Golf, mens nye Countryman på sin side rommer hele 450 liter.
Legger du ned ryggen på baksetene, vokser volumet i Q2 til 1.050 liter.
Baksetene er imidlertid ikke noe sted å oppholde seg på langtur, for de som er litt høye og røslige. Barnestoler feil vei blir heller ingen suksess. Men det fungerer fint for alle under 180 cm.
Finest utenpå eller inni?
Det har vært ganske lite liv i leiren hos Audi-designerne de siste årene. Men Q2 er en liten fargeklatt i så henseende. Med tanke på testbilen, gjelder det bokstavelig talt. Den knallrøde bilen lyser opp i vintermørket.
Vi mener fortsatt at det bør være forbud mot å bestille denne i grå eller sølv metallic. Den fortjener å bli sett. I litt spreke farger kommer profilene langs siden, vinklene på bakluka og kontrastfargen på C-stolpen tydelig fram.
Testbilen har Sport-design, som gjør at den er lakkert helt ned, og får mer urban-look enn offroad-preg.
Interiøret er lekkert – men det koster. Du kan faktisk få Audis digitale og dynamiske instrumenter også: Audi Virtual Cockpit. Det er imidlertid ekstrautstyr og testbilen har ikke det.
En liten detalj som irriterte oss litt, er at volumknappen nede på midtkonsollen, som også skifter sang, er plassert foran girspaken. Dermed er den litt krøkkete å få tak i. Vi ville heller hatt den på nedsiden av girspaken, slik som på de fleste andre Audi-modellene.
Alt det er oversiktlig, og igjen, velger en noe annet enn sort, får den et litt mer ungdommelig og friskt utseende. Det er finnes over 1 million (!) kombinasjoner av lister, farger, stoff, skinn og belysning i interiøret. Men igjen: Alt har sin pris.
Setene kunne med hell hatt mer sidestøtte og regulerbar støtte for lårene.
Vi liker best interiøret.
Går den bra?
Testbilen er utstyrt slik mange nordmenn nok vil velge akkurat Q2: Forhjulstrekk, automatgir og med bensinmotor. Dette er tross alt en urban bil, som neppe skal brukes opp til hytta. Da duger forhjulstrekk for mange. I tillegg er det fy-fy med diesel, særlig på småbiler i denne klassen.
1,4-liters TSI-motoren har 150 hk og dreiemoment på 250 Nm. 0-100 km/t tar 8,5 sekunder, og bilen oppleves sprek å kjøre. Samtidig er oppgitt forbruk drøyt halvliteren på mila. Det er veldig bra, og faktisk bare 0,1 l/mil mer enn versjonen med 116 hk.
Motoren gjør dessuten jobben stille og behagelig, og har ikke noe imot at du av og til drar opp turtallet litt skikkelig.
... og hva er konklusjonen ?
Det er ikke så mange direkte konkurrenter her. Det nærmeste blir Mini Countryman. Sistnevnte er imidlertid dyrere.
Slik sett har Audi gode kort på hånden. Q2 er også en underholdende bil å kjøre.
Sammen med et sprekt utseende, tror vi den appellerer til unge kjøpere.
Samtidig blir ikke Q2 en billig bil, i alle fall ikke den versjonen som folk flest ønsker seg, med tøft design og mye utstyr. Testbilen, med en startpris på 350.000 kroner, ender på 440.000. Og du kan fint bruke mye mer enn det også.
Dessuten må du være obs på at du ikke får Q2 med firehjulsdrift, med mindre du kjøper den med dieselmotor. Og akkurat det klinger ikke helt riktig, i disse dager ...
Motor: 1,4 liter, bensin
Effekt: 150 hk / 250 Nm
Forbruk: 0,52 l/mil
0-100 km/t: 8,5 sek.
Toppfart: 212 km/t
Lengde x bredde x høyde: 419 x 179 x 150 cm
Vekt: 1.280 kg
Pris: Fra 314.000 kroner (116 hk, manuell gir)
Pris testbil: 440.000 kroner