Audi kastet seg inn i segmentet for mellomstore SUVer med sin Q5. Den skulle først og fremst gå i strupen på bestselgeren i klassen: BMW X3.
Det gjorde den med stort hell. Ikke minst i Norge, hvor dette har vært en storselger i mange år.
Men nå er det kommet en ny. Joda, det er en helt ny generasjon, selv om det ikke ser helt slik ut.
Under et anonymt ytre, finnes det store og viktige endringer. Og det trengs. For BMW X3 var langt foran i løypa, og ikke minst har Mercedes blandet seg skikkelig inn i kampen om kundene med sine GLC.
Spørsmålet er om Q5 nå fortjener å bli valgt framfor de andre. Vi har tatt den på test for å sjekke:
Hvordan er den å kjøre?
Den store forskjellen fra forrige generasjon, er at Q5 nå er blitt tilgjengelig med luftfjæring. Det har testbilen. Og det merkes! Komforten er svært god. Understellet er også nytt, og takler ujevnheter forbilledlig.
Samtidig er den skarp nok til å kunne kjøres aktivt, når du ønsker det. Det er ingen balje i svingene. Her har vektreduksjonen på opptil 90 kilo vært med å hjelpe til. Fortsatt er den likevel ikke like skarp som BMW.
Audi har også gjort en solid jobb med støyisolering. Det er veldig lite vind- og dekkstøy, og slett ikke noe bråk fra motoren.
Her kan du bare dra avgårde på langtur uten å bli sliten. Det skal nevnes at testbilen har akustikkglass foran, som koster 2.000 kroner som ekstrautstyr.
LES OGSÅ: Audi eller Volvo – hva hadde du valgt?
Hvordan er plassen?
Q5 har vokst siden sist. Men bagasjerommet er ikke blitt mer enn 10 liter større, og rommer nå 550 liter. Akkurat det samme som Mercedes GLC.
Det har imidlertid blitt bedre plass i baksetet, og baksetene er dessuten regulerbare. Både vinkelen på ryggen og skyvbare i lengderetning. Det er smart!
På den måten kan også bagasjeromsvolumet økes til solide 610 liter. Det gjør at den plutselig er ledende i klassen, sammenlignet med både BMW X3 og Mercedes GLC.
Når du har ekstra stort plassbehov, legges ryggen på baksetene ned. Da øker volumet til 1.550 liter.
I baksetene er det også romslig. Her skal de fleste finne seg til rette, også voksne, med god plass til både hode og knær.
Det er dessuten noen smarte løsninger for oppbevaring av småting, flasker og mobiltelefoner.
LES OGSÅ: Audi Q5: Luksus-SUVen som koster deg minst
Finest utenpå eller inni?
Testbilen er utvilsomt finest på innsiden. Sølv metallic blir veldig grått og kjedelig, særlig i kombinasjon med plastdetaljene rundt hjulbuene. Det hjelper om du velger en litt sprek farge, og gjerne med Sport-pakke, slik at hjulbuene får samme farge som resten av bilen.
I utgangspunktet er det lite feil med designet, og det har fått en tydeligere skulderlinje som strekker seg langs hele lengden på bilen. Den gjør bare veldig lite ut av seg.
Når designet i tillegg er mer eller mindre akkurat likt den utgående Q5-en, vinnes det ingen priser for å være vågal og innovativ med den nye. Men kanskje har Audi funnet ut at denne kjøpergruppen ikke vil ha noen store grep på dette området?
På innsiden er det mye bedre. Her er Audi i sitt ess, fortsatt. Skyhøy opplevd kvalitet, et ypperlig infotainmentsystem og flotte digitale instrumenter. Virtual cockpit-instrumentene er suverene!
Setene i testbilen er ypperlige, med solid støtte i ryggen, og justerbar lårstøtte.
Og nå får du til og med head up-display i Q5. Tøft - og på tide!
LES OGSÅ: Testen av utgående Q5 her
Går den bra?
Det er ikke til å komme fra at dieselmotor passer denne bilen godt. 2-literen på "bare" 190 hk nyter godt av det høye dreiemomentet på 400 Nm i bunn.
Det holder faktisk til å krype ned på 7-tallet på øvelsen 0-100 km/t. Såvidt. Det tar nemlig 7,9 sekunder. Bilen oppleves også svært kvikk og fin under forbikjøringer, og du plages aldri av dieselknatring.
Forbruket blir også hyggelig med en slik motor. 0,49 l/mil er imponerende, og faktisk lavere enn GLC 220d – selv om Q5-en med sine 190 hk har 20 hk mer enn konkurrenten.
Det er nesten så en kan få en tåre i øyet med tanke på at dieselmotoren er blitt så uglesett. Til denne typen bil er jo disse helt perfekt! Og bor du utenfor byer med dieselforbud på kalde vinterdager, er det fortsatt et veldig godt alternativ. Bare vær obs på at den kan bli tung å selge igjen ...
Det vi gjerne skulle sett, var naturligvis en ladbar variant. En Q5 e-tron! Da hadde denne bilen blitt en storselger i Norge. Garantert!
Forøvrig er 2-liters bensinmotoren på 252 hk et spennende alternativ her. Sprek motor som likevel klarer seg med overkommelige 0,68 l/mil i oppgitt forbruk.
...og hva er konklusjonen?
Q5 har fått et designløft, men du skal følge godt med for å få det med deg. Hvis du ikke endrer fargen, kommer ikke naboen til å tro at du har fått deg ny bil, for å si det sånn.
Men på innsiden har det skjedd mye. Interiøret er blitt veldig pent, og brukervennelig. I tillegg kjører den veldig bra – ikke minst med luftfjæring på plass.
Det er kort sagt ikke mye å sette fingeren på med denne bilen. Den er rett og slett forbasket bra.
I disse tider er det imidlertid ladbart som gjelder. Med en startpris på 599.000 kroner blir det naturligvis tungt å konkurrere mot en Mercedes GLC 350e (med over 300 hk!) som starter på 535.000 kroner (priser er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken sine databaser).
Motor: 2-liter, diesel
Effekt: 190 hk / 400 Nm
Forbruk: 0,49 l/mil
0-100 km/t: 7,9 sek.
Bagasjerom: 550 / 1.550 liter
Lengde x bredde x høyde: 466 X 189 X 165
Vekt: 1770 kg
Pris fra: 635.000 kroner
Pris testbil: 921.000 kroner