For snart 25 år siden hadde jeg en liten og sprek rød bil: Mazda 323 GTI.
Oppskriften var klassisk: En helt vanlig 323 fikk strammere understell og litt styling – pluss naturligvis mer krefter under panseret. Det gikk ikke fantastisk, men det var ytelser nok til å gjøre de fleste kjøreturene morsomme.
Samtidig var det en ganske kompromissløs bil. Støynivået var voldsomt, både fra dekk og motor.
Og det nevnte understellet var såpass hardt at flere av passasjerene mine lurte på om bilen i det hele tatt hadde støtdempere.
Hvor vil jeg med dette? Jo, nå har jeg akkurat hatt en uke bak rattet i en annen rød, liten bil. Oppskriften er i utgangspunktet langt på vei den samme her også. En helt vanlig Audi A3 har fått GTI-behandling, bare med den forskjellen at her heter det S3. Ikke GTI.
Og så er det en enorm kontrast til min gamle GTI. Der den ikke kostet stort mer enn en helt vanlig 323, skal jeg hilse og si at det er noe annet med Audien. S3 starter nemlig på 724.200 kroner. Testbilen er ikke overdådig utstyrt, men kommer likevel på 868.350 kroner.
Da snakker vi seriøst mye penger for det som i praksis er en sporty Audi A3. Verdt pengene likevel? Det skal vi se nærmere på nå:
LES OGSÅ: 34 år med moro – her får du vite MYE om Golf GTI
Hvordan er den å kjøre?
Det er mange forskjeller på å lage sporty bil på 80-tallet og i dag. En av de viktigste er at en sporty bil i dag ikke bare er sporty. Den kan være snill og ganske alminnelig også. Denne Audien er smekkfull av elektronikk og hjelpemidler og kjøreprogrammer, i en slik grad at dette i praksis er to biler i ett. Du kan låne den bort til svigermor som kanskje vil synes den er litt lav å sette seg inn i, men som ellers vil oppfatte den som en helt vanlig A3.
Så kan du stille systemet på mest mulig sporty kjøreegenskaper – og du har et råskinn som kjører fra det meste, på en svært overbevisende måte.
Du slipper rett og slett å velge. Det er ingen kompromisser her, bare ja takk – begge deler!
Bilen går som et uvær. quattro-systemet planter de 300 hestekreftene resolutt i asfalten. Lyden er grom, her har noen lydtunere fått leke seg litt. S3 er utrolig retningsstabil, samtidig som langturskomforten i motorveihastighet imponerer i forhold til at dette tross alt ikke er noen storbil.
Jeg skulle gjerne testet den direkte mot noe sammenlignbart fra BMW for å få sjekket en liten antakelse: At bayerne fortsatt er hakket bedre på styring. Audien har absolutt ikke noe å skamme seg over, men er den best? Jeg tror ikke det.
Men du skal være langt over middels interessert i styreegenskaper for å bekymre deg særlig over dette.
Jeg tar den med meg på en runde øde landevei med mange bakketopper og mange svinger. Og plutselig er jeg minst 25 år yngre selv. Dette er rett og slett hysterisk moro.
Bare å mate på, bremse ned, leke – og samtidig vite at det er veldig, veldig langt til vi nærmer oss grensene for hva denne bilen kan klare. For å komme dit, er banekjøring det eneste riktige. Det får bli en annen gang.
LES OGSÅ: Norges tryggeste nybilkjøp – er det denne?
Hvordan er plassen?
Sportback er i praksis som en liten stasjonsvogn. Her stjeler quattro-systemet 40 liter av bagasjeromsvolumet, dermed ender vi på ikke så imponerende 340 liter.
Foran er det rikelig plass alle veier. To voksne sitter også OK i baksetet. Det funker også fint med store barneseter her, slik sett kan den faktisk duge som familiebil.
Men jeg tipper de fleste kjøperne enten er unge og single/par uten barn – eller godt voksne som for lengst har sluttet å kjøre rundt med barneseter og barnevogner. For dem bør dette holde i massevis.
Finest utenpå eller inni?
Stikkordet her er diskret. Selv om testbilen er knall rød, skal du ha litt peiling på hva dette er for å skjønne at det ikke er en 1,4 TFSI til under 300.000 kroner – med litt styling.
Det er nesten så jeg skjønner det hvis kjøperne plukker bort S3-merket.
For da har du virkelig en anonym sportsbil. Det utvendige designet er gjennomført til minste detalj, men vi er blant de som mener at Audi burde dratt til litt mer i siste modellskifte. Det blir litt snilt og forsiktig dette, for eksempel sammenlignet med Mercedes A-klasse,
Innvendig snakker vi et lett oppfrisket A3-interiør. Ryddig og minimalistisk, med nydelige sportsseter og lekre detaljer. Igjen: Det ser ikke ut som en bil til over 850.000 kroner, men det er noe diskret og sobert over dette også – som kler bilen veldig bra.
LES OGSÅ: Liten konkurrent: Både morsom – og billig
Går den bra?
2-liters bensinmotoren er jaget opp til 300 hestekrefter blank. På en bil som veier under 1500 kilo, gir det solide prestasjoner.
0–100 km/t går på 4,9 sekunder. Skyvet er voldsomt, samtidig som det skjer ganske udramatisk. Bare en grom motorlyd og en girkasse som mater på silkemykt.
Igjen er det kombinasjonen av å være sivilisert på den ene siden – og et skikkelig råskinn på den andre – som virkelig imponerer. I komfortmodus på motorvei er det få biler i denne klassen som slår den. Det samme gjelder på svingete veier der quattro-systemet byr på den lille ekstra prikken over i-en.
LES OGSÅ: Dette er en ulv – i Skoda-klær
... og hva er konklusjonen?
Det er naturligvis ganske sprøtt at en versjon av Audi A3 kan koste 868.350 kroner. Riktignok har den da mye utstyr, men mangler fortsatt ting som elektrisk justering av forsetet.
Derfor må jeg innrømme at jeg var litt skeptisk i utgangspunktet. Du kan tross alt få veldig mye annet fint når du passerer 850.000 kroner.
Så om den isolert sett forsvarer en slik prislapp, er jeg sannelig ikke sikker på.
Men hvis jeg skulle kjøpe nybil til denne prisen akkurat nå, ville S3 helt klart vært med i vurderingen.
Rett og slett fordi dette er en ekte kjøremaskin med herlig kraftoverskudd. Kvalitetsfølelsen gjennomsyrer hele bilen, samtidig som jeg har sans for at den er så diskret. Du kjøper en bil som kjører fra det meste annet av "vanlige" biler, men viser samtidig at du absolutt ikke har behov for å flashe med det.
Modell: 2,0 TFSI quattro S-Tronic Motor: 2-liter bensin Effekt: 300 hk / 380 Nm 0–100 km/t: 4,9 sekunder Forbruk: 0,69 l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 432/179/140 cm. Bagasjerom: 340 liter Pris fra: Kr 724.200 kroner Pris testbil: 868.350 kroner