TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 BMW 218i Active Tourer Flerbruksbil Bensin

Test: BMW 218i Active Tourer: Bilen BMW aldri skulle bygge

Men vi er glad de gjorde det likevel.

MPV - betegnelsen for en flerbruksbil - var i mange, mange år tabu å bruke i BMW-kretser. Det er jo egentlig så fjernt fra BMWs image som du kan komme. Bilen med propell-logoen er nemlig langt mer kjent for hvasse kjøreegenskaper, bakhjulstrekk og sportslige motorer.

Les også: Her er drømmebilen for storfamilien

Men i bilbransjen er ingenting umulig - bare spør Porsche. Det var ikke mange som trodde at de skulle lage SUV eller dieselbiler for 20 år siden.

Og BMW har etterhvert fått biler i alle mulige kategorier, de også. Og den siste i rekken er altså nettopp en flerbruksbil. Den heter 2-serie Active Tourer.

Les også: Disse bileierne er mest fornøyd med bilverkstedet sitt

 

Gjør noe helt annet

Det som kanskje er ENDA mer kontroversielt enn det å ha en MPV-modell med BMW-logo på, er at den leveres med forhjulstrekk. Det er en god del BMW-kjennere mildt sagt ikke helt fornøyd med. BMW skal ha bakhjulstrekk - eller 4x4. 

Men BMW har altså bestemt seg for å ta steget helt ut - og gjøre noe helt annet enn de noen gang har gjort før.

Vi var spente på om BMW har lykkes på første forsøk. Bli med på test og finn ut hva vi synes:

Les også: Flerbruksbil som imponerer

 

 

BMW 2-serie Active Tourer

Modell: 218i Motor: 1,5-liter, 3 syl. Effekt: 136 hk/220 nm 0-100 km/t: 9,3 sek. Forbruk: 0, 49 l/mil Toppfart: 200 km/t Bagasjerom: 468 liter/1510 Pris: Fra 307.900 kroner. Pris testbil: 436.300 kroner

 

Prøv også:

Mercedes B-klasse: Elektrisk og romslig

VW Golf Sportsvan: Lav startpris og god plass

 

Les også: Nå blir det priskrig på bestselgerne med 4x4

5 Kjøreglede

Det er tydelig at BMW har lagt innsats i at også flerbruksbilen deres skal kunne leve opp til ryktet. Neida, like skarp som mange av de andre bilene i BMW-sortimentet er den ikke, men i forhold til de andre i klassen er den et langt hestehode foran. Og vel så det. I alle fall testbilen, med justerbart EDC-understell.

Styringen er direkte og gir god tilbakemelding, den manuelle girkassen presis og understellet er passe fast slik at det blir lite krenging i svingene.

Men du merker at den er smalere og høyere enn BMW-er flest.

Det er også lagt stor innsats i at du ikke skal tenke over at du kjører en bil med forhjulstrekk. Den jobben har BMW gjort til toppkarakter! De aller, aller fleste vil aldri tenke over at det ikke er bakhjulstrekk. Det vil nok være litt annerledes i modeller med større motor. Men uansett. Dette er imponerende

4 Interiør/plass

Det er kanskje førermiljøet som er Active Tourer aller største ess. For her er det imponerende høy kvalitetsfølelse - slik du forventer i en BMW. Mye utstyr har du også tilgang til. Alt fra justerbart understell, head up display (riktignok på liten skjerm på dashbordet og ikke opp i selve vinduet), radarbasert cruise control og mye annet snadder. Bare husk at mye av dette koster en del penger ...

Infotainmentsystemet, med ypperlig skjerm og pen grafikk, er blant de beste på markedet. Men igjen - den store navipakken er ikke gratis ...

Testbilen har utstyrspakken Sportline, som blant annet sørger for gode sportseter og treeiket sportsratt.

Baksetene kan flyttes i lengderetningen. Men det vil jo naturligvis gå utover beinplassen til de som sitter der.Bagasjerommet er på 468 liter. Det er et rom under gulvet som kan brukes til småting og poser. Men gulvplata kan ikke fjernes - bare vippes oppover. Og i praksis er det ikke noe særlig mer plass her enn i en vanlig bil i Golf-klassen.

5 Motor

Vi har innstegsmodellen til vår disposisjon. Det vil si en tresylindret 1,5-liter (selv om betegnelsen altså er 218i) - som yter 136 hk. Den har turbo - og er faktisk den samme du finner i Mini Cooper.

Det er en motor som passer bilen ypperlig. En flerbruksbil trenger absolutt ikke å være noen racerbil. Men det er naturligvis viktig å ha nok krefter til å både følge trafikken og gjennomføre en forbikjøring uten å trenge en rett strekning fra Stavanger til Kristiansand.

Det går akkurat med 218i - men du har ikke noe ekstra når du skulle ønske det.

Det er helt sikkert de som kunne ønsket seg mer pulver - men samtidig vil nok disse fort velge seg en annen modell enn Active Tourer.

Forbruket er imponerende lavt - slik BMW er etterhvert er blitt kjent for. Oppgitt forbruk er 0,49 l/mil.

3 Design

Vi kunne gjerne sett at frontlyktene var litt mindre. Akkurat som i 1-serien blir de litt store og rare på den kompakte bilen.Flerbruksbiler er ikke de vakreste skapningen du finner på veiene. Men BMW har i alle fall gjort et ærlig forsøk. Den ser ganske barsk ut rett forfra, synes vi. Men du kommer ikke unna at det blir en smal og høy bil. Bakfra er den mer anonym.

Men det er altså ikke estetikk som er prioritet nummer en på denne bilen. Her handler det om praktiske egenskaper. Hvordan få mest mulig plass.

BMW klarer ikke å revolusjonere bilklassen. Men den er i alle fall ikke noe mindre pen enn de andre.

4 Miljø/økonomi

Dessuten er konkurrentene også gunstig priset. Golf sin MPV-versjon, Sportsvan, starter på bare 251.000 kroner (85 hk) - mens den med litt mer sammenlignbar motor på 150 hk starter på 316.00 kroner.Til å være en BMW er det svært så hyggelig å kikke på prislisten. Prisene starter på like over 300.000 kroner. Det er ikke hverdagskost fra de kanter. Men du må ta med i betraktningene at det er uten utstyr.

Hovedkonkurrenten er nok Mercedes B-klasse. Og den er jo nå også tilgjengelig som elbil - med startpris på 270.000 kroner. Den har både større bagasjerom (500 liter) og er raskere (0-100 km/t 7,9 sek.) enn konkurrentene.

Andrehåndsverdien er vanskelig å spå - siden dette er en helt fersk modell. Men BMW pleier å være ganske stabile.

Miljøet er godt ivaretatt i Active Tourer. Samtlige modeller byr på lavt utslipp og forbruk.

Konklusjon

Active Tourer har mye av det som skal til for å kunne bite bra fra seg på salgslistene, den også: Den leverer imponerende gode kjøreegenskaper for denne klassen, kvalitetsnivået på interiøret er på premiumnivå - og de praktiske løsningene er på plass.BMW har mye bra på gang om dagen. Modellutvalget blir bare større og større - og det meste de prøver på treffer blink. Det er ikke uten grunn at de har ett av sine beste år noensinne akkurat nå.

Utfordringen blir nok at mange i dette segmentet tenker mer på pris og plass enn egenskapene nevnt over. Og der er ikke Active Tourer best i klassen.

Totalt: 4/6

For deg

Du vil ha en litt billigere og mer praktisk premiumbil

Ikke for deg

Du mener at BMW kun handler om sportslige biler med bakhjulstrekk

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå