BMW har hatt ladbare hybrider i flere år, men det er sjelden batteriene har levert god nok rekkevidde.
Nå har også nye 5-serie blitt mulig å koble til en stikkontakt. 530e er nyeste ladbare modell på BMW-kartet.
Hva er nytt?
I utgangspunktet er drivlinjen mer eller mindre identisk med den vi finner i lillebror 330e. Forskjellen er at nykommeren har litt større batteri, og noe høyere dreiemoment.
Oppgitt rekkevidde er 50 kilometer, og effekten er 252 hk.
Det gjør at den har nøyaktig samme antall hestekrefter som 530i – som koster nesten 100.000 kroner mer ...
Hva er styrker og svakheter her?
Kjøreegenskapene er gode. Selv om den er 240 kg tyngre enn en vanlig 520i, er dette en bil som lever opp til BMWs rykte. Men den største styrken er likevel komforten.
Den er også svært pigg og fin når du gir gass. Aller best når batteriet ikke er helt utladet, naturligvis. Elmotoren er nemlig viktig at for at du skal få krefter helt fra bunnen av.
Forbruket er ikke realistisk. Vi klarte drøyt 30 kilometer på ren elektrisk drift, når vi kjørte normalt og ikke drev med "hypermiling".
Snittforbruket går relativt raskt opp i 0,5 l/mil, når batteriet er brukt opp. Det er betydelig høyere enn oppgitt, som er utopiske 0,19 l/mil, men likevel slett ikke ille for en rask og stor familiebil.
Hva koster den?
Startprisen er 529.000 kroner, som altså er rimelig med tanke på at du får en såpass stor motor. Men testbilen, med ekstrautstyr for 221.400 kroner, ender på friske 767.950 kroner.
Du kan naturligvis slippe unna med en lavere pris enn det, men husk at en BMW bør være godt utstyrt om du skal bli kvitt den igjen til en fornuftig pris.
Hvem er konkurrentene?
Den mest nærliggende konkurrenten er naturligvis Mercedes E350e. BMW 530e har betydelig bedre rekkevidde (oppgitt 50 km vs 33 km), lavere startpris (529.600 vs 555.000 kroner), nøyaktig samme ytelser (0-100 km/t på 6,2 sek.) – mens Mercedes E350e har størst bagasjerom (540 liter vs 410 liter) og høyest toppfart (250 km/t vs 235 km/t).
Vil naboen bli imponert?
Ja, nye 5-serie er en ruvende bil. Kombinasjonen av mørkeblå metalikk-lakk og hvitt skinninteriør gjør den ekstra eksklusiv å se på.
Broom mener:
530e er den beste ladbare hybriden BMW har laget så langt, og knuser Mercedes E350e på elektrisk rekkevidde.
Men den er ikke tilgjengelig med hverken firehjulsdrift eller som stasjonsvogn. Og akkurat det er det nok mange norske kunder som skulle ønske seg.
Batteriene tar plass. Bagasjerommet er på "bare" 410 liter, og vil nok for mange være for lite.
Hva mener eierne?
Eiere av nyere BMW 5-serie-modeller gir bilen sin en snittkarakter på 8,6/10.
Visste du at:
– Det billigste utstyret på testbilen er sportsrattet. Det koster 1.800 kroner
– På bruktmarkedet kan du få en ladbar BMW 330e, altså en noe mindre bil enn dette, for under 400.000 kroner
– 5-serie debuterte allerede i 1972, og er en av BMWs mest solgte modeller
Motor: Bensin + el Effekt: 252 hk / 420 Nm 0-100 km/t: 6,2 sek. Toppfart: 235 km/t Forbruk: 0,19 l/mil Bagasjerom: 410 liter Lengde x bredde x høyde: 493 x 186 x 147 cm Vekt: 1.770 kg Pris: 767.600 kroner