Da vi prøvde den nye 5-serien for første gang var vi ikke tvil – dette er klassens klare ener. Siden den tid har vi fått nye Audi A6 – og vi er ikke lenger like sikker i vår sak. Men den duellen skal vi ta siden. I første omgang skal vi konsentrere oss om siste skudd på 5-seriestammen, nemlig 525 DAT (Diesel, Automat, Touring) – med xDrive.
For om det er noe skeptikerne til BMW alltid har klaget over, så er det at bakhjulstrekk ikke duger på vinteren. Til dem er det bare en ting å si: xDrive.
Nå har vi riktignok ikke fått kjørt testbilen i en halvmeter snø eller innover i de verste skogsbilveiene. Men selve firehjulstrekksystemet har vi fått anledning til å teste grundig ut på flere andre modeller – også av 5-serien. Så det vet vi duger.
Hva er dette?
5-serien er altså blitt tilgjengelig med 525-dieselmotoren, xDrive og i touring (BMW-sk for stasjonsvogn)-utgave. Det er i utgangspunktet en kombinasjon vi vil tro mange nordmenn setter pris på.
Her får man en bil som lett kan frakte fire voksne på lange turer, har godt med bagasjeplass og ikke minst en sterk motor – kombinert med lavt forbruk og trekk på alle fire.
Premiumfølelsen oser lang vei – fra LED-lysene utvendig til skinnseter og pianolakk innvendig.
Så da er det vel bare å legge inn bestilling, sier du? Tja, ikke for hvem som helst i alle fall ... Kommer tilbake til det senere.
LES OGSÅ: Test: 520 D Touring: Denne kommer du nesten ikke unna
Hvordan er den å kjøre?
5-serien er ganske enkelt en utsøkt bil å kjøre. Forrige generasjon var også meget bra – men F10-modellen tar det enda et hakk videre. Maken til kombinasjon av komfort og kjøreglede finnes knapt i dette segmentet.
Perfekt balanse og topp motorisering er mye av hemmeligheten – og i testbilen blir det ekstra trygt og godt gjennom at den har xDrive.
Bilen er først og fremst en herlig cruiser – men kan så avgjort bite fra seg når du er i "det" humøret også. Fullt så leken som en bil med bakhjulstrekk er den kanskje ikke, og det trenger den heller ikke. 525 med xDrive er ikke et leketøy – men en familiebil som du behandler med den respekt den fortjener.
LES OGSÅ: Vår test av forrige generasjon BMW 520 DAT
Finest utenpå eller inni?
Det er sannelig ikke lett å si. Vi er store tilhengere av det nye designet. I svart kommer ikke alle de flotte detaljene til syne, men i riktig lyssetting hjelper det. Panseret med profilerte buer gir inntrykk av at bilen er i bevegelse selv når den står stille, perfekt symmetri mellom grill, lykter og frontfanger, og en markert langsgående linje fra hjulbuen foran som ender opp som del av baklykta.
Vi skulle imidlertid gjerne hatt M-pakken – den er lekker. Og vi er tilhenger av Shadow Line-lister – som altså ikke innebærer kromlister rundt vinduene. Men alt dette er naturligvis en smakssak.
Interiøret er ganske enkelt nydelig. I alle fall i testbilen, med pianolakk-lister og lyspakke som blant annet innebærer komfortbelysning langs alle listene og diverse spotbelysning.
BMW har dessuten også klart å skape to helt ulike stemninger i bilen – avhengig av om det er mørkt eller lyst ute. Alt fra fargene i head up-displayet til instrumentene og kartet i navigasjonen endrer seg. Det er rett og slett veldig forseggjort og gir en klar premium-følelse.
Navigasjonen er for øvrig komplett med 3D og Google-Earth-kart, og du vil helt klart finne deg godt til rette i de myke og dype sportssetene.
Vi lot oss imidlertid irritere litt over at bilen bare har delvis elektriske seter. I en bil til 857.740 kroner, forventer vi gjerne at en slipper å bruke egen kraft for å justere sittestillingen. Litt kravstor er det lov å være i dette prissegmentet.
Men selv om vi ikke har noe å klage på over eksteriøret, så stikker det lekre interiøret av med seieren. Så vidt.
Det er få interiør i bilderverden som oser så mye status og kvalitet som det BMW har i nye 5-serien.Det er få interiør i bilderverden som oser så mye status og kvalitet som det BMW har i nye 5-serien.
Går den bra?
5-serien er en stor og tung bil. Med 525 D har imidlertid bilen 211 hk (450 nm) – noe som absolutt er tilstrekkelig. Den har hele tiden krefter tilgjengelig – og er ikke noen sinke ut av lyskrysset heller. Men den føles såpass udramatisk at verken farten eller akselerasjonen merkes. Derfor kan du bli lurt til å tro at det ikke går like fort som det faktisk gjør.
0–100 km/t er gjort på bare 7,4 sekunder i testbilen. Det er 0,1 sekund tregere enn versjonen med 218 hk – som koster 20.000 kroner mer. Forbruket på de to 525-variantene er likt, på 0,54 l/m (Co2: 143 g/km) på blandet kjøring. Det er imponerende – vekt, xDrive og fysiske mål tatt i betraktning.
Automatkassen er på typisk BMW-vis helt eksemplarisk – og tilpasser seg kjørestilen din. Både giring og gassrespons blir ytterligere skjerpet når vi velger Sport-modus.
LES OGSÅ: Test: BMW Grand Turismo: Skal vi ta en tur til Kirkenes?
... og hva er konklusjonen?
Innledningsvis sa vi at bilen ikke er for hvem som helst – selv om mange nybilkjøpere vil ønske svært mye av det 525 D Touring xDrive har å tilby. Årsaken er naturligvis pris. Skal du skille deg med 857.740 kroner, eller låne dem, så ønsker du å være sikker i din sak.
Det skal riktignok påpekes at startprisen er 701.000 kroner. Men i tillegg må du nok regne med minst 100.000 i ekstrautstyr. Navi professional (21.500 kroner) er et must for mange – og Head Up-display i farger (15.400 kroner) hører også med. Så en rimelig bil vil det nok være drøyt å kalle den.
Konkurransen fra Audi A6 og Mercedes E-klasse er sterkere når alle har firehjulstrekk. Da er det enda mindre som skiller. Ideelt sett skulle vi gjerne hatt muligheten til å heve og senke understellet, slik en kan få på flere av Audi sine modeller – det kan trenges når snøen eller kjerreveien blir ekstra utfordrende.