Det banebrytende designet var mildt sagt omdiskutert da denne bilen kom i 2002. Nå har vi sakte, men sikkert vent oss til det.
Det er over 5 meter og nesten 2 tonn med luksusbil vi nå har testet. Prisen var på godt over èn million kroner i 2002.
Møbel-dashbord
Jeg synker ned i de delige skinnsetene og skuer utover ”arbeidsplassen”. Dashbordet er karakteristisk med sitt møbel-inspirete design og materialvalg. Litt annerledes og fortsatt lekkert, til tross for at enkelte detaljer tydelig røper alderen...
Knappen til iDrive-systemet som er plassert der man normalt finner girspaken, er også en vesentlig del av interiøret. Med denne knotten har du mulighet til å betjene vanvittige 700 forskjellige funksjoner for radio, klimaanlegg osv.
Det er ikke til å komme i fra at dette var litt ”overkill”, og folk fikk det rett og slett ikke til – meg selv inkludert... Systemet i testbilen er i første generasjon, det har på senere modeller blitt mye enklere å bruke. Heldigvis.
Plassen er raus i forsetene. I baksetene er det ikke så rommelig som jeg hadde forventet i en fem meter lang bil, mens bagasjeplassen holder fint for de fleste.
På veien
Bilen er så å si lydløs inntil du virkelig mater på... Da løfter fronten seg forsiktig og rekkesekseren snerrer herlig! Og det går unna også. 0 – 100 gjøres unna på 7,5 sekunder, selvfølgelig med automatgir – det står det respekt av! Apropos gir, på denne 7-serien er girspaken en liten aluminiumshendel ved siden rattet. Du kan også gire den manuelt med knapper på rattet.
Denne bilen er perfekt som komfortabel milesluker – for deg som skal forflytte deg langt på kort tid på en behagelig måte. Styringen er som alltid på BMW - perfekt!
Et godt liv
Testbilens 19 tommers hjul ser fete ut og kler bilen godt, men bidrar dessverre til både litt sporing og hjulstøy. Originalt har den 17 tommere.
Testbilen har hatt 2 - 3 eiere, men bærer preg av å ha levd et godt liv. Litt riper på et par av fangerhjørnene og litt klarlakk som flasser på ene bakdøra er stort sett det eneste å melde om. Sølv metallik er en tidløs farge som absolutt kler syver`n.
Les Brooms test av ny 7-serie, klikk her:
Kjapt oppsummert:
Interiør: Nydelig finish og materialkvalitet. God plass
Eksteriør: Man venner seg til det meste...
Mekanisk: Grei mekanikk, kan ha tvilsom elektronikk
På veien: Førsteklasses
For: Kjøregenskaper, komfort og status
Mot: Kan bli dyr å eie
Les mer om brukt BMW -klikk her:
Benny mener:
Det første du må gjøre på en 7-serie er å sjekke at absolutt alle (Ja, det er mange) elektroniske funksjoner virker som de skal. De fleste av disse bilene er svært godt utstyrt – og det er kult. Men det betyr også at det er mye som kan gå i stykker. Noe som ikke er fullt så kult, da bilene er kostbare å reparere. Særlig på de første årsmodellene kunne enkelte biler ha litt ”bugs” i elektronikken.
Sjekk også dekkene. Mange 7-seriet har såkalte run-flat dekk (betyr at du kan kjøre videre selv om du har punktert) og de er dyre når du må sko om bilen.
Sjekk også bremseskiver foran og bak og kuler og ledd i forstillingen og selvfølgelig at bilen har god servicehistorikk.
Visste du at:
- "Top of the line" modellen av denne bilen var BMW 760, med 6-liters V12 motor på 445 hk?
- At desigeneren bak denne 7-serien - Chis Bangle - sluttet hos BMW i februar -09, etter 15 år?
- Den finnes også med dieselmotor som 730d eller 745d, sistnevnte med V8?
Takk til Bergheim Autosalg Bærum for lån av BMW 735i.
Merke: BMW Modell: 735i Årsmodell: 2002 Motor: 3,6-liter bensin, 272 hk Km. stand: 127 000 Pris: 419 000,- |