BMW er på hugget når det gjelder ladbare biler. Det gjelder også for selve flaggskipet – 7-serie.
I høst kom nemlig den ladbare 740e iPerformance til norske forhandlere.
Dette er den første modellen i iPerformance-rekken, som etterhvert vil inkludere alle modellene som er ladbare.
I 740e får du en kombinasjon av elmotor og en bensinmotor som totalt yter 326 hk.
Resultatet er en direktørbil som passer som hånd i hanske til de nye bilavgiftene til Siv Jensen og co. Faktisk ligger det an til at avgiftene på denne bilen spesifikt, reduseres med over 60.000 kroner over nyttår.
Så får vi se om noe av avgiftsletten fører til redusert prislapp ut til kunden. Det er nemlig langt fra sikkert.
Uansett er det ingen lettvekter når det kommer til pris. Startprisen er 969.700 kroner, og de fleste krysser nok av for ekstrautstyr til en verdi av både 200.000- og 300.000 kroner. Noen betydelig mer også.
Testbilen er for øvrig ingen hvilken som helst 7-serie – det er en forlenget spesialutgave i forbindelse med BMWs 100-års jubileum: 740Le xDrive iPerformance.
Hvordan er den å kjøre?
Jeg har kjørt nye BMW 7-serie før. Den lever opp til ryktet om å by på kjøreglede. Den ladbare utgaven i forlenget versjon veier imidlertid 175 kilo mer enn innstegsmodellen 730d. Det er mye.
Heldigvis merker du lite til den økte vekten. Utrolig nok. Igjen har BMWs ingeniører vist at de gjør seg fortjent til den (sannsynligvis) svært høye lønnen sin.
740e kjennes riktignok stor, trygg og tung på motorveien, men klarer likevel å ta svingene med litt snert. Men husk at de fysiske lovene fortsatt gjelder. Og noen sportsbil blir naturligvis aldri et slikt flak ...
Mer viktig her er naturligvis komforten. Og den er i toppklasse. Men helt på nivå med det beste fra S-klasse synes vi imidlertid ikke at den er. Til det er understellet litt for stivt. Noen kompromisser blir det.
BMW har vært smarte da de laget denne bilen. Det gjør at du både kan "spare" strømmen i batteriene, til du for eksempel kommer til bykjøring. Eller du kan manuelt velge å kjøre bare på strøm.
LES OGSÅ: Diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner
Hvordan er plassen?
7-serien er gigantisk alt i utgangspunktet, den lange-utgaven er smått vanvittige 510 cm lang. Det kommer først og fremst baksetepassasjerene til gode.
Her sitter du med andre ord som en konge, og har en rekke fasiliteter innen rekkevidde til enhver tid.
Men testbilen er av typen med tre bakseter. Det grenser til meningsløst i en slik bil. Det midtre setet vil uansett aldri være i bruk. Her synes vi rett og slett det skal det være maksimal komfort og plass for to. Ferdig med det.
Bagasjerommet er preget av at det må gjøres plass til batteriene. Det gjør at volumet reduseres fra 515 til 420 liter. Det er heller lite med tanke på at vi snakker om en så stor bil.
LES OGSÅ: Test BMW 750iL xDrive: Her har du det som en konge!
Finest utenpå eller inni?
Eksteriøret er umiskjennelig BMW. To digre nyrer, lav front med brede frontlys med angel eyes. Bakfra er det også velkjent for BMW-kjennere. Baklyktene bindes sammen med en kromlist – og minnner mye om 5-serien.
iPerformance-modellene skiller seg fra de andre med et integrert enderør på hver side. Foran er det slisser i grillen som kan lukkes, når du ikke trenger kjøling til motoren, noe som bidrar til lavere luftmotstand og forbruk.
iPerfomance-modellene har også et eget emblem på C-stolpen.
Designet på denne bilen er åpenbart et varsel om hvordan BMW tenker framover. Nye 5-serie bygger i veldig stor grad på samme lesten. For folk flest kommer det til å bli vanskelig å skille dem – akkurat som med for eksempel S-klasse, C-klasse og E-klasse.
Innvendig er det moderne og luksuriøst. I en slik bil er det "helt rett" med det lyseste interiøret. Det er ikke folk med møkkete sko som skal sette bena i det myke teppet i denne bilen.
Men infotainmentskjermen føles brått litt gammelmodig og liten, nå som stadig flere har kommet med langt større varianter, som Volvo, Tesla og Mercedes.
Likevel liker vi best interiøret.
LES OGSÅ: Nå er dette Norges tredje mest solgte bilmerke
Går den bra?
Bensinmotoren, med turbohjelp, yter alene 258 hk. Koblet sammen med elmotoren blir samlet effekt solide 326 hk.
Resultatet ser formidabelt ut på papiret. Og det er ingen tvil om at skyvet under akselerasjon er formidabelt også i praksis. Elmotoren bidrar til å gi et ordentlig fraspark allerede fra start – og når turtallet slår inn kommer hovedmotoren med sine turbokrefter.
0-100 km/t tar 5,4 sekunder, noe som kan få mange GTI-biler til å skamme seg.
Forbruket er oppgitt til vanvittige 0,2 l/mil. Men som vi har sagt mange ganger før, alt avhenger av kjøremønster og hvor ofte du lader. Vi fikk ikke testet bilen på skikkelig langtur. Men hvis du lader ofte og kjører lite (mindre enn 30 km om dagen), kan du i teorien kjøre uten å aktivere bensinmotoren.
Men det siste tror vi ikke så mange gjør. Både fordi ytelsene blir betydelig dårligere, og fordi mange gir beng i å lade. De kjøper den heller fordi innkjøpsprisen er gunstig.
En tur fra Vikersund til Oslo (ca 75 km) i morgenrushet, endte vi på 0,52 l/mil. Etter 31 km på samme tur var forbruket 0,28 l/mil.
På lengre turer vil nok 740e fort trenge 0,8 l/mil. Alt avhenger altså av hvordan du kjører, planlegger bruken av strøm og rutiner for lading.
LES OGSÅ: Nå skal BMW sette rekord med dieselmotor
Og konklusjonen er ...
Det er bare å slå fast med en gang. I direktørbil-segmentet er dette et skikkelig kupp! Enda mer, hvis avgiftsendringene slår inn og faktisk reduserer prisen ytterligere.
Norges-vennlig er den til de trader også – takket være xDrive-systemet.
Motor: R4, 2-liter bensinturbo + elmotor
Effekt: 326 hk / 400 Nm
Forbruk: 0,2 l/mil
0-100 km/t: 5,4 sek.
Toppfart: 250 km/t
Bagasjerom: 420 liter
Lengde x bredde x høyde: 523 x 190 x 147 cm
Startpris: 996.400 kroner / 1.107.000 Lang utgave
Pris testbil: 1.622.520 kroner