TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 BMW M6 Cabriolet Bensin

Test: BMW M6 Cabriolet: Den mangler bare én innstilling ...

Sommeren går virkelig som en røyk i BMWs cabriolet-råskinn.

Tanken på å kjøre rundt i en rålekker BMW M6 cabriolet - med vinden i håret, sol fra blå himmel, høre den herlige lyden fra fire store eksospotter - og kjenne akselerasjon og fart slik du bare kan det i en cabriolet er besnærende. Ja, egentlig helt perfekt!

Problemet oppstår når du våkner opp om morgen og blir minnet på at du bor i Norge. Ikke akkurat verdens beste sommerland de siste årene!

LES OGSÅ: BMW M3 Touring: Denne super-BMWen er bygget i Skien

Og du kan stille inn MYE på siste generasjon M6, alt fra styrerespons, følsomheten på understellet, hurtigheten på girskiftene og hvor mye eller lite antispinn du ønsker, for å nevne noe. Men, det du aller helst skulle hatt, er der ikke - nemlig en knapp som styrer været!

Vi krysser fingrene for at det kun er snakk om tid før vi får dette som tilgjengelig ekstrautstyr også - i alle fall på cabriolet-modellene.

LES OGSÅ: TEST: BMW M5: Møtet med en helt - som nesten går helt galt

 
Trøst under panseret

Men vi får la det vi ikke kan styre ligge - og heller konsentrere oss om bilen. Det er nemlig mye trøst i 4,4-literen på 560 hk og dobbel turbo - også når skyene ligger tunge og mørke over oss.

BMW har lagt all sin prestisje og know how i å gjøre nettopp dette til en av de råeste og mest avanserte superbilene du kan oppdrive.

LES OGSÅ: BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette

 
Grunnideen den samme

Dette har M-avdelingen til BMW har gjort helt siden firmaet ble startet i 1972 - og de vet akkurat hva de driver med.

De lager nemlig noen av verdens feteste biler. Den første som fikk M-betegnelsen var superbilen M1 - en liten revolusjon tilbake i 1978. Den leverte det som den gang var å betrakte som svimlende 277 hk fra en 3,5-liters motor - og en toppfart på 260 km/t.

Det er faktisk 10 km/t raskere enn testbilen vår - men det er naturligvis kun fordi sistnevnte har en elektronisk fartssperre.

Det er nemlig en hel verden i forskjell på disse to bilene. Men grunnideen er den samme i dag som på slutten av 70-tallet - nemlig å lage biler som byr på kjøreglede i særklasse.

LES OGSÅ: Joakim fisket fram mobilen da han så denne

 
Prøv også:

Mercedes SLS AMG cabriolet:

To seter mindre - men like rå kjøreopplevelse og enda råere lydbilde

Her kan du lese mer om SLS AMG cabriolet

Porsche 911 S/Turbo

Mindre plass - enda mer kjøreglede?

 

Bil: BMW M6 cabriolet Motor: 4,4-liter V8 biturbo Effekt: 560 hk/680 nm0-100 km/t: 4,3 sek. Toppfart: 250 km/t (sperret) Forbruk: 1,03 l/mil Bagasjeplass: 300-350 liter Pris: fra 2.093.000 kroner Pris testbil: 2.393.030 kroner.

Bildene fra Rune Løyning finnes i større oppløsning på hans bloggwww.loyning.net

6 Kjøreglede

Du kjenner nakkehårene reise seg alt i det øyeblikket du trykker på startknappen. Den buldrende, ujevne motorduren som er der før den "roer" seg og går over i en lav, men potent summing. Det levnes ingen tvil om at dette er noe helt spesielt.

Og når veien åpner seg opp - og du kan gi gass, får du bekreftelsen. Det infernalske frasparket får alle, fra 4-åringen til svigermor, til å fnise ukontrollert. Det er en opplevelse vi unner alle! Ekstra deilig blir det med taket nede - og fri tilgang til den spesielle V8-lyden.

Gjør den samme akselerasjonsøvelsen i en tunnel - og du får en konsert som få kan mache. Slik torden tar vi gjerne imot!

Og vent litt, for den sanseløse akselerasjonen er ikke det beste. Høydepunktet oppnås nemlig ved å stille inn understell, styrerespons og gir på det mest sportslige, samtidig som du lar antispinnkontrollen tillate litt "lek". Så finner du noen lite trafikkerte småveier - for når denne bilen får prøve seg på svingene er det som om den plutselig blir både et tonn lettere og vesentlig mindre.

Giring ordner du best selv - ved å bruke hendlene bak rattet. Smekk - smekk - smekk - og før du rekker å blunke blir du serverte de girene du har bestilt. Ingen betenkningstid, ingen forsinkelser - og ingen som overstyrer valget ditt. Herlig!

Det er hysterisk morsomt - trolig det morsomte du kan ha i en fireseters cabriolet. Når M6 snur capsen bak fram og blir rampete - ville ikke en gang vår tidligere samferdeselsmininster Magnhild Meltveit Kleppa klart å kjøre sivilisert. Den kan rett og slett bringe fram rampen i selv den mest stillferdige og sindige person. Du er herved advart!

4 Interiør/plass

En skulle kanskje ikke tro det - men det er ikke så dårlig plass i baksetet. Med taket nede kan selv høyreiste sitte der relativt komfortabelt. Setene er dype og gode - og så lenge de som sitter foran ikke har sine seter i bakerste posisjon, går det ganske greit å finne seg tilrette.

Men hvis det kommer en byge og taket må opp - så kan eventuelle baksetepassasjerer like godt forberede seg på kink i nakken først som sist. For da går nemlig takhøyden fra uendelig til klaustrofobisk på noen små sekunder.

Når du kjører med taket er vinden ikke plagsom med mindre du sitter i baksetet - da kan det bli litt vel friskt rundt ørene. Men vi snakker altså om en cabriolet ...

Foran er det ingenting å klage på - hverken når taket er oppe eller nede - og setene er kort sagt ekstremt gode. De ikke bare ser flotte ut - men kryper rundt deg akkurat som de skal. De holder deg fast i svingene - men er likevel komfortable når du ikke kjører aktivt.

Interiøret byr på luksus slik du forventer i den bil til 2,4 milioner kroner - og det samme gjelder utstyrsnivå. Her har du bortimot alt.

Det er skyhøy kvalitetsfølelse, i alt fra sømmene i setene til alle knapper, lyder og displayer. Rattet er nydelig å holde i - og de nye programmerbare M-knappene enkle å bruke. Her kan du lagre inn to kjøreprofiler - og deretter endre karakter på bilen ved et tastetrykk. Kanskje en komfortmodus for langturene - og en lek-modus for de unødvendig lange men sterkt vanedannende butikkturene du kommer til å ta.

Bagasjerommet er til cabriolet å være, ganske rommelig. Her får du med både kofferter og bager.

6 Motor

Motoren er hentet fra M5. Og den har vi jo allerede skamrost. I cabriolet får du utover selve kreftene også anledning til å nyte lyden på en annen måte. Det er riktignok ikke så mye selve motorlyden, men mer den finjusterte brummingen fra eksosanlegget. En fryd er det uansett.

Det mest imponerende med den råsterke V8-eren er måten kreftene fordeles. Det er, til tross for den vanvittige akselerasjonen, udramatisk og kontrollert. Det er nemlig en turbo som jobber ved lavt turtall, mens den andre tar over når turteller klaterer oppover på skalaen. Alt fra 1.500 omdreininger har du fullt dreiemoment tilgjengelig - et dreiemoment som er på 680 nm!

Mest moro er det når turtallsnåla nærmer seg toppen på skalaen, og du tenker at du kanskje skal skifte gir, men så kommer det saktens en ekstra giv helt på slutten.

Forbruket er 1,03 l/mil - som ikke kan betegnes som annet enn svært imponerende - i en bil som veier to tonn, er litt under fem meter lang og gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder!

6 Design

M6-en er steintøff å se på. Det er riktignok ikke så store grep som er tatt utover en vanlig 6-serie cabriolet - men det er da heller ikke nødvendig. Etter den mye omdiskuterte forrige generasjon 6-serie, er de aller fleste skjønt enige om at den nye treffer blink.

I M6-versjon får den naturligvis full M-pakke, M6-merke i grillen, i nyrene på hver side og på hekken, samt fire store endrør og blå bremsecalipre som er synlige fra månene.

Når du ser den sinte fronten og de store luftinntakene i spoileren komme opp i speilet på bilen din, ser det ut som den har til hensikt å ikke bare kjøre forbi deg, men rett og slett fortære deg! BMW kan dette med å få bilene til å se aggressive ut ...

Hekken er ikke lenger klumpete slik den var på forrige generasjon, men mer elegant, uten at det blir kjedelig av den grunn.

BMW har også valgt å bruke stofftak i stedet for hardtop. Årsaken skal visstnok være at kjøpere av cabriolet ønsker at det skal synes at de har cabriolet - selv om taket er oppe. Noen synes også det ser penere ut med stofftak.

M6 cabriolet er i alle fall hardere enn stål - både med og uten taket oppe.

Men personlig mener jeg at hard top-en byr på en bedre totalpakke - og støyen er naturligvis lavere med en slik løsning.

3 Miljø/økonomi

Skal du kjøre en bil som koster 2,4 millioner kroner, slik testbilen gjør, er du ikke opptatt av hvor mye den bruker av drivstoff. Likevel kan det jo i sosiale lag og tilfeldige møter med miljøaktivister være morsomt å trekke fram det faktum at den bare såvidt kryper over literen ved blandet kjøring - og at CO2-utslippet er på, i denne sammengheng, fattige 239 g/km.

Når det gjelder pris starter M6 cabriolet på knappe 2,1 millioner kroner, mens vår testbil hadde ekstrautstyr for rundt 300.000 kroner. Mye av disse pengene kan du fint spare - for det mest imponerende her er krefter og kjøreegenskaper. Og det får du på kjøpet uansett!

Konklusjon

Du kan få mange flotte biler, og for den del hus, i denne prisklassen. Men skal du ha cabriolet og fire seter, er utvalget straks begrenset. Og akkurat nå kan vi ikke se at det finnes en konkurrent som byr på en mer attraktiv pakke enn den du får fra BMW.

Det er imidlertid verdt å merke seg at BMW 650i cabriolet med xDrive kun bruker 0,2 sekunder mer til 100 km/t - og koster nesten av halv million kroner mindre. Da kan du riktignok ikke skryte av å ha en ekte M-bil, men til gjengjeld får du straks en bil som kan brukes på vinterstid også. Vi bare nevner det ...

Også må vi til slutt komme tilbake til poenget fra starten i saken: Norge er dessverre (!) langt ifra å være det mest egnede landet å være cabriolet-eier i.

Totalt: 5/6

For deg

Du elsker å kjøre bil - og er villig til å slå ned taket selv om det ikke erSydenklima

Ikke for deg

Du er en av dem som bare vil kjøre åpen bil når sola skinner fra skyfri himmel

På Broom-forsiden nå