TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2015 BMW X1 xDrive25d aut Sport Utility Vehicle Diesel

Test: BMW X1 xDrive25d: Se hvorfor BMWs folke-SUV får terningkast 6

Nå er også de norske prisene klare.

BMW tok både kjøpere og konkurrenter på senga, da de som førstemann av de tyske premiummerkene lanserte en kompakt SUV i form av X1 tilbake i 2010.

Det skulle vise seg å være særdeles smart. BMW gjorde sin saker bra.

X1 var en mer sportslig enn de andre konkurrentene på markedet, og leverte varene når det kom til opplevd kvalitet. Dette var premium – i alle fall om du fikk den levert med litt ekstrautstyr, som skinn, navigasjon og sportsseter. 

Salget har da også vært formidabelt. På seks år har de rukket å selge 730.000 eksemplarer. Modellen er blant de mest populære i BMW-familien.

Vil du heller brukt X1? Les vår bruktbilguide her

 

Slår tilbake

Siden den tid har både Audi og Mercedes kastet seg på – med henholdsvis Q3 og GLA. Begge disse har de siste årene forsynt seg godt av det stadig voksende markedet. Så nå er det på høy tid at BMW slår tilbake.

X1 fikk riktignok en forsiktig facelift i 2012 – men nå er det en helt ny generasjon klar. Den byr på en hel del viktige nyheter, og ikke minst fornyet design.

Les vår test av første generasjon BMW X1 her

De norske prisene er også klare. Innstegsmodellen i første omgang starter på 389.900 kroner, da får du BMW X1 18d sDrive (med forhjulstrekk). Etterhvert kommer en rimeligere variant, 16d sDrive. Men prisen på denne er ikke klar enda.

Les testen av konkurrenten Audi Q3 her

 

Firehjulsdrift

En nedtunet variant av X1 20d xDrive, med 163 hk i stedet for 190, blir rimeligste variant med firehjulsdrift, enn så lenge. Den starter på 502.100 kroner.

Men det kommer etterhvert en xDrive-modell med lavere effekt, 18d xDrive, med 150 hk. Denne vil starte på rundt 430.000 kroner, opplyser markeds- og kommunikasjonsdirektør, Christian Gottschalk. Han forventer at 80 prosent av de norske kundene vil velge 4x4, mens 20 prosent vil ha forhjulstrekk.

Vi var på lansering av bilen i Østerrike for å teste den viktige nykommeren i BMW-sortimentet. Bli med og se hva vi synes!

Les også: Mindre SUV for pengene får du neppe

BMW X1

Motor: 25d 

Effekt: 231 hk / 450 nm

Forbruk: 0,50 l/mil

0-100 km/t: 6,6 sek. 

Toppfart: 235 km/t

Bagasjerom: 505 / 1550 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 4440 x 1820 x 1600 mm

Vekt: 1.575 kg

Priser: (se egen faktaboks nederst)

 

Les også: Rydd plass – her er den nye sjefen

 

PRISER:

Bensin:

sDrive 20i (192 hk) - 475.500 kroner (+ 5.000 kroner for automat)
xDrive 20i (192 hk) - 515.500 kroner (+ 5.000 kroner for automat)
xDrive 25i (231 hk) - 602.800 kroner (+ 5.000 kroner for automat)

Diesel:

sDrive 18d (136 hk) - 389.900 kroner
sDrive 18d (150 hk) - 396.900 kroner
xDrive 20d (163 hk) - 502.100 kroner (inkl. aut.)
xDrive 20d (190 hk) - 516.200 kroner
xDrive 25d (231 hk) - 599.800 kroner

Les også: Dette er SUVen ingen vil ha

 

Prøv også:

Audi Q3:

Nettopp fått en facelift, og byr på bra plass og godt 4x4-system

Mercedes GLA:

Suksessmodell med tøft design og gode kjøreegenskaper

 

Les også: BMW X1: Duger den som familiebil?

5 Kjøreglede

X1 anno 2015 har fått en helt plattform. Faktisk den samme som flerbruksbilen 2-serie Active Tourer/Mini. I utgangspunktet har den derfor forhjulstrekk, men X1-modellen kan naturligvis også bestilles med firehjulsdriften xDrive.

Du sitter fire centimeter høyere i den nye modellen, og det bidrar til at du får litt mer av SUV-følelsen, som manglet litt i første generasjon. Det å sitte høyt og ha god oversikt er gjerne noe av det viktigste for kjøperne i denne klassen.

Sportssetene er komfortable og gir god støtte der det trengs. Ettersom X1 tåler litt mer aktiv kjøring enn de fleste i klassen, så kommer det godt med.

Dette er en habil kompakt-SUV også i svingete veier rundt alpene. Men du glemmer aldri at det er en høyreist bil du sitter i.

For første gang får du også det justerbare understellet på X1. Det betyr at du kan sjonglere mellom komfort, sport og eco. Det mest behagelige er helt klart å la den suse rundt i comfort-modus.

6 Interiør/plass

Interiøret har også fått et betydelig løft, og som første bil i klassen tilbys det nå head up display. Alle som har prøvd det, vet at det er svært vanedannende. At du slipper å flytte blikket fra veien er bra for sikkerheten – dessuten er det forbasket kult! BMW sin head up display er dessuten veldig bra, og inkluderer telefon og radio – i tillegg til alt det vanlige, som fart, navigasjon og diverse infomeldinger.

Dashbordet har blitt enda mer førerorientert, og rammes pent inn, hele veien ned til armlenet.

Den nye girspaken føltes imidlertid rar. Den er lang og spinkel, og kommer egentlig fra mini. I X1 skulle vi gjerne hatt noe som kjentes og ser mer robust ut.

Plassen er blitt betydelig bedre – i alle retning. Det merkes best i baksetene. Her er det nå helt fint plass til to voksne, med mindre du skyver andre seterad helt fram. Da blir det dårlig plass til knærne. Vanligvis vil nok det være helt unødvendig, men å ha individuelt justerbare seter i baksetet er en smart nyhet.

En annen nyhet er at du kan legge ned passasjersetet foran, slik at du får flatt gulv helt fra dashbordet til bakluka.

Bagasjerommet er forøvrig på hele 505 liter, mot 420 liter i første generasjon. Dermed er X1 plutselig best i klassen. Nå kan du faktisk bruke X1 som en fullverdig familiebil.

5 Motor

Under lanseringen fikk vi kun prøve de to toppmodellene: 25d og 25i. Førstnevnte en oljebrenner på 231 hk, den andre en bensinmotor med nøyaktig likt antall hestekrefter. Begge har twin turbo og fikser 0-100 km/t på rundt 6,5 sekunder. De leverer også imponerende lavt forbruk – henholdsvis 0,50 l/mil og 0,64 l/mil.

Det er ingen tvil om at bensinmotoren var den vi likte best. Den motoren deles med Mini Cooper, og har for lengst vist sin fortreffelighet. Den fungerer også godt i X1 og gir et solid fraspark, hyggelig lydbilde og bra forbruk. Dessuten brummer det litt ekstra når du skifter gir i høyt turtall! Vi trodde vel egentlig at den slags "tull og tøys" egentlig var forbeholdt de litt mer liberale folkene i Mini. Men her har en altså fått lov å leke litt også i X1...

Dieselmotoren gir også et kraftoverskudd. Den er seig og drar imponerende godt på lavt turtall. Fullt så engasjerende som bensinutgaven blir den likevel aldri.

Ingen av disse kommer til å bli noe vanlig syn på norske veier. Her er det innstegsmodellene som gjelder. De har vi altså ikke fått testet.

Vi tipper imidlertid det blir en hel del av både 18d, 20d og 20i på norske skilter etterhvert. Så får vi se om det er diesel eller bensin som kommer til å bli mest populært. I denne klassen er det fortsatt litt vanskelig å si.

Enn så lenge er det ingen ladbare hybrider å få tak i.

6 Design

Hvis du skulle snuble over en BMW X1 og se den litt på avstand, kan du tilgis for å tro at det er storebror X5 du har oppdaget. Fronten har nemlig langt mer til felles med X-familiens største modell, enn den nærmere beslektede X3.

Lyktene er smale og sinte, de tradisjonelle BMW-nyrene er rett og slett digre og frontfangeren er omtrent bare en krympet versjon av X5-en sin. Den ser rett og slett ut som den mener alvor.

Både profilen og hekken ser langt bedre ut enn tidligere. Under lanseringen fikk vi høre et langt foredraget av en av bilens designansvarlige, som brukte ord som "dynamic", "strong" og "power", for å beskrive det nye utseende.

Du kan få den i tre ulike utgangspunkt: X line, Sport Line og M-sport. I sistnevnte utgave er den også senket – én hel centimeter.

I tillegg er mulighetene for individualisering med tanke på farger og utstyr større enn tidligere.

5 Miljø/økonomi

At prisene er omtrent som på den første generasjonen, betyr i praksis at du får vesentlig mer bil for pengene. Det blir også et rikt utvalg av modeller tilgjengelig helt fra start. Både med og uten xDrive, men de rimeligste modellene kommer senere.

Innstegsmodellen med bensinmotor er 18i, med 3-sylindret motor og 136 hk. Den får et forbruk på 0,51 l/mil og kan ikke kombineres med 4x4. Den er imidlertid ikke klar før i vinter. På bensinssiden fortsetter det med 20i, med 4-sylindret motor på 192 hk. Mens toppmodellen enn så lenge blir 25i på 231 hk.

På dieselsiden er det 18d som starter moroa og som trolig blir Norgesfavoritten. Den kan bestilles både med og uten xDrive, har twin turbo og 150 hk. Men denne kommer heller ikke før senere i vinter. Det bør imidlertid være en motorisering som passer bilen svært bra. 0-100 km/t tar med denne 9,2 sekunder, mens forbruket er 0,41 l/mil.

20d byr på 190 hk og er regelrett kjapp – med 0-100 km/t på bare 7,6 sekunder. Mens tidligere omtralte 25d blir topp of the range på dieselsiden.

Utslippet er altså lavere og ytelsene bedre, slik det skal være. Når X1 fra før var blant de bedre i klassen, tilsier det at BMW har gjort noe riktig.

Konklusjon

Vi har fått en ny favoritt i denne klassen. X1 har alltid kjørt bra, men vi synes ikke designet har sittet helt. I tillegg var plassen heller dårlig. Begge deler er tatt hånd om i generasjon to. Nå ser den skikkelig bra ut, byr på flere praktisk løsninger enn før – og dessuten kjører den enda bedre enn tidligere.

Siden prisen holder seg relativt stabilt, betyr det at du får en hel del mer bil- og plass for pengene enn før. I tillegg byr den på klasseledende kjøreegenskaper på vanlig vei.

At det etterhvert kommer svært mange motor- og utstyrsvarianter å velge mellom, vil ikke gjøre tilværelsen letter for Audi og Mercedes.

Totalt: 6/6

For deg

Du ikke liker BMW ...

Ikke for deg

Du har en aktiv familie som ikke trenger en stor SUV

På Broom-forsiden nå