BMW X3 var lenge nesten alene i sin lille nisje, medium-SUV med statusfaktor. De siste par årene har riktignok Land Rover Freelander forsøkt å yppe seg litt, men X3 har fått være ganske i fred med kundene i dette segmentet. Nå er det imidlertid slutt på idyllen. I løpet av noen høstmåneder i 2008 kom Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK alle rullende inn.
Samtidig begynner X3 å trekke på årene. Den kom allerede i 2003, men har hatt en større facelift og en del småoppgraderinger underveis. Likevel nærmer det seg pensjonsalder. Da spørs det om du ikke må være solid BMW-entusiast for å velge denne framfor de nye konkurrentene.
Kjøreegenskaper har tradisjonelt vært en av BMWs store styrker, og X3 er ikke noe unntak. Til å være SUV er dette en svært kjøreglad bil. Du merker nødvendigvis litt til den ekstra høyden, og ikke minst at vekten er betydelig. Men X3 er i kjent BMW-stil svært velbalansert og gir deg ingen skumle overraskelser.
Fjæring og demping tenderer mot sporty, uten at det går ut over komforten. Det føles solid, eksklusivt og påkostet. Her forsvarer X3 prisen sin!
BMW har fått mye skryt for sitt firehjulstrekksystem. Her er fordelingen av krefter gjort slik at bilen nesten oppleves som en bakhjulstrekker under normal kjøring. Så trer systemet inn og fordeler når det trengs. Ikke noen form for lavgir eller sperrer, men X3 har Hill Descent Control. Det bremser alle fire hjul og sikrer krabbefart når forholdene virkelig blir ille.
Alderen merkes blant annet på at det er få kreative krumspring i X3-interiøret. Der mange konkurrenter kan tilby baksete som kan skyves i lengderetningen, må du her nøye deg med en fast løsning. Sittestillingen i baksetet er også ganske bratt. Det hadde hjulpet bra hvis selve ryggen hadde vært justerbar.
Bagasjerommet er middels i klassen: 480 liter med baksetet i bruk. Her er det skiluke og dessuten et smart nett som festes oppe i taket. Dette er ekstrautstyr som gjør susen når du virkelig skal ha med mye. Da er det bare å pakke på i høyden.
Det som imidlertid skiller X3-interiøret fra de fleste konkurrentene, er kvalitetsfølelsen. Her gir BMW-en et bunnsolid inntrykk. Materialkvaliteten er høy i alt fra brytere til det tykke, solide rattet (med varme – genialt ekstrautstyr!).
2-liter diesel er fornuftsvalget på X3 og det skal mye til for å velge an annen motor enn denne. 163 hk på en 1750 kilo tung bil gir ikke racerbiltendenser, men motoren er sterk og har kreftene der du trenger dem mest. Dessuten er dette en usedvanlig kultivert sak. Støynivået er svært lavt, selv ved kaldstart på grytidlige vintermorgener.
Stort pluss også til automatkassa. Her er det bare å finne fram klisjeen «silkemykt». 0 til 100 km/t går på så vidt under 10 sekunder (det offisielle tallet til BMW er på 9,6) og på blandet kjøring er bensinforbruket 0,67 liter/mil. Imponerende!
X3 har på mange måter levd litt i skyggen av storebror X5. Det gjelder også på designfronten. Litt buttere, litt mer rotete i linjene. Det hjalp i det minste at BMW etter hvert begynte å lakkere støtfangerne, men noen spesielt elegant bil er dette ikke. Du får litt «ikke råd til X5, nei»-følelse når du ser den i trafikken.
Til gjengjeld er plassutnyttelsen i det litt kantete karosseriet bra. X3 er en av de bilene som oppleves større inni enn fra utsiden.
En detalj til som vel strengt tatt er i utkanten av designet, er lyset. Her jobber mange bilprodusenter på spreng med fikse løsninger, og BMW er ikke et unntak. Når du låser opp bilen, fades front- og baklys gradvis opp. Motsatt vei fades de ned når du låser bilen. Null praktisk verdi, men det ser utrolig kult ut!
Du kjøper ikke BMW-SUV hvis økonomien er trang. Startprisen på vår testbil er på relativt hyggelige 526 700 kroner, men det blir kjapt dyrere. Prisen ender til slutt på 667 190 kroner. Da er bilen velutstyrt, men ikke på en overdådig måte. En del ting bør du absolutt ta deg råd til – også med tanke på annenhåndsverdien, så det skal hardt gjøres å komme noe særlig under 600 000 kroner. Det er ingen myte at BMW tar seg godt betalt for utstyr!
På drivstoffet er den imidlertid sparsommelig. Snittforbruk på 0,67 liter/mil er imponerende på en så stor og tung bil med firehjulstrekk. CO2-tallet er også egnet til å sende mange konkurrenter i skammekroken: 178 gram/km er knallsterkt! Tilsvarende tall for 2-literen med manuell kasse er 172 gram/km. Det forteller litt om hvor langt framme BMW er på både motorteknologi og automatkasser.
De første årene er det ikke grunn til å frykte de helt store reparasjonsutgiftene, men X3 er generelt ikke noen rimelig bil å holde. Dessuten må du regne med et ganske høyt verditap i forhold til de beste og nyere konkurrentene.
Fem år ute i livsløpet holder X3 seg usedvanlig godt. På kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse er den fortsatt helt i tet. Det skorter litt mer på plass og fleksibilitet. Dessuten blir prisen fort drøy. 667 190 kroner for testbilen er ikke så lett å forsvare. Da er det flere andre biler du bør vurdere nøye før du eventuelt ender på BMW-en.
Du er villig til å bla opp for gode kjøreegenskaper.
Du er opptatt av å ha det nyeste nye.
Fornuftsvalget er helt klart 2-liters diesel. Samspillet med automatkassa er nesten perfekt og denne bilen kler automat. Dessuten blir den langt mer lettsolgt som bruktbil, kontra et eksemplar med manuell kasse.
Det er også en del annet utstyr som fungerer på denne måten. Navigasjon er en klar fordel når du skal selge bilen videre. Det samme gjelder xenon. Du bør som nevnt regne med å bruke litt i underkant av 100 000 kroner på utstyr. Hvis du bare har råd til helt standard X3, er det nok smart å se seg om etter en annen bil.