Å lansere SUV-en X5 tilbake i 1999, er noe av det smarteste BMW har gjort. Den ble en umiddelbar suksess og sørget både for solid salg og ikke minst gode inntekter for det tyske premiummerket.
X5-suksessen banet også veien for en lillebror. Etter noen år kom X3 – nå er den et par år inn i sin andre generasjon.
Dette er drømmebilen for svært mange norske familier. En solid, robust bil med høy sittestilling og 4x4. Med andre generasjon ble også plassen større, stor nok til å fungere som en fullverdig familiebil. Så har den da også blitt en stor salgsuksess.
Tidligere har vi testet den med 3-liters dieselmotor. Nå er turen kommet til "folkemotoriseringen": Nemlig X3 med 2-liters dieselmotor på 163 hestekrefter.
Med denne innabords i kombinasjon med automatgir, er startprisen 559.900 kroner. Rimeligere enn du trodde? Vel, det blir nok dessverre dyrere i praksis. Slik den står, koster nemlig testbilen 716.330 kroner. Men da er det også mye fint utstyr på plass.
Testen av X3 med 3-liters diesel finner du her:
Hvordan er den å kjøre?
De første tre ordene jeg kommer på er trygt, solid og ordentlig. Det kan kanskje høres litt kjedelig ut, men dette er naturligvis ikke BMW-en for deg som skal raskest gjennom svingene. Bilen er 4,64 meter lang og veier 1725 kilo – det gjenspeiler seg også i kjøreegenskapene.
Men for all del: Det er moro å kjøre X3 også, du må bare ikke forvente deg samme kjørefølelse som i en 3-serie.
Styringen er fast og presis (og det tykke rattet veldig godt å holde i), understellet meget kompetent på alle underlag og høyden til tross – her er det ingen tendenser til krenging.
Støydempingen er på premium-nivå og på motorvei sluker den unna milene helt ubesværlig. Pluss også til svært gode sportsseter, en nær perfekt sittestilling og god kvalitetsfølelse i alt av brytere og hendler.
Begynner å bli rimelig – les mer om brukt XC60 her:
Hvordan er plassen?
BMW oppgir 550 liter bagasjeromsvolum og jeg tviler ikke på at det stemmer. Likevel er det nok ikke helt tilfeldig at mange X3-er kjører rundt med skiboks på taket, det kan bli snaut hvis du skal ha med mye. Heldigvis kan du pakke i høyden når det trengs.
Baksetet passer perfekt for to voksne, du kan også få inn tre hvis det kniper.
Men det skorter litt i bredden. Også hvis du har to barneseter, da blir plassen i midten snau.
Foran er det lyst og luftig. Pluss for gode koppholdere og bra med små rom rundt om i kupeen. Det merkes at dette er planlagt og designet av fornuftige tyskere som ikke har sans for tilfeldigheter. Her er det ordnung – over hele linja
På bruktjakt? Vi vurderer X3 kontra storebror X5
Finest utenpå eller inni?
Der første X3 levde litt i skyggen av X5 og slet med en ikke ubetydelig "Du har ikke råd til X5, nei"-faktor, står denne solid plantet på egne hjul.
Designet er langt mer vellykket og helhetlig enn på første generasjon. Samtidig er det diskret.
Det er ikke noe problem å bruke 800.000–900.000 kroner på en X3, men naboen kommer neppe til å tro at du har brukt slike summer.
Innvendig er førsteinntrykket at det er på kanten til å være spartansk, selv i en velutstyrt testbil. Men det vokser med en gang du har kommet deg på plass og blitt "kjent" med bilen. Igjen er det orden og praktiske hensyn som gjelder. Høy kvalitetsfølelse på materialene og designet kommer sannsynligvis til å stå seg veldig bra i mange år.
LES OGSÅ: Her blir nye X5 avslørt–lenge før tiden
Går den bra?
Overraskende bra! Dette er altså minste motoralternativ når du vil ha firehjulstrekk på X3-en din (og det vil du sannsynligvis), men slett ikke noen sinke for det.
0–100 km/t er oppgitt til 9,2 sekunder, det er bra i denne klassen.
Motoren maler stille der framme, men er kjapt på plass når du tråkker gassen i bånn. Den har også veldig fint moment til forbikjøringer på landevei/motorvei, og passer norske forhold bra. Det sier også litt (nei mye!) om motorteknologien når snittforbruket til en så stor bil med firehjulstrekk ligger på 0.56 liter/mil.
LES OGSÅ: Touareg med skikkelig kraftverk under panseret
... og hva er konklusjonen?
X3 ble "voksen" i andre generasjon og er en gjennomført solid bil. Det er også interessant å merke hvor bra en relativt rimelig utgave som dette står seg. Testbilen har ekstrautstyr for nesten 150.000 kroner. Det er fullt mulig å komme et godt stykke under det, og likevel ha en greit utstyrt bil som også vil være kurant å selge igjen når den dagen kommer.
Men 650.000 står det nok fort på prislappen, før du er ferdig.
I praksis er det fort 200.000 kroner mer enn de mer "folkelige" merkene i denne klassen. Verdt pengene? Det vil alltid ha med smak og behag å gjøre, men det er i alle fall ikke tvil om at det er betydelig forskjell.
For noen uker siden kjørte jeg fullspekket Mitsubishi Outlander, til rundt 450.000 kroner. De 200.000 kronene i differanse merkes virkelig, på alt fra kjøreegenskaper, komfort, kvalitetsfølelse–til "vil ha"-faktor. Så er naturligvis spørsmålet om du kan og vil ta deg råd.
2-liters dieselen gjør i alle fall jobben veldig bra og er nok også det smarteste valget med tanke på verditap. X3 er svært attraktiv på bruktmarkedet, i alle fall så lenge du ikke kjøper helt ribbet bil.
LES OGSÅ: SUV-ene som sliter når forholdene blir tøffe
Bil: BMW X3 Modell: xDrive 2,0d automat Motor: 2-liter diesel Effekt:163 hk / 380 Nm 0–100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 210 km/t Bagasjerom: 550 / 1600 liter Pris fra: 559.900,- Pris testbil: 716.330,- |
Se duellen: X3 møter Volvo XC60