Hva er dette?
BMW kastet seg raskt på SUV-trenden, da de kom med første generasjon av X5 på slutten av 90-tallet. Dette var i praksis en litt høyreist versjon av stasjonsvogna 5-serie Touring, med firehjulsdrift.
Den traff blink fra første stund – og ble en gigantisk suksess.
Siden den tid har de kommet til generasjon tre av denne bilen. Den nyeste kom mot slutten av 2013. Aldri har den vært større, mer romslig, sterkere og bedre utstyrt enn den er nå. Og aldri har den solgt bedre enn den gjorde i 2014. Rekordmange 550 biler gikk unna i Norge.
Men i år blir det tøffere. Mye tøffere. Volvo kommer med sin XC90, og bestillingene har regelrett strømmet inn, og Audi kommer med en ny versjon av Q7.
Så hva har egentlig BMW å stille opp med?
Les også: Se opp – denne SUVen er historisk
Hvordan er den å kjøre?
Med forbehold om hvordan Audi Q7 blir å kjøre, kan vi slå fast at BMW X5 og Porsche Cayenne ligger minst et hestehode foran de andre konkurrentene i dette segmentet, når det kommer til sportslige kjøreegenskaper.
Men BMW har også knekt "komfortkoden". Med justerbart kjøreprogram, EDC, kan du nemlig selv velge hvor hard fjæringen skal være, hvor rask giringen skal være, hvor tung styringen er og hvor sensitiv gassresponsen skal være.
Kjøreposisjonen er høy og du har god oversikt, mens sportssetene byr på ypperlig komfort og sidestøtte.
Støynivået er særdeles lavt, og dette er virkelig en bil du kan kjøre lange turer med uten å bli sliten.
Les også: Vil du ha en BMW X5 som skiller seg ut - sjekk ut denne!
Finest utenpå eller inni?
BMW har ikke endret veldig mye fra andre generasjon av X5. Hverken innvendig eller utvendig. Her er det mer snakk om å justere litt på et allerede svært vellykket utseende.
Men fronten er bredere og mer sportslig. De nye lyktene er smalere, grillen står nesten vertikalt opp og det er flere skarpe kanter enn på forgjengeren. Med M-pakke får du lakkerte plastdetaljer og store luftinntak i spoileren.
Innvendig er det umiskjennelig BMW. Det vil si svært ryddig og oversiktlig, med skyhøy kvalitetsfølelse. Infotainmentsystemet er ypperlig, og de nye digitale instrumentene fungerer svært godt.
Les også: Test BMW X5 50i: Smak av livet som fotballproff
Hvordan er plassen?
Nesten uansett hva du sammenligner med, er plassen god. Men det finnes de som er enda mer romslige. For eksempel tidligere nevnte XC90.
Du skal imidlertid være rimelig mange i familien, og dra på lang bilferie, før 650 liter blir for lite. Legger du ned bakseteryggene, øker volumet til 1870 liter.
Det er også særdeles romslig i baksetet. God takhøyde og mer enn nok plass til beina.
Foran er det bra med små og store oppbevaringsrom – og du sitter som en konge.
Les også: Denne SUVen har superkrefter
Går den bra?
Testbilen har den råsterke, 3-liters dieselmotoren på 258 hk, med turbo. Som du sikkert skjønner: Dette går veldig bra. 0-100 km/t trenger den bare 6,8 sekunder på å gjennomføre.
Det er for eksempel mer enn halvannet sekund raskere enn "Norgesversjonen", X5 25d, på 211 hk. Men så er jo også prisforskjellen her på rundt 120.000 kroner.
Med tanke på hva du kan forvente av en så stor og tung bil, er sprintegenskapene til X5 30d svært imponerende. Og da tenker vi først og fremst på når du trenger det – altså ikke ut av lyskrysset, men i forbindelse med forbikjøringer.
Forbruket er bare marginalt høyere enn den nedtunede modellen (0,59 mot 0,58 l/mil). Og dessuten like lavt som nye Volvo XC90 med sin D5-motor på "bare" 225 hk. Det står det respekt av.
BMW X5 30d
Motor: 3-liter, R6, diesel
Effekt: 258 hk / 560 nm
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Forbruk: 0,58 l/mil (blandet)
Co2-utslipp: 156 g/km
LxBxH: 4886 / 1938 / 1762 mm
Pris: Fra 898.800 kroner.
Pris testbil: 1.216.500 kroner
Hva er konklusjonen?
Det er mange sterke sider ved BMW X5. For ett år siden ville vi sagt at dette er markedets beste kjøp i sin klasse. Og kjøreegenskapene er det kun Porsche Cayenne som kan overgå.
Men nå har det kommet en meget sterk utfordrer – fra Sverige/Kina! Særlig for de som er prisbevisste. XC90 D5, med 225 hk, koster nemlig det samme som BMW X5 25d med 211 hk. Og Volvoen byr på syv seter som standard og er betydelig kjappere enn sin tyske konkurrent X5 25d!
Testbilen 30d er et nivå høyere enn D5. Problemet er bare at Volvo har et alternativ til denne også. T8. Her får du ladbar hybrid med 400 hk – til samme pris som X5 30d med dieselmotor på 258 hk.
Det er ikke det at X5 er blitt noe dårligere siden sist. Det er bare XC90 som er blitt så fordømt mye bedre ...
Les også: Vil du heller ha brukt X5? Les vår kjøpeguide på forrige generasjon her