Finn biler og biltester

2013 Chevrolet Cruze 1,4 140hk LTZ Stasjonsvogn Bensin

Test: Chevrolet Cruze 1,4 LTZ: Her starter comebacket

Lav pris og sterk motor – men den har én stor utfordring.

Ni av ti tenker nok amcars og store, bensinslukende flak når de hører navnet Chevrolet. Men det har skjedd ting de siste årene som gjør at det er et unyansert bilde.

Jo da, du får Chevrolet som lever opp til det gamle ryktet også. Men etter General Motors kjøpte opp sørkoreanske Daewoo og omdøpte merket til Chevrolet, har det også blitt en familie av mindre fornuftsbiler.

Cruz er navnet på det som er ventet å bli Chevrolets nye bestselger – og det finnes gode argumenter for hvorfor du skal gå for et mer utradisjonelt valg enn VW Golf.

LES OGSÅ: Golf VII: Her er den – den nye bestselgeren

 

50 forhandlere

Chevrolet har ligget "brakk" i Norge noen år, men nå er det full trøkk. I god amerikansk stil satses det stort. I løpet av 2013 er målet at det skal være på plass 50 forhandlere, og innen sommeren vil allerede 35 være på plass.

Det tilsier at Chevrolet nå har tenkt å gjøre seg bemerket – også på salgsstatistikkene.

LES OGSÅ: Chevrolet Spark: En av Norges aller billigste biler

 

Nye modeller

Med i kampen har de fem modeller som er tilpasset det norske markedet – blant annet nyheter som Cruze, billigbilen Spark, Aveo, den "aldrende" SUV-en Captiva og ikke minst den helt nye crossoveren Trax.

Sistnevnte er det store forventninger til – og den kommer snart til norske forhandlere.

Likevel er det altså VW Golf/Opel Astra/Ford Focus-konkurrenten Cruze som er ventet å bli den største volummodellen.

LES OGSÅ: Skoda Octavia: Reinspikka familiefornuft på fire hjul

 

Ikke billigst

Den koster fra 239.900 kroner som stasjonsvogn (som kombikupe er startprisen 229.900 kroner) – og er dermed ikke den billigste i klassen.

Men hvis en begynner å se på motor og utstyr blir den plutselig mye mer interessant. Dette er en bil som kan bite fra seg.

LES OGSÅ: Hyundai i30: Denne stasjonsvogna blir tøff for konkurrentene

 

Prøv også:

VW Golf

Ikke kommet som stasjonsvogn i nytt karosseri – men byr på klasseledende forbruk og utstyrsnivå i "vanlig" utgave

Kia Cee'd

Større bagasjeplass og lavere innstegsmodell – men med tilnærmet lik effekt er den dyrere

Hyundai i30

Større bagasjeplass og lavere innstegsmodell – men dyrere selv med mindre motor

Bil: Chevrolet Cruze SW Type: LTZ Motor: 1,4 liter, bensin Effekt: 140 hk/200 nm 0–100 km/t: 9,5 sek. Forbruk: 0,57 l/mil Bagasjerom: 500 liter Pris: Fra 239.900 kroner (124 hk), Pris testbil: 281.900 kroner

LES OGSÅ: Chevrolet Captiva: Dette kan være et SUV-kupp

4 Kjøreglede

Cruze er ingen sportsbil. Her er meningen at du skal få et praktisk kjøretøy, til å frakte en liten familie på tur.

Den er ypperlig satt opp for langturer. Cruze klarer seg fint i høye hastigheter på motorvei uten at det blir slitsomt verken med støy eller vibrasjoner. Motoren brummer stille og fornøyd på i underkant av 2.000 o/min. ved 100 km/t.

Når du kommer inn på svingete veier er den kapabel der også – men langt unna å innby til aktiv kjøring. Det er trygt og komfortabelt, snarere enn spennende og moro. Styrefølelsen er noe vag – og du kjenner fort at understellet ikke er satt opp for å leke på landeveiene.

Akkurat kjøregleden er derfor ikke den største – men at du vil i alle fall glede deg også komforten.

5 Interiør/plass

Vesle Cruze er slett ikke beskjeden når det kommer til å sluke bagasje.

Hele 500 liter rommer bagasjerommet. Det er helt på høyde med utgående Golf stasjonsvogn – og større en de fleste andre konkurrentene. Legger du ned baksetene får du dessuten 1478 liter til rådighet. De kan legges ned i en 40/60-løsning. Men det er ingen skipose.

Selve bagasjerommet er lett å utnytte og innlastingshøyden er lav. Når det kommer til det praktiske savner vi imidlertid både kroker til å henge poser på og muligheten til å ha nett over bagasjen.

Foran er det mer enn nok plass – og baksetene gjør også nytten for to voksne. Kun for de langstrakte blir det litt trangt for bena i lengden.

4 Motor

Testbilen har en 1,4-liters turbo-bensinmotor på 140 hk. Den er et hyggelig bekjentskap. Til tross for at vi snakker om en bil på nesten 4,7 meter, klarer den et forbruk på 0,57 l/mil. Det er slett ikke ille – og bedre enn flere sammenlignbare konkurrenter med tilsvarende eller faktisk også mindre motorer.

Kreftene holder også til 0–100 km/t på 9,5 sekunder.

I trafikken oppleves det svært sjelden som om motoren er undermotorisert på noen måte. Men akkurat som bilen ellers, fordeles kreftene mer rolig og kontrollert enn sportslig og pirrende.

4 Design

Undertegnede har sansen for utseendet på Cruze som stasjonsvogn. Den har en tøff og kraftig front, med todelt grill – og hovedlykter som strekker seg bakover på frontskjermene.

Relativt lav takhøyde og en høytsittende spoiler med bremselys over bakluka bidrar til en sporty look.

En heller gammeldags radioantenne på taket trekker det moderne inntrykket litt ned. Det samme gjør mangelen på xenon- og LED-lys. Her har vi blitt godt vant de siste årene – selv en bil som Toyota Aygo har LED-kjørelys!

Interiøret i testbilen som er spekket med utstyr følger opp – med sportsseter i tofarget skinn og med kontrastsøm, navigasjon, dype instrumentklokker og et treeiket sportsratt i perforert skinn.

Men akkurat som i Opel er knappehysteriet i dashbordet noe forvirrende. Her skulle vi ønske det ble færre knapper og en mer oversiktlig plassering.

Interøret er for øvrig elegant og pent – men hvis du går det nøyere etter i sømmene merker du at det er mye hardplast. Finishen er ikke helt på nivå med VW Golf.

Det finnes imidlertid praktiske og romslige oppbevaringsrom blant annet i dørene – som mange setter pris på i denne klassen.

Dropper du skinnseter og navigasjon blir nok inntrykket noe mindre sobert – men likevel solid.

4 Miljø/økonomi

Innstegsmodellen av Cruze starter på 239.9000 kroner. Det er ikke like lavt som for eksempel Kia Cee'd, Hyundai i30 eller for den del VW Golf.

Grunnen er ganske enkelt at Cruze ikke har lavere effekt enn 124 hk. Totalt er det faktisk bare tre motoralternativer, to bensin (124 og 140 hk) og en diesel (131 hk).

Dermed finnes det altså flere alternativer på markedet som har en lavere startpris.

Men de som ser på totalpakken, og hva du faktisk får for 239.900 kroner vil nok likevel føle at det er en interessant modell likevel.

Ikke bare er plassen romslig og du har en gjerrig motor, men det følger med en hel del utstyr også. Laveste utstyrsnivå, LT, inkluderer blant annet ryggesensor, stereo med USB-tilkobling, alarm, fartsholder, kjørecomputer og 16-tommers aluminiumsfelger.

Det at du nå kan velge blant to bensinmotorer og bare en med diesel, viser at Chevrolet følger opp føringene fra politikerne: Her skal det lokale miljøet ivaretas.

Utslippene matcher riktignok ikke de beste i klassen (133 gram CO2 per kilometer), men igjen må vi tilbake til at det ikke finnes en "laveffekt"-utgave av verken diesel eller bensin.

Det er for øvrig en egen funksjon i kjørecomputeren som viser hvilket utstyr som bidrar til høyere drivstoff/strømforbruk.

Konklusjon

Chevrolet tilbyr med Cruze en totalpakke som bør være fristende for mange. God komfort og mye plass er to viktig argumenter – mye utstyr et annet. Du finner riktignok ikke noen banebrytende duppeditter selv på LTZ-utgaven, men ryggekamera, sportsskinn, navigasjon og start/stop-system er nok for de fleste.

Utseendet er også av typen som nok vil fenge på det norske/europeiske markedet. Her har nok samarbeidet med Opel hatt en positiv effekt.

Den store utfordringen er ikke at det er noen problemer med bilen i seg selv, men rett og slett mangelen på en innstegsmodell med like under/rundt 100 hk. Det gjør at forhandlernettverket ikke vil få den aller letteste jobben.

Innstegsmodellen er ikke tilgjengelig med noe annet enn laveste utstyrsnivå – og vi mener at du gjør det beste Cruze-kjøpet om du går for bensinmotoren på 140 hk – gjerne i LTZ-utgaven. Da blir prisen 281.990 kroner.

Totalt: 4/6

For deg

Du setter pris på mye plass og utstyr til en rimelig pris

Ikke for deg

Du ønsker laveste pris i klassen

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger