Finn biler og biltester

2012 Citroën C4 Aircross e-HDi 150 Exclusive 4WD Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Citroën C4 Aircross e-HDI 150 4WD: Vanskelig å få mer SUV for pengene

Mye som "stemmer" i ny modell.

Hvis noen gjør et eller annet som er bra – så kopiér ideen og gjør den enda bedre. Dette har vært et lite mantra i næringslivet gjennom lang tid. Og det funker ofte veldig bra.Når det gjelder SUV-er kom Mitsubishi først med Outlander – og gjorde den til en suksess. Etterpå slang Citroën og Peugeot seg på samme utgangspunktet – bare "pyntet" litt på det – men uten å klare å nærme seg originalens salgstall.

Så gjorde Mitsubishi det igjen – denne gangen med kompakt-SUV-en og Outlander-lillebroren ASX. Den vesle modellen blir en stor, stor hit – ikke minst i Norge. I fjor var den landets mest solgte SUV.

Nå er imidlertid Peugeot og Citroën på plass med sine versjoner av "samme" bil. Klarer de å gjøre et mer merkbart innhogg på salgstallene denne gangen?

LES OGSÅ: Citroën C4 Aircross: Skal plage bestselgeren

 

Suksessformelen

Før vi går videre, oppsummerer vi kort hva som gjorde ASX-en til en så stor hit:

– Lav inngangspris

– Firehjulstrekk

– Mye utstyr

– Høy driftssikkerhet

I tillegg byr den på tilstrekkelig plass for ikke altfor store familier.

LES OGSÅ: Mitsubishi ASX: Den store bilkometen i 2011

Nå er det altså Citroën som skal forsøke å lage sin vri på temaet – og ettersom det i bunn og grunn er samme bil, får de med seg de fleste av punktene over. Og på minst et par områder har de fulgt tidligere nevnte oppskrift på suksess, nemlig å gjøre utgangspunktet enda bedre.

Da burde vel gode salgstall være sikret? Tja, det er ikke fullt så enkelt, dessverre.

LES OGSÅ: Peugeot bruker også ASX til å lage kompakt-SUV

 

Prøv også:

Subaru XV:

Les test av denne her

Mazda CX-5:

Les test av denne her

Mitsubishi ASX:

Les test av denne her

 

Bil: Citroën C4 Aircross Modell: HDi 150 Motor: 1.8 liter, diesel Effekt:150 hk/300 nm 0–100 km/t: 11,5 sek. Toppfart: 198 km/t Forbruk: 0,56 l/mil Bagasjeplass: 442 liter Pris: Kampanjepris fra 259.900 (2WD)/309.000 (4WD). Pris testbil: 426.900

LES OGSÅ: Subaru XV: Over 300 nordmenn kjøpte den – usett

4 Kjøreglede

Aircross er i typisk Citroën-stil ganske mykt satt opp. Det betyr høy grad av komfort, og lav grad av "oi, her kommer en S-sving, den skal vi leke litt med".

Den litt høyere bakkeklaringen og ikke altfor stive fjæringen gjør nemlig sitt til at du fort merker at Aircross trives best når du unnlater å gi gass og gjøre store rattutslag samtidig.

Men om du ikke sitter og etteraper Tommy Rustad i svingene, betyr ikke det at du ikke trives bak rattet. Undertegnede ble positivt overrasket over både komfort og lydnivå ved langkjøring. Helt på nivå med Citroëns velkjente luftfjæring er det imidlertid ikke.

5 Interiør/plass

Plassen er akkurat som ventet – og prikk lik den du finner i en ASX. Det vil i korte trekk si at du har god plass foran, overraskende god plass i baksetet og et bagasjerom som rommer 442 liter.

Interiøret skiller seg heller ikke mye fra det du finner i ASX. Men Citroën har lykkes i å skape en noe mer påkostet stemning, blant annet med litt mer pyntelister og et meget elegant ratt.

Noen vil synes at det blir litt kjedelig og nakent – mens andre verdsetter et førermiljø uten altfor mye fiksfakseri.

Testbilen hadde topp utstyrsnivå – inkludert navigasjon, bluetooth og ryggekamera. Skjermen som brukes til infotainment og navigasjon er lett å få oversikt over, den er trykksensitiv og lett å lese. Men det mangler menyhjul mellom forsetene, slik som flere og flere har begynt å bruke.

Ryggekameraet er for øvrig meget bra – både i den forstand at skjermen er så skarp og tydelig, og fordi selve kameraet har fin vidvinkel.

4 Motor

Testbilen er uvanlig pigg – med sin HDi150 hk dieselmotor. Her går det unna, ikke minst når du har kommet opp i fart. Siden kreftene er tilgjengelig såpass tidlig, trenger du sjelden å gire.

Men selv med denne kraftpakken under panseret tar 0–100 km/t i testbilen 11,5 sekunder. Det er ikke spesielt imponerende.

Da er vi mer fornøyd med at bensinmotoren (1.6i) på 115 hk faktisk klarer 0–100 km/t på 10,8 sekunder (2WD) – mens HDi115-motoren gjør øvelsen på 11,6 sekunder (4WD).

Mye tyder på at det nok kan være smart å gå for de mindre motorene. Med bensinmotoren er den jo kjappere og det til en lavere pris – mens den vesle dieselen har krefter nok, langt lavere forbruk og en mer gunstig innkjøpspris enn HDi150-varianten.

Hadde det ikke vært for disse politikerne som aldri får bestemt seg for hvilke biler de vil at vi skal kjøre, ville valget vært enkelt ...

Dieselmodellene kommer med start/stopp-teknologi – som bidrar til et snittforbruk på 0,49 l/mil med minste dieselmotor og 4WD, eller 0,56 l/mil med den sterke 150 hk HDI-motoren i testbilen.

CO2-utslippet er henholdsvis 129 g/km med minste dieselmotor og 147 g/km med den største (med 4WD).

Bensinmotoren på 115 hk (2WD) slipper ut 139 g/km – og har et snittforbruk på 0,60 l/mil.

5 Design

Jeg synes ikke ASX er spesielt stilig – kanskje er den til og med spesielt kjedelig. Her byr imidlertid Aircross på noe helt annet. Ja, du kan nok uten problemer se slektskapet utvendig også. Men Aircross byr på langt mer stilig design. Den har en utstråling som mangler i ASX-en.

Det er detaljer å glede seg over, en mer ruvende front, stilige stående LED-lys foran og mer forseggjorte skjermer både foran og bak.

Det mangler heller ikke på oppmerksomhet i gata når vi kommer kjørende i den hvite testbilen. Etter nysgjerrigheten å dømme, kan interessen vise seg å bli riktig så bra for denne bilen.

5 Miljø/økonomi

Akkurat nå pågår det en kampanje, som bidrar til at startprisen på Aircross, med 2WD og 115 hk bensinmotor, er 259.900 kroner. Skal du ha billigste diesel (115 hk) – må du ut med 10.000 kroner til i kampanjeperioden.

Når kampanjen er over blir imidlertid forskjellene større. Da kommer nemlig bensinmodellen til å koste 261.900 – mens dieselen blir din for 281.900 kroner. Alle disse prisene er for 2WD.

Skal du ha trekk på alle fire hjulene må du ut med 40.000 kroner til på dieselen (kampanje: 309.900 / vanlig pris: 324.900) – mens bensinmotoren ikke er tilgjengelig i 4WD.

Kampanjeprisen er utvilsom gunstig, sammenlignet med for eksempel ASX. Mitsubishien starter nemlig på 262.400 kroner med 2WD og 317.400 med 4WD.

Konklusjon

I denne testen har vi valgt å sammenligne mye med opprinnelsen, altså ASX. Både fordi sistnevnte var fjorårets store suksess i kompakt-SUV-klassen og fordi det jo tross alt har samme utgangspunkt.

Men selv om Citroën har tatt konseptet et steg videre, ikke minst når det kommer til design, er det ingen garanti for suksess. Problemet er nemlig at ASX ikke lenger er klasseleder. Andre modeller har kommet på banen for å gjøre konkurransen vesentlig tøffere enn den var i fjor. For eksempel Subaru XV og Mazda CX-5.

Eventyret som Mitsubishi klarte å få til med Outlander kan derfor fort vise seg å bli gjeldende for ASX også. Selv om Citroën har laget en flott bil med sin Aircross. Historien ville trolig vært en annen, om bilen ble lansert for drøyt år siden?

Bilen er dessuten ikke tilgjengelig med automatgir – og for noen kommer nok det til å være avgjørende.

De gunstige kampanjetilbudene på Aircross burde imidlertid gjøre salgstallene en stor tjeneste. Du skal lete lenger etter mer SUV for pengene...

Totalt: 5/6

For deg

Du vil ha en tøff SUV – som ikke tar stor plass, men har god plass

Ikke for deg

Du må ha automatgir

Vårt førstevalg

Velg minste diesel/bensinmotor – avhengig av hvor du bor.

Lenker

På Broom-forsiden nå

Antall visninger