Lavpris-merket Dacia har blitt en stor suksess for eierselskapet Renault. Oppskriften er enkel: Dacia gjenbruker i stor grad eksisterende teknologi fra Renault. Bilene bygges i land med lave lønninger, og alt som smaker av luksus og unødvendigheter er skrellet bort. Dermed står vi igjen med enkle og ukompliserte biler, som selges til lavest mulig pris.
Her hjemme er SUV-en Duster så langt eneste Dacia-modell i regulært salg. Den nærmer seg nå pensjonsalder, men selger fortsatt brukbart.
Med startpris på 251.500 kroner er dette en av de aller billigste firehjulstrekkerne du kan kjøpe.
Vår testbil har litt ekstrautstyr på plass. Dermed ender prisen på drøyt 270.000 kroner. Da har den blant annet sportspakke, cruisekontroll, parkeringssensor bak, reservehjul, skinnratt, ryggekamera og infotainmentsystem med navigasjon og Dab+.
Duster kommer forresten bare med ett motoralternativ: 1,5-liters diesel på 110 hestekrefter.
Hvordan er den å kjøre?
Dacia har gått for komfort og ukompliserte kjøreegenskaper på denne bilen. Det merkes at understellet ikke er blant de mest påkostede, særlig når veistandarden er dårlig. Skarpe humper forplanter seg i hele bilen, samtidig som den krenger ganske mye hvis du presser den i svinger.
Men på vanlig landevei oppfører Duster seg sivilisert og skikkelig. Støydempingen er ikke så verst, men motoren høres ganske godt. Den har en relativt hard gange, særlig når du presser den litt. Setene har også sparefølelse, de kunne godt hatt litt bedre sidestøtte og lengre sittepute.
Firehjulstrekk-systemet er enkelt. Du kan velge å kjøre bare med forhjulstrekk, auto – eller låse i 4x4.
Hvordan er plassen?
Du får billigere firehjulstrekkere enn Duster, men da er de samtidig en god del mindre. Dette duger i praksis som familiebil for svært mange.
Bagasjerommet svelger unna 408 liter og baksetet har god plass for to, også voksne. En skiboks i tillegg, så får du med mye bagasje de gangene det trengs.
Under bagasjeromsgulvet finner vi forresten et reservehjul i full størrelse. Her har du med andre ord en rommelig ”ekstrakjeller”, hvis du tar sjansen på å kjøre uten reservehjul.
Dacia kunne vært flinkere med små og store oppbevaringsrom rundt om i kupéen. Koppholderne sladrer også litt om fransk opphav, de kunne helt klart vært større og dypere.
Går den bra?
1,5-literen er litt som resten av bilen: Den gjør jobben den er satt til og fungerer helt greit. Men det merkes at den ikke er spesielt moderne, både på momentstyrke og støynivå. Den går fort tom når du presser den, men den manuelle girkassa fungerer bra.
Dette er ikke noen forbikjøringsmester, men krever litt mer planlegging av deg som sjåfør. Likevel, du henger fint med resten av trafikken.
Det offisielle forbruket er forresten oppgitt til 0,47 liter/mil. Det forteller også litt om at dette ikke er siste skrik av teknologi.
Finest utenpå eller inni?
Med litt ekstra offroadpynt, ser Duster små-tøff ut, i alle fall forfra. Resten av designet er ikke egnet til å gi noen vann i munnen, men det står seg helt OK, selv om bilen altså nærmer seg avløsning.
Innvendig er du aldri i tvil om at dette er et spareprodukt. Et helt dashbord i bare hardplast er ganske uvanlig i 2017. Ergonomien sitter heller ikke helt. Her bærer interiøret preg av at Dacia har hentet elementer her og der fra. Bryteren for justering av speilene er for eksempel plassert under håndbrekket i midtkonsollen. Og en annen merkelig ting. Når du slår på cruisekontrollen (ekstrautstyr), forsvinner visningen av utetemperatur. Her må du altså velge hva du trenger mest.
Plasseringen av skjermen i midtkonsollen og bryterne for klimaanlegget er heller ikke bra. Skjermen er for langt nede, samtidig som det er knotete å komme til klimaanlegget. Et mer brukervennlig design bør ikke koste mer, det bør Dacia gjøre noe med til neste Duster.
…og hva er konklusjonen?
Duster er en av de mest særpregete nybilene du kan kjøpe i dag, rett og slett fordi Dacia har vært hundre prosent tro mot lavpris-filosofien sin. Det er samtidig en veldig ærlig bil.
På mange måter er dette vår tids Lada, rent bortsett fra at Duster tross alt er langt mer moderne enn det russiske bilmerket var da de hadde storhetstiden sin i Norge på 70- og 80-tallet.
På mange måter føles Duster som å sette seg inn i en åtte-ti år gammel bil, bortsett fra at dette altså er nybil med fem års garanti og tryggheten det gir.
Underveis i testperioden tar jeg meg selv i å bli ”vant” til hele bilen. Jeg slutter å tenke over at interiøret er såpass kjipt, at setene burde vært bedre og at motoren både kunne vært sterkere og litt mer lavmælt. Det fungerer likevel, og det i seg selv er et godt bevis på at Dacia har gjort mye riktig her.
Det Duster-eiere kan glede seg mest over, er naturligvis at de har betalt langt mindre for bilen sin enn alle andre som har kjøpt ny kompakt-SUV med firehjulstrekk. Erfaringene så langt sier også at det generelt er lite tull med bilen, ikke minst fordi det her er lite av saker og ting som kan gå i stykker.
Motor: 1,5-liter diesel
Effekt: 110 hk / 260 Nm
Forbruk: 0,47 l/mil
0-100 km/t: 12,4 sek.
Toppfart: 168 km/t
Bagasjerom: 408/1,570 liter
Lengde x Bredde x Høyde: 431 x 182 x 169 cm
Pris fra: 251.500 kroner
Pris testbil: 272.000 kroner