Fiat er på offensiven med ny importør og stor satsing i Norge. Grande Punto er ved siden av Fiat 500 en av de få modellene som har hatt litt fotfeste i vårt markedet de siste årene.
Drøyt fire meter lang hadde den stilt i Golf-klassen for noen år tilbake. Men Golf-klassen har vokst seg oppover, og nå er Polo, 207, Clio og Fabia blant svært mange konkurrenter. Bør du ta sjansen på en Fiat når du skal kjøpe bil i denne klassen? Det skal vi finne ut av nå!
Førsteinntrykket bak rattet i Grande Punto er litt blandet. Plass og romfølelse er som i en bil klassen over. Det solide skinnrattet gir også påkostet følelse - men førersetet faller litt gjennom. Her er skumgummifaktoren påtagelig og det skorter mye på lårstøtte.
Fiat har fått mye skryt for det stive chassiset på Grande Punto. Hvis du tror italienske småbiler fortsatt er noen skranglekasser, tar du feil. Denne er skikkelig sammenskrudd.
Den høye sittestillingen gir litt vinglefølelse, men bilen krenger absolutt ikke mer enn normalt. Fiat har likevel en del igjen før de matcher de mest kjøreglade konkurrentene. Grande Punto gir et litt slumsete inntrykk, både på styring og giring. Minus også for mye hjulstøy. Piggslitt asfalt høres påfallende godt inne i bilen.
Den brede A-stolpen gir stor blindsone, og de bitte små sidevinduene foran har heller ingen praktisk funksjon. Det er negativt i trange bygater.
Så vidt over fire meter lang, plasserer Grande Punto seg litt over snittet i denne klassen. Fiat har fått mye ut av de kompakte målene. Foran er det som nevnt rommelig og fint.
Jeg som er 1,83 m høy, sitter helt greit ”bak meg selv” i baksetet. Bakseteryggen er riktignok veldig rett, men beinplassen er god og takhøyden holder akkurat. Bagasjerommet er ikke like imponerende. Det er ganske dypt, men lengden setter klare begrensninger på hva du kan få med deg. 275 liter er ikke spesielt bra.
Fiat har heller ikke kostet på seg noen fancy interiørløsninger. Her er det å vippe opp sitteputa og legge ned ryggene som gjelder.
Plastkvaliteten i dashbordet gjør ingen forsøk på å skjule at dette er en rimelig bil. Men designet holder bra - selv om Fiat helt klart kunne tillatt seg å være litt mer sprelske og lekne. Det hjelper heller ikke at alt er gjennomført svart i testbilen. Så dyster trenger ikke en småbil å være!
1,3-liters diesel (eller strengt tatt bare 1,248 liter; Fiat runder opp her) er ikke spesielt mye i en såpass stor bil. Men den lille 75-hesteren er en villig sak. Litt tam helt i starten, men turtallsvillig og ivrig oppover i registeret.
13,6 sekunder på 0 til 100 km/t forteller at dette ikke akkurat er noen GTI. Men forbikjøringer går stort sett fint. 0,40 liter/mil på langkjøring er hyggelig forbruk - på blandet kjøring klarer du å holde deg under halvliteren.
Grande Punto er en av de mest vellykkede Fiatene designmessig. Litt flerbruksbilfaktor over linjene, med frontruta trukket laaangt forover og små vinduer inne i A-stolpene. Den ser større ut enn den egentlig er - samtidig som Fiat har unngått firkantdesignet som mange av konkurrentene i denne klassen sverger til.
Men det skorter litt på sjarm. Med 500 har Fiat den mest særpregete bilen i sitt segment. De kunne trygt ha gjort Grande Punto litt mer leken. Vi tipper det vil bedre seg på neste generasjon.
Den nye Fiat-importøren kjører foreløpig intro-priser på modellene og det plasserer testbilen like over 200 000 kroner, nøyaktig pris er 205 900 kr.
Utstyrsnivået Dynamic inneholder det meste du trenger, uten at det er snakk om noen overdådigheter. Grande Punto er ikke klassens rimeligste bil. Men sett i forhold til størrelsen, kommer den greit ut.
CO2-utslipp på 119 gram/km er også helt ok, det henger sammen med at motoren ikke er helt siste skrik. Du ruinerer deg heller ikke på bensinstasjonbesøkene.
Usikkerhetsmomentet er først og fremst annenhåndsverdien. Her har Fiat lite hyggelige tradisjoner. Ny importør og stor satsing kan gjøre noe med det - men det kommer til å ta tid før Grande Punto holder seg like godt i pris og er like lettsolgt som for eksempel en Polo.
Grande Punto er ikke klassens mest spennende bil. Men den er samtidig noe av det mest fornuftige du kan kjøpe i dette segmentet. God plass til fire voksne og en ivrig liten dieselmotor trekker også opp. Bagasjerommet kunne vært større, og det er nok også det største ankepunktet mot at den vil holde som bil nummer én for de fleste.
Og så er verditapet et stort usikkerhetsmoment. Skal du bare ha bilen et par år, må du regne med å tape mye penger. Vi har tro på at dette vil bedre seg for Fiat etter hvert, men det kommer til å ta tid.
Du tør å kjøpe et merke ikke alle andre gjør.
Du er veldig opptatt av annenhåndsverdi.
Du kan velge Grande Punto med 1,4-liters bensinmotor, da sparer du 10 000 kroner på innkjøpsprisen. Men det er neppe noen veldig god idé. Diesel er smart på småbiler som dette, og det vil også være en fordel den dagen du skal selge videre.
Vi anbefaler derfor testbilen som også er helt greit utstyrt i Dynamic-versjon. Kanskje skal du også koste på deg 3500 kroner ekstra for metallic lakk - og velge en litt frisk farge? Da blir Grande Punto raskt litt sprekere.