Finn biler og biltester

2017 Ford Mustang Convertible

Ford Mustang Convertible: Bort med én ting – så blir sportsbil-bestselgeren ekstra morsom

Likevel er det nok ikke mange som kommer til å kjøpe.

Ford Mustang er en av bilbransjens mest legendariske modeller. For to år siden kom den i helt ny utgave. Og flaks for oss nordmenn: Nå bestemte Ford seg for å lage den som en verdensmodell: I praksis å selge samme bil i en rekke markeder, inkludert i Norge. Det har gitt suksess, Mustang er nå verdens mest solgte sportsbil.

Det ruller faktisk et brukbart antall nye Mustanger også på norske veier. De aller fleste med tak, men det finnes også noen cabrioleter – eller convertible som Ford selv liker å kalle den.

Så hva gjør vi når vi får lagt hendene på denne bilen en godværshelg? Jo, da må vi naturligvis dra på tur.

Været er som bestilt, vi legger kursen mot den svenske Västkusten og er klare for å finne ut om Mustang cabriolet er et bra valg for de som kan bruke nesten 800.000 kroner på en sommerbil.


Hvordan er den å kjøre?

– Pappa, dette er kult, utbryter sjuåringen i baksetet, i det vi legger avgårde med taket nede. Starten på turen går på svingete småveier, så er det klart for motorvei. Da tar vi opp taket. For oss foran er det slett ikke nødvendig, men det blåser som regel mye i baksetet på en cabriolet. Ingen grunn til å gjøre ungene skeptiske til cabrioletkjøring!

En vindskjerm er forresten veldig smart når baksetet ikke er i bruk. Jeg som er 1,83 meter høy skulle gjerne kommet meg litt lenger ned i bilen. Slik er det med mange cabrioleter.

På motorvei føles Mustang hjemme. Bilen er tung og har en veldig solid kjørefølelse. Testbilen har ”bare” 2,3-liters, firesylindret motor (mange av Mustang-fansen sverger fortsatt til V8-er), men de 314 Mustang-hestene gjør en bra jobb. Den er kjapp og har mye overskudd. Forbikjøringer går uten problemer. Men støynivået kunne vært lavere, her skinner det litt gjennom at dette er en rimelig bil i hjemlandet USA.

Mustang føles også litt tungkjørt, sammenlignet med mange andre nye biler på markedet. Ikke at det er noe problem, det er snarere en stor del av sjarmen. Men i bykjøring merker du at den må kjøres mer aktivt enn nybiler flest.

LES OGSÅ: Mustang som kjøreskole-bil? Her er den!


Hvordan er plassen?

Er det mulig for en familie på fire å dra på tur med cabriolet? Disse bilene er ikke akkurat kjent for å ha mest mulig plass. Vi er to voksne, en seksåring og en sjuåring. Det viser seg snart at det må pakkes ganske økonomisk, men likevel: 332 liters bagasjerom er ikke så helt verst. Flere år som cabrioleteier har også lært meg noen triks. Det gjelder å utnytte plassen optimalt, og det er sjelden fullt før du har tatt noen ekstra runder med finpakking.

Likevel: Optimal plassutnyttelse har nok ikke stått så høyt på prioriteringslista da denne Mustangen ble utviklet.

Den er nesten 4,80 meter lang, men sånn virker det ikke inni. Cabrioleten har begrenset bakseteplass. Det holder akkurat til to store barneseter, men vi som sitter foran må også gå litt lenger fram enn vanlig.

Fire voksne på tur kan nok fort oppleve bilen som litt trang. For to er den imidlertid perfekt, da kan man også bruke baksetet til litt bagasje hvis det er nødvendig.

LES OGSÅ: Du kommer ikke mye nærmere den amerikanske drømmen


Går den bra?

Som sagt: Det er nok fortsatt mange som mener at Mustang MÅ ha V8-er. Er du én av dem, tror jeg du vil bli positivt overrasket over motoren som bor under panseret i denne bilen! Ja, det er "bare" en firer og den er ikke på mer enn 2,3 liter. Likevel byr den på nok krefter til å kunne matche designet på bilen.

Kreftene hentes ut via en presis og lettsjaltet, sekstrinns manuell girkasse. Det blir endel giring for å virkelig få ut kreftene, men det gjør ingen ting. 0-100 km/t på under 6 sekunder (nærmere bestemt 5,8), gjør at du kjører fra de fleste andre sporty biler på markedet. Da er superbil neste steg.

Lydmessig kunne nok Ford-ingeniørene dratt på litt mer. De har tunet lyden, men vi synes den kunne tålt mer. Det er også en del av sjarmen med en cabriolet.

LES OGSÅ: De testet slitte vinterdekk, blir du overrasket av resultatet?


Finest utenpå eller inni?

Mustang vekker oppsikt i utgangspunktet. Cabriolet betyr litt ekstra blikkfang, og når testbilen i tillegg er knall gul, snakker vi ikke akkurat den mest diskrete bilen på veien. Her blir vi lagt merke til!

En hyggelig ting med Mustang er at utrolig mange har et forhold til den. Folk kommer bort og slår av en prat, spør om bilen og forteller om sine Mustang-minner. Ford har lykkes med å ta med seg mye designhistorie her. Det er umiskjennelig en Mustang, selv om den også ser moderne ut.

Innvendig er det også mye særpreg og en god dose retrofaktor. Men det samtidig ikke til å komme fra at det ser litt billigere ut enn en prislapp på nesten 800.000 kroner skulle tilsi. Men når amerikanere lager en bil som ikke skal koste veldig mye, blir det gjerne sånn. Vi lever fint med det og igjen er det snakk om personlighet og sjarm som gjør at bilen skiller seg fra mengden.

LES OGSÅ: Derfor skapte Mustang de reneste opptøyene


…og hva er konklusjonen?

Er dette en morsom sommerbil? Svaret på det er JA (og ja et par ganger til). Mustang er en av de mest særpregede nybilene du kan kjøpe i dag. I cabrioletutgave får den det lille ekstra som virkelig kler bilen. Du kjøper uansett ikke Mustang av fornuftsgrunner. Da blir muligheten til å kjøre uten tak prikken over i-en.

For en familie som min kunne den også fint fungert som bil nummer to, i alle fall så lenge man har mulighet til å parkere i garasje. Stofftak har nå en gang ikke godt av å stå for mye ute i friluft.

Enten du bare skal på stranda, eller på en kjapp helgetur: En bil som dette løfter opplevelsen, det er noe helt eget ved å kjøre med taket nede, og ta inn lukter og inntrykk.

Motoren bidrar naturligvis også sterkt. Underveis på tur sitter jeg og tenker litt på hvordan denne bilen ville vært med mer standard motorisering, si en 2-liter på opp mot 200 hestekrefter. Det hadde helt sikkert fungert greit det også, men uten morofaktoren som de ekstra kreftene gir. Du trenger slett ikke kjøre spesielt fort. Men det er noe spesielt ved å kjenne kreftene når du tråkker gassen i bånn. De gir skikkelig overskudd, akkurat som en bil som dette fortjener.

Men alt er ikke bare solskinn. Det som er denne bilens største utfordring er prisen. Den store motoren betyr nødvendigvis mange avgiftskroner, og her er altså startprisen på 750.000 kroner. Da kan du enten kjøpe en mer fornuftig cabriolet og ha mye penger til overs – eller du kan velge mellom veldig mange fine ”vanlige” biler i samme prisklasse.

Det gjør at det neppe kommer til å rulle veldig mange Mustang cabrioleter av denne generasjonen på norske veier. Til det faller den nok også mellom noen stoler. For dyr for de som lever på et normalt familiebudsjett. For lite eksotisk for de som har råd til superbil. De velger gjerne noe tysk fra øverste hylle, eventuelt noe heftig fra Italia eller England.
Det er synd, for du skal lete litt for å finne morsommere og mer særpreget cabriolet enn dette, uansett om solen skinner eller ikke.
 

 

Motor: 2,3-liter bensin

Effekt: 314 hk / 434 Nm.

0-100 km/t: 5,8 sekunder

Toppfart: 234 km/t

Snittforbruk: 0,82 liter/mil

Lengde, bredde, høyde:

478/181/139 cm.

Egenvekt: 1.620 kilo

Bagasjerom: 332 liter

Pris fra: 750.000 kroner

Pris testbil: 781.600 kroner
 

På Broom-forsiden nå