Hva er dette?
Ford C-Max og storebror Grand C-Max kom på markedet i 2010 – og var biler vi forventet oss ganske mye av den gangen.
Med S-Max og Galaxy hadde Ford vist at de kunne lage store familiebiler som også appellerte til de bilinteresserte. Nå skulle de gjøre det samme en klasse under – det lå til rette for biler som kunne bli naturlige førstevalg for ikke altfor store familier med behov for plass og fleksible løsninger.
Tre år etter kan vi fastslå at det ikke har gått sånn. De to C-Max-utgavene har på ingen måte truffet markedet. Her i Norge er de nesten ikke synlige på salgsstatistikkene og hvis du tenker deg om: Når så du sist en C-Max i trafikken?
Det faktum at en mye eldre modell som VW Touran fullstendig knuser C-Max på salg, er ikke bra nyheter for Ford.
Men hva skyldes det egentlig? Er det selve bilen – eller er det andre faktorer som gjør at kundene tydeligvis ligger langt unna C-Max? Det har vi som mål å finne ut av nå. I testgarasjen står nemlig en flunkende ny C-Max 1,0 Ecoboost. Startprisen er på 259.000 kroner – med en del ekstrautstyr innabords kommer testbilen på 333.900 kroner.
Hvordan er den å kjøre?
Det er i alle fall ikke på dette området det svikter. C-Max er en av de mest kjøreglade bilene i sin klasse. Vi kjenner igjen opphavet Focus godt, men den ekstra høyden lar seg ikke helt skjule. Den krenger litt mer og veikontakten blir ikke riktig så bra.
Pluss for fin og presis styring. Fords spennende 1-liters bensinmotor på 125 hestekrefter gir bra kraftoverskudd her. Den må jages litt og responderer med litt hard gange og karakteristisk motorlyd. Men så lenge du er noenlunde forsiktig med gassfoten, gjør den jobben pent og kultivert.
Støydempingen mot veien er god - og understellet er et godt kompromiss mellom komfort og ganske sporty kjøreegenskaper.
LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?
Hvordan er plassen?
Da vi testet sjuseter-utgaven Grand C-Max var det plass og ikke minst manglende fleksibilitet som skuffet oss mest.
Det samme gjelder dessverre for denne bilen. Der de beste konkurrentene stiller med tre separate bakseter som kan skyves i lengderetningen og felles flatt ned i gulvet, har C-Max et temmelig meningsløst midtsete som er altfor smalt til å ha mye verdi i praksis. Dette kan riktignok felles opp eller fjernes, slik at de to andre baksetene kan skyves skrått bakover. Da sitter to godt i baksetene. Men hvor ofte har man behov for det? Løsningen er uansett unødvendig kronglete og føles rett og slett gammeldags.
Bagasjerommet er på 473 liter. Det er ikke verst, og det er også mulig å pakke mye i høyden her.
Foran er det luftig og god plass i alle retninger. Men hvis du skal bruke store, bakovervendte bakseter, skal du være obs på at kupeen ikke er veldig lang, slik at dette fort går ut over plassen i forsetene.
I sum blir dette for dårlig for en flerbruksbil. Her er det nettopp plass og smarte løsninger som er grunnen til at de fleste i det hele tatt vurderer bilen i utgangspunktet. Og da faller C-Max gjennom.
LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp
Finest utenpå eller inni?
C-Max vinner ikke designpriser, men den ser i alle fall mye bedre ut enn Grand C-Max som er noe av det minst harmoniske Ford har sluppet av design på mange år.
Det litt høyreiste designet er preget av fornuft foran designsprell. Hovedinntrykket er anonymt, og da særlig bakfra og fra siden. Rett forfra har den litt mer særpreg, men dette er på ingen måte noen bil du snur deg etter (da må det eventuelt være på grunn av noen av dem som sitter inne i den).
Innvendig er dette ren blåkopi av hvordan de fleste nye Ford-interiørene er om dagen. Det vil si et totalinntrykk som er ganske rotete, med veldig mange brytere spredt utover midtkonsoll og dashbord. I praksis er det imidlertid fort gjort å bli "kjent med det" – og det ser også flere hakk mer ungdommelig og sprekt ut enn de mest nøkterne konkurrentene.
LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet
Går den bra?
1-liters bensinmotor ville vært nærmest uhørt i en bil på denne størrelsen for noen år tilbake. Men verden – og motorteknologien – har gått videre, og dette duger helt fint. Lyden er karakteristisk og ganske morsom, og frister til å kjøre den litt aktivt.
0–100 km/t går på 11,4 sekunder. I vanlig bytrafikk føles det kjappere, før den dabber av mot toppen. Med folk og oppakning innabords, må det også gires litt aktivt under landeveiskjøring, den sekstrinns manuelle girkassen står fint til motoren.
Snittforbruket er oppgitt til 0.51 liter/mil. Ikke grensesprengende bra i forhold til de beste konkurrentene med dieselmotor, men du ruinerer deg ikke på bensinstasjonen med denne bilen.
... og hva er konklusjonen?
Kjøreegenskapene er gode, motoren fungerer fint og det er heller ikke noe å si på prisen. Testbilen er godt spekket opp med både komfort- og sikkerhetsutstyr. Her har Ford gode priser sammenlignet med mange av konkurrentene. Deres "Førerassistentpakke" inneholder blant annet active city stop, oppvarmet frontrute, filskift-varsler, føreroppmerksomhets-overvåking, automatiske fjernlys, trafikkskilt-gjenkjenning og elektrisk innfellbare sidespeil – alt dette for drøyt 10.000 kroner.
Ungene i baksetet kan glede seg over egen barnepakke som inneholder solgardiner integrert i dørene, strømuttak på 230 volt (genialt for ladere eller spill) og bord i forseteryggene – til samlet pris på hyggelige 1800 kroner.
Prisen er derfor helt grei, men det skorter på det som er og blir det viktigste punktet på en bil som dette: Nemlig plass og fleksibilitet.
Der virker det som Ford rett og slett har tatt for lett på oppgaven, og det blir de tydeligvis straffet for.
Tre år ut i livsløpet er nok C-Max dermed ganske ferdigsolgt. Det er vanskelig å se at Ford kan gjøre noe som helst for å puste nytt liv i denne modellen. Både i forhold til praktisk bruksverdi og annenhåndsverdi gjør du nok lurt å tenke deg om før du velger denne, framfor en av de beste konkurrentene.
Pluss: Kjøreegenskaper, gunstige priser.
Minus: Gammeldagse interiørløsninger.
LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!
Bil: Ford C-Max Modell: Compact 1,0 Ecoboost Motor: 1-liter bensin Effekt: 125 hk / 170 NM 0–100 km/t: 11,4 sekunder Forbruk: 0,51 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 471/1723 liter Pris fra: Kr 251.000,- Pris testbil: Kr 333.900,- |
Prøv også:
Volkswagen Touran har vært med i mange år, men takket være forsiktige oppdateringer underveis holder den seg bra. En mye mer praktisk bil enn C-Max, her er det fullverdige bakseter og bagasjeplassen er også bedre. Mye å velge mellom, både på motor og utstyr.
Kia Carens imponerte virkelig da vi testet den tidligere i år. Den har også noen svakheter, men som fleksibel familiebil til en hyggelig pris er den overlegen det meste. Verdt å sjekke ut hvis du skal ha bil i denne klassen.
Renault Grand Scenic er en av pionerene i denne klassen. Renault har havnet litt i bakleksa på det norske markedet, og det lider også Grand Scenic under. Men en veldig kurant familiebil, med mange gode egenskaper.
LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei