Helt siden introduksjonen i 1998 har Ford Focus vært regnet som klassens mest velkjørende bil. Dagens modell begynner imidlertid å få noen år på baken. Det merkes – til tross for en nylig facelift. Det mangler heller ikke på konkurrenter.
Tradisjonelt har Focus hatt VW Golf og Opel Astra som sine argeste rivaler, men den angripes fra flere hold, både av statusbiler som Audi A3 og BMW 1-serie, men også av rimeligere konkurrenter fra Korea. Og vi skal heller ikke glemme japanerne og franskmennene. Det er med andre ord ingen spøk å være Focus, og det er heller ingen selvfølge at dette er bilen du skal velge – selv om du setter kjøreegenskaper høyt oppe på prioriteringslista.
Focus er en morsom bil å kjøre! Ford har puttet inn massevis av kjøreglede i understellet som takler det meste du utfordrer det til. Styringen er også direkte og presis. Her kan du ha det kjempemorsomt på svingete småveier, uten at det går nevneverdig ut over komforten. Enkelte konkurrenter både er – og ikke minst føles – som større biler, men like lekne som Focus er de ikke.
Førerposisjonen er veldig fin og alt er enkelt og intuitivt. Støybildet er ikke slitsomt, men du hører både motor, vei og vind – særlig slipper den gjennom en del veistøy.
Ford Focus er en av de største bilene i klassen, men imponerer likevel ikke på plass. Bagasjerommet er gjennomsnittlig, men vi gir pluss for at det er lett å utnytte. Bakseteløsning er gammeldags med sittepute som først må vippes fram, så legger du ryggen oppå. Flatt gulv blir det ikke.
Den skrånende bakluka gjør at takhøyden i baksetet blir snau for de over 180 cm. Beinplassen er også begrenset her.
Ford har skjerpet seg kraftig på materialkvalitet de siste årene. Focus virker ganske påkostet innvendig, i alle fall så lenge du oppholder deg i forsetene. Bak får du en mye billigere følelse, med hardplast og rette dører uten oppbevaringsrom. Minus for grunne og upraktiske koppholdere, men et stort pluss for stikkontakten bak på midtkonsollen. Her kan du plugge inn PC, mobiltelefon eller kjøleboks, med helt vanlig kontakt.
2-liters diesel på 136 hk høres solid ut for denne bilstørrelsen, men i kombinasjon med automat skuffer den. Testbilen har bare rullet drøye 2000 kilometer, så vi må derfor ta høyde for at den kommer til å løsne opp etter hvert.
Automatkassa er ikke verdens beste; den henger litt på girene og mangler det silkemyke preget til de beste konkurrentene.
Ford oppgir selv 0 til 100 km/t på 9,6 sekunder. Det er vi langt unna, og bilen gir heller ikke det kraftoverskuddet på lave turtall som vi hadde forventet. Motoren støyer litt, men støybildet er ganske jevnt. Det er mange dieselmotorer som bråker adskillig mer under akselerasjon.
Første generasjon Focus hadde et radikalt design. Denne er langt mer avslepet, eller som noen kanskje vil mene: Forsiktig. Etter faceliften har den fått flere familielikheter i front og hekk og det er egentlig ingen ting som tilsier at dette begynner å bli en gammel bil. Ford er flink med små detaljer, som lykter, kromlister og små lamper under speilene som tennes når du låser opp bilen (stilig i mørket!). Den sterkt skrånende bakluka gir en sporty effekt.
Testbilen koster 321 150 kroner, før ekstrautstyr. Dette er en Titanium-utgave som har ganske mye standard, likevel kommer ekstrautstyrlista på over 60 000 kroner. Det er altfor, altfor dyrt. Til drøye 300 000 kroner er det veldig mye annet du bør kjøpe, og med denne motoren priser Focus seg ut.
Miljøprofilen er det derimot ikke noe å si på. CO2-utslippet ligger på 154 gram/km, og det er 10 gram/km mer enn tilsvarende bil med manuell kasse. Motoren er nøysom på dieselen: 0,58 liter/mil på blandet kjøring. På langkjøring ligger du greit rundt halvliteren. Focus har lenge vært kjent for meget bra driftssikkerhet. Bilene er skikkelig sammenskrudd og ikke plaget med mye feil.
Ford Focus plasserer seg midt i feltet på de fleste områder – bortsett fra på kjøreegenskaper. Her er det nesten bare BMW 1-serie som kan gi den seriøs konkurranse.
På interiør og plass begynner den å føles litt gammel, og du skal i alle fall ikke bruke over 300 000 kroner på en femdørs Focus. Da er det mye annet du bør vurdere i stedet. 2-liters dieselmotoren skuffer oss også, men det er grunn til å tro at den vil oppføre seg piggere med flere kilometer på baken.
Du først og fremst skal KJØRE bil.
Plass og fleksibilitet scorer høyest ved bilvalget
Dette avhenger av hva slags drivstoff du foretrekker: enten 1,6 TDCi med 109 hk eller 1,8 Flexifuel på 125 hk. Velger du dieselmotoren med Titanium-pakke, starter den på 255 450 kr. Tilsvarende med flexifuel er hårfint billigere, på 253 950 kr. Disse to framstår som de smarteste kjøpene. Eventuelt kan du gå for en temmelig ribbet 1,6-liters diesel med 90 hk. Da er startprisen hyggelige 214 450 kr. Navigasjon med fin LCD-skjerm er ikke avskrekkende dyrt; de 15 000 kronene du eventuelt bruker på dette vil gjøre bilen langt lettere å selge brukt. Og til slutt: 1500 kroner for strømuttak med kontakt. Det vil du ha mye glede av!