Markedet for små og billige biler har aldri vært spesielt stort i Norge. Vi velger gjerne større og dyrere når vi skal ha nybil. Det har nok også noe å gjøre med avgiftsnivået vårt. Biler som er billige i utgangspunktet, koster adskillig mer etter å ha vært gjennom avgiftskverna.
Men ute i verden er dette markedet kjempestort, det gjør da også at alle bilprodusenter med respekt for seg selv har minst én modell som er utviklet og produsert med en hovedprioritet: Å være rimeligst mulig.
Fords bidrag i denne klassen har til nå hett Ka. Nå har den kommet i helt ny versjon og skiftet navn til Ka +.I samme slengen har den blitt adskillig større, men prislappen er likevel gunstig: Fra 163.000 kroner.
Bilen er bygget i India og har vært på markedet der noen år. I forbindelse med lanseringen i Europa har Ford gitt den en oppgradering på flere områder. Det handler blant annet om høyere stålkvalitet, nye motorfester, bedre støydemping, nye seter og finpuss på både styring og understell.
Så gjenstår det å se om det er nok til å hamle opp med mange tøffe konkurrenter i denne klassen.
Hvordan er den å kjøre?
Det har skjedd mye med kjøreegenskapene til småbilene de siste årene. Der de tidligere kunne oppleves som svært primitive (noen ganger også ganske uforutsigbare) er nivået blitt mye bedre. Ka + er et godt eksempel på det.
Bilen er komfortabel ute på veien. Noen stor kjøreopplevelse snakker vi ikke om, men det er neppe målgruppa veldig opptatt av heller. Støydempingen er god, men på motorvei blir motoren litt masete. Likevel: Det er ikke noe problem å dra på langtur med Ka +. Det kunne vi ikke si om så mange biler i denne klassen for noen år siden.
LES OGSÅ: Denne lille tassen er Norges billigste med 4x4
Hvordan er plassen?
Med lengde på 3,92 meter er dette en stor småbil. Det gjør den anvendelig. for mange. Det er god plass foran, og to voksne sitter overraskende godt i baksetet.
Noen av konkurrentene i denne klassen er bare registrert for fire. Her er det fem, selv om det fort blir trangt i bredden med tre personer i baksetet.
270 liters bagasjerom er også bra til denne klassen å være.
Godt med smårom rundt i kupéen trekker opp. Her er det skikkelige flaskeholdere i dørene, koppholdere og også et smart rom i siden av dashbordet, som er skjult når døren er lukket.
LES OGSÅ: Liten utenpå – diger inni
Går den bra?
Under panseret bor det en 1,2-liters bensinmotor på 85 hestekrefter. Den er helt klart ikke siste skrik innen motorteknologi. Ford prisbelønte 1-liters bensinmotor hadde vært et bedre valg her, men det er nok et prisspørsmål at den ikke er her.
Det er nok krefter til å henge med i trafikken, men heller ikke mye mer. 13,9 sekunder på 0-100 km/t sier sitt. Motoren oppfører seg kultivert i vanlige hastigheter, på motorvei går den fort litt tom.
LES OGSÅ: Derfor er den kåret til verdens beste bilmotor
Finest utenpå eller inni?
Det var vel neppe sånn at designerne sprettet champagnen og erklærte "Wow, se hva vi har fått til" da denne bilen var ferdig utviklet. Designet er anonymt. Bortsett fra fronten, kunne dette kommet fra nærmest hvilken som helst bilprodusent.
Innvendig er du ikke i tvil om at du sitter i en rimelig bil. Men samtidig er kvalitetsfølelsen overraskende god, prisen tatt i betraktning. Det handler om alt fra setene, til utforming av knapper og brytere. Klimaanlegget er litt knotete plassert og antall knapper i midtkonsollen røper at dette ikke er siste skrik innen bilinteriør.
...og hva er konklusjonen?
Ford har laget en habil småbil, for de som ikke vil bruke veldig mye penger på bil, men som likevel vil ha god plass. Som bil nummer to vil denne passe for svært mange. For single/par uten barn kan den også duge som eneste bil.
Baksetet er nesten like rommelig som i biler en klasse over, samtidig som bagasjerommet svelger unna greit med bagasje.
Motoren er et lite ankepunkt. Den er ikke mer enn tilstrekkelig, men gjør jobben hvis du ikke har for store forventninger til aksellerasjon og overskudd.
Ellers har Ford vært gode til å skjule at dette i bunn og grunn er et spareprodukt. Det eneste som irriterer oss litt er at du må bruke fjernkontrollen for å åpne bakluka. Den tradisjonelle "knappen" er offer for sparekniven.
Testbilen har blant annet komfortpakke til 2.800 kroner, denne inneholder ryggesensor bak, elvinduer også bak, pluss oppvarmede og innfellbare speil. Cruisekontroll og ganske tykt skinnratt koster 4.000 kroner, mørktonede ruter bak betyr 1.200 kroner ekstra. I sum ender vi på 180.800 kroner for en rommelig småbil med bra utstyrsnivå. Det er i praksis mye bil for pengene!
Motor: 1,2-liter bensin
Effekt: 85 hk / 112Nm
Forbruk: 0,48 l/mil
0-100 km/t: 13,9 sek.
Toppfart: 168 km/t
Bagasjerom: 270/849 liter
Lengde x Bredde x Høyde: 392 x 169 x 152 cm
Pris fra: 163.000 kroner
Pris testbil: 180.800 kroner