Veldig mange nordmenn har en varebil enten som en del av arbeidsplassen – eller de tilbringer store deler av dagene sine bak rattet på en. Da er det ikke rart at varebilkundene også blir stadig mer kresne.
Det er slutt på at mange godtar elendig komfort, skummel mangel på kollisjonssikkerhet og dårlige kjøreegenskaper, selv om de skal kjøre varebil. For egentlig burde det vel vært motsatt?
De siste årene har vi sett en gledelig utvikling på varebilfronten, der de aller fleste har tatt mange skritt i riktig retning.
Men gjelder det også de aller billigste? Det skal vi finne ut. Vi har nemlig tatt med oss det som akkurat nå er Norges billigste varebil på test. Den heter Ford Transit Courier, er en kompakt sak med lengde på 4,145 meter og 2,3 kubikk lasterom.
Startprisen er 149.000 kroner, inkludert moms. Vår testbil er Trend-utgaven. Den har startpris på 161.500 kroner, med litt ekstrautstyr innabords, ender vi til slutt på 174.300 kroner.
Hvordan er den å kjøre?
Allerede her kan vi fastslå at Forden absolutt ikke føles som noe billigprodukt. Ford er langt framme på kjøreegenskaper på sine personbiler, og her har de tatt med seg noe av dette over til sin minste varebil. Transit Courer oppfører seg trygt og forutsigbart.
Vi slipper det harde, stumpete preget en del varebiler har uten last, her er komforten klart godkjent. Styringen gir god respons, og fremfor alt er bilen veldig lettkjørt. Støydempingen er noe dårligere enn vi er vant til fra de fleste personbiler, men ikke så ille at det blir plagsomt.
Setene kunne hatt bedre sidestøtte, men du tåler ganske mange timer uten å bli sliten . Pluss for to skikkelige koppholdere mellom setene, i tillegg til store dørlommer med plass til flasker. Ford har også fått til en liten ”oppbevaringshems” over frontruta, sånt er smart!
Topp 10: De beste varebilene
Hvordan er plassen?
Skilleveggen kommer naturlig nok ganske langt fremme i en så kompakt varebil som dette. For meg som er 1,83 meter lang, går det akkurat. Mer høyreiste sjåfører kan nok føle at de blir sittende for nært rattet. Her bør man teste skikkelig før kjøp. Det er verken behagelig eller spesielt trafikksikkert å sitte helt oppe i frontruta.
Lasterommet er 162 centimeter langt, og svelger 2,3 kubikk. Nyttelasten er forresten på 660 kilo, og totalvekteten på 1795 kilo.
Lasterommet har fin innlasting fra alle sider (Trendutgave gir skyvedør på høyre side) også pluss for flere festekroker. Det er stort vindu i veggen mellom kupéen og varerommet, det gir også ganske bra utsyn bakover.
Billig varebil? Sjekk denne!
Går den bra?
1-liters bensinmotoren til Ford har vunnet en rekke priser, og ikke uten grunn. Den er etter hvert å finne i en rekke av konsernets modeller. I en kompakt varebil som dette gir den fint overskudd med sine 100 hk.
Den får litt masete gange når den presses på turtall, men på jevn kjøring jobber den kultivert og fint, med en ganske særegen motorlyd. Den femtrinns manuelle girkassen er lettsteget og presis. På motorvei kunne det gjort seg med et ekstra gir.
Gjennomsnittsforbruket ligger på 0,52 liter/mil. Det siste avhenger mye av kjørestil. Lar du deg friste til å jage 1-literen mye på turtall, kan det nok fort bli en god del høyere. Det offisielle tallet for 0-100 km/t er på 11,3 sekunder. Det er bra for en liten varebil.
Denne lille tassen har satt 16 fartsrekorder
Finest utenpå eller inni?
Det utvendige designet er som vi kan forvente av en bil i denne klassen: Det handler først og fremst om å gjøre ting mest mulig funksjonelt. Fronten er det mest særpregete. Her har Ford tatt med seg sin nye familiefront også til varebilutvalget.
Den gir (helt sikkert ikke tilfeldig) litt Aston Martin-assosiasjoner. Stilig på biler som Mondeo og Focus, på en liten varebil som dette er førsteinntrykket at det ser litt påklistret ut.
Innvendig har Ford tatt et smart grep. Varebilene deres har de siste årene fått samme dashbord-løsning som de rimeligere familiebilene. Det betyr et solid skritt oppover i forhold til hva vi var vant til på varebiler tidligere. Det er enklere materialvalg og mer hardplast her i enn personbilene. Men det ser OK ut, og er ikke minst veldig funksjonelt. Viktig i en bil som dette.
Varmeseter er på plass (de er av den seriøst kraftige sorten, her blir det varmt!), pluss 12-volts-uttak og du kan også plugge inn telefonen og bruke den som musikkavspiller.
Her er Forden som bare forsvant
Og hva er konklusjonen?
Det er rart med det. Når noe er rimeligst i sin klasse, er det lett å også forvente et produkt som oppleves som billig. Men billig kan også være bra, det beviser denne varebilen. Her har Ford brukt stordriftsfordelene og utnyttet det volumet sitt, til å gi mye varebil til en svært hyggelig pris.
Hvis du ikke trenger mer plass, er Transit Courier absolutt en bil å ta med i vurderingen om du skal kjøpe bil i denne klassen.
Dette er det ingen andre i klassen som klarer
Den scorer jevnt høyt på alle områder, og er rett og slett en varebil det er lett å trives med. Pluss for personbilfølelse bak rattet, samtidig som det er mange smarte løsninger i kupéen. Det er slike ting man setter pris på i daglig bruk.
Bilen virker svært godt sammenskrudd og Ford har kommet godt ut av kvalitetstester på varebilfronten de siste årene. Det bør love godt både for driftsutgifter og annenhåndsverdi når den dagen kommer.
Her er familiebilen som parkerer seg selv
Pluss: Pris, praktiske egenskaper.
Minus: Plassen bak rattet kan bli snau for noen.
FORD TRANSIT COURIER TREND
Motor: 1.liter bensin Effekt: 100 hk, 170 Nm 0-100 kmt: 11,3 sekunder Forbruk: 0,52 l/mil Lasterom: 2,3 m3 Lasterom lengde: 162 cm Takhøyde: 174 cm. Nyttelast: 660 kilo Totalvekt: 1795 kilo Pris fra: 149.000,- Pris testbil: 174.300,-
Norges mest solgte blir mye tøffere