De siste årene har det kommet en jevn strøm av elbiler til Norge. Denne biltypen er i stor suksess. Og det i et land som med sitt kuperte terreng og kalde vintere egentlig ikke er noe ideelt land for batteridoninger som dette i det hele tatt.
På den andre siden har myndighetene lokket med intensiver som lave avgifter, momsfritak, tilgang til kollektivfelt, gratis bom, ferge, parkering etc.
Dette sammen med at man slipper drivstoffkostnader, har gjort at mange av de som tidlig hev seg på elbil-bølgen har surfet inn betydelige beløp i besparelse på bilholdet sitt.
Trenden er for øyeblikket ganske så klar. Elbiler vil kommer enda sterkere. Ikke bare i Norge men også i resten av Europa. Mange produsenter har nye elbiler underveis.
Hyundai Ioniq heter en av nykommerne som kommer nå. Den har vi hatt på en grundig test for å se hva den duger til.
Hyundai Ionoq leveres forresten også som hybrid og som ladbar hybrid (fra 2017) i tillegg til elbilen som vi kjører.
Prisen på den elektriske utgaven starter på hyggelig 239.950 kroner.
Kjøreglede: 5/6
Når man kommer fra en en diesel-SUV og rett over i nye Hyundai Ioniq er stillheten det første man merker. Det andre er den veldig presise, nesten litt sporty styringen, og det at bilen ruller lett.
Batteriene er plassert under kupeen og elmotoren foran. Den driver naturlig nok forhjulene. Dette gir bilen gunstig tyngdepunkt og god vektfordeling. Noe som merkes under kjøring. Ionic byr også på et fint avstemt hjuloppheng og oppleves som komfortabel.
Vi overraskes også av skinnsetene, som byr på god komfort. Her kan man tilbringe timesvis, uten på bli sliten hverken i rygg eller bein, selv om man er over 190 cm. høy.
Raust utstyrsnivå byr den også på. Det er enkelt å trives ombord. Den overrasker på veien. Rett og slett.
En annen ting som er bra, er at den gir god informasjon om strømforbruket fordelt på elmotor, varme/ventilasjon og øvrige elektriske komponenter. Rekkevidde-indikatoren justerer seg ned dersom man drar på med f.eks økt viftehastighet eller mer varme (eller kulde på sommeren). Dette oppmuntrer til et visst måtehold i forhold til energiforbruk. Man kjører mer bevisst.
Under kjøring får man også god rettledning i instrumentpanelet for å holde forbruk, og regenerering, på riktig nivå. Det gjør at man til enhver tid har god kontroll. Vel å merke om man vil.
LES OGSÅ: Vårt aller første møte med Hyundai Ionc
Interiør/plass: 4/6
Plassen i forsetene er god i alle retninger. Også i høyden, selv med glasstak. I baksetet kan takhøyden oppleves som bitte-litt snau for de aller lengste, men plassen til beina er relativt god.
Bagasjerommet tar unna 350 liter og er med det større enn i VW e-Golf med 340, men noe mindre enn i Nissan Leaf med 370 liter.
I praksis kan bilen, rent størrelsemessig fungere som en familiebil, om plassbehovet ikke er altfor stort. Det er vel allikevel grunn til å anta at mange av de familiene som kjøper den også har en annen bil.
Motor: 5/6
Hyundai-ingeniørene har valgt polymer-batteri. Årsaken er at det tåler mange ladninger uten å bli svekket, sammen med design (lett å konfigurere / tilpasse) ) og spart vekt.
Rekkevidden på Ioniq er på 280 kilometer. Altså bedre enn VW e-Golf og første generasjon Nissan Leaf. Men ikke like bra som oppgraderte utgaver av BMW i3 og Nissen Leaf med lengre rekkevidde.
Elmotoren yter 120 hk.
Ytelsemessig plasserer Hyundai Ioniq seg midt på treet. Som elbiler flest er den lynrask fra 0-50 km/t, og gjør unna hele marsjen fra 0-100 km/t på 9,9 sekunder. Det bør vær helt greit for de aller fleste. Toppfarten er oppgitt til 165 km/t.
Ioniq er utstyrt med europeiske hurtigladestandarden Combo/CCS, og kan ta inntil 70 kW effekt Det gir en teoretisk ladetid fra 0-80 prosent på 30 minutter ved ideelle forhold med en 50 kW-hurtiglader.
Men teori og praksis stemmer ikke alltid. Vi opplever flere ganger under testen at SMS-funksjonen for å starte ladning ikke fungerer og må ringe opp helpdesk. Stort sett får vi hjelp. Men ikke alltid.
Vi opplevde også på en lørdag å komme til en telefonsvarer som opplyste om åpningstidene – og fikk beskjed om å ringe opp igjen på mandag. Å vente halvannet døgn på "drivstoff" passer som oftest dårlig når man er på biltur. Heldigvis klarte vi å få satt ladningen i gang selv til slutt.
Vi opplevde også å måtte vente på å komme til en lader. Når vi kom til,kuttet laderen ut etter ett kvarter og ville ikke i gang igjen. Vi opplevde også at folk måte vente på oss. Ting kan ta tid...
Konklusjonen er at det fortsatt er enklere og raskere å fylle bensin og diesel. Ett ladekort ville trolig spart oss for noen frustrasjoner underveis.
Disse tingene er naturlig nok ikke bilens feil, men er nyttige ting å vite for den som vurderer elbil.
For med strøm på batteriene viser Hyundai Ioniq seg å være en svært effektiv bil selv under ikke helt optimale forhold. Vi hadde både regn, vind, kjørte i delvis kupert terreng og i alt annet enn sommertemperaturer under testen. Vi hadde et forbruk på ganske nøyaktig 12,5 kWh per 100 km under testperioden.
LES OGSÅ: Vår test av Hyundai Tucson
Design: 4/6
Hyundai Iconiq har på sett og vis samme grunnform som konkurrentene Nissan Leaf og Toyota Prius, men er langt mindre utagerende og mer forsiktig. På godt og vondt.
Begge de to nevnte konkurrentene har nok vunnet på at de er annerledes og skiller seg ut. De har med det lyktes å bygge merkevaren rundt designet.
En annen konkurrent, VW e-Golf har gått motsatt vei. Den er så å si helt lik sine "søsken" med forbrenningsmotorer. Uten at det har bremset salget på noen måte.
En ting er i alle fall sikkert. Med Ioniq støter du ingen. Den er både moderne, praktisk og pen, men kanskje også bitte litt kjønnsløs. Det er ikke akkurat bilen som skriker "her kommer jeg" i trafikken. Den er liketil, folkelig og grei. Akkurat slik som mange nordmenn liker.
Vi tror at de som kjøper denne hverken velger den på tross av, eller på grunn av utseendet.
Innvendig er den også både pen og moderne og ikke minst svært godt utstyrt. Velger du en bil med teknikk-pakke (og det bør du gjøre...) har du utstyr som man forventer i biler som koster det tredoble.
LES OGSÅ: Denne luksusbilen fra Hyundai får ikke vi kjøpe
Miljø/økonomi: 6/6
Vi nevnte innledningsvis at man kan spare mye på bilholdet ved å kjøre elektrisk. Lite tyder på at noe her vil endres drastisk i løpet av veldig kort tid. Men at elbilene også kan bli noe dyrere å bruke over tid - altså at noen av intensivene vil falle fra - må man være forbedret på. Det er allikevel hevet over enhver tvil om at denne utgaven vil koste vesentlig mindre å bruke enn fossile biler.
I tillegg viser Ioniq seg under testen å være en svært effektiv tass med tanke på energiforbruk. Den lader raskt, når alt er i orden. Diskusjonen om hvor ren strømmen egentlig er, lar vi ligge denne gangen. Vi kan til skeptikerne opplyse at en elbil er 10 ganger mer energieffektiv enn en fossilbil.
Dessuten er Inoiq nesten forbausende billig i innkjøp. Neppe uten grunn. Hyundaisalget i Norge har vært labert de siste årene. For å si det pent. Nå har de fått bilen de har ventet på og som kan gi merket ett skikkelig oppsving. Da nytter det ikke å prise seg ut...
Grunnprisen er på 239.950 kroner. Teknikkpakken som du bør velge, inneholder varmepumpe, og batterivarmer, LED-lys, og blindsonevarsler for å nevne det viktigste. Glasstak koster 10.000 kroner og det samme gjør skinninteriør. Det vil si at du får en full-pakke bil til under 280.000 kroner.
Konklusjon: 5/6
Med Ioniq har Hyundai gjort noe smart. Dette er i prinsipp tre forskjellige biler i samme skall.
Elbilen som vi her har testet, er etter alle solemerker den som kommer til å bli bestselgeren i Norge.
Moderne, pen, praktisk, smart, velutstyrt og billig. Den byr i tillegg på god rekkevidde både på papiret og også i praksis.
Ioniq kan med det helt klart bli det samme for Hyundai nå, som Accent var på 90-tallet. Nemlig en bestselger. Det trenger de virkelig, for å snu mange år med fallende salg.