Det går unna hos Jaguar om dagen. De er i gang med en skikkelig modelloffensiv som tar dem inn i flere nye bilklasser.
SUV-en F-Pace kom for et drøyt år siden og var et solid brudd med tradisjonene. Noe sånt hadde Jaguar aldri gjort før. Men det stopper såvisst ikke her. Jaguar har to nye SUV-er på gang, elektriske I-Pace og E-Pace som i praksis blir lillebroren til F-Pace.
F-Pace har vært en stor suksess og har hentet mange nye kunder til Jaguar.
Tidligere har vi testet den med stor bensinmotor, en 3-liter på 380 hestekrefter. Med startpris på 1,2 millioner er ikke akkurat det noen bestselger.
Med 2-liters dieselmotor på 240 hestekrefter synker startprisen til 824.950 kroner. Testbilen har mye utstyr innabords, dermed ender prisen på 1.020.100 kroner.
Hvordan er den å kjøre?
Jaguar har lagt vekt på sporty kjøreegenskaper, men noen sportsbil kan du ikke forvente deg. Til det er F-Pace for stor og tung. Men styringen er passe tung og presis, gassresponsen er kjapp og understellet er en veldig bra kombinasjon av sportslighet og komfort. Dette er en super langtursbil.
4x4-systemet er avansert, her nyter Jaguar naturligvis godt av at de er i kompaniskap med Land Rover. Kjører du deg fast med denne, er det mest sannsynlig din skyld – ikke bilens.
Hvordan er plassen?
F-Pace er 4,73 meter lang og bagasjerommet er et av de største i klassen, det rommer hele 650 liter. Bare når du pakker helt opp til taket, merkes det at det sporty designet går litt ut over maksimal plassutnyttelse.
Baksetet gir rikelig med plass til to voksne. Skikkelige koppholdere er på plass, sammen med flere andre praktiske oppbevaringsrom.
Går den bra?
2-liters dieselmotor høres kanskje snaut ut på en bil som veier over 1.800 kilo, men 240-hesteren gjør jobben. Den er momentsterk og ganske kjapp. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder. Det er ikke spesielt hurtig til denne klassen å være, men duger fint for de fleste av oss.
Støydempingen er generelt god, også mot motoren. Snittforbruket er oppgitt til 0,57 liter/mil. Da skal du være svært forsiktig med gasspedalen, vi ender endel høyere i vår testperiode.
Finest utenpå eller inni?
To år etter at den kom vekker F-Pace fortsatt oppsikt. Dette er en av de mest sporty SUV-ene på markedet.
Fronten er høy og aggressiv, med gapende grill og smale, sinte lykter. Også hekken er vellykket. Lyktene er umiskjennelig Jaguar, den ser også bred og svulmende ut bakfra.
Innvendig er materialkvaliteten jevnt over høy og alt du tar og kjenner på, føles bra. Men det er heller ikke noen stopp-punkter her, noe som gjør at du tenker "wow, dette er Jaguar, ja!". Det har både med dashborddesign og selve infotainmentløsningen å gjøre. Ikke dårlig, men allikevel et stykke fra de aller beste i klassen.
...og hva er konklusjonen?
F-Pace har solgt bra i Norge, men salget hadde nok vært betydelig høyere hvis Jaguar hadde tilbudt den også som ladbar hybrid. De ladbare konkurrentene selger nemlig særdeles bra i denne klassen. Den kjøpefesten er ikke F-Pace med på.
Diesel har havnet i bakleksa hos mange de siste årene. Det store usikkerhetsmomentet her er annenhåndsverdien. Det kan være risikabelt å kjøpe helt ny dieselbil nå, men dette er og blir spådommer. Noen fasit har vi ikke.
I forhold til driftskostnader vil diesel fortsatt være smart for veldig mange. Slik sett er også motoren i denne bilen et godt valg. Du får ikke noe kraftverk under panseret, men den har de kreftene du trenger, og litt ekstra.
Dette er også en bil som skiller seg ut fra mengden. Du skal lete lenge etter en tøffere SUV, samtidig som kvalitetsfølelsen er gjennomført god.
Prismessig ligger F-Pace ganske høyt. Testbilen havner altså over en million kroner, da er det veldig mye annet fint du også bør se nærmere på. Men hvis du unngår å gå amok i utstyrslisten, er det fullt mulig å få "ferdig" bil til rundt 900.000 kroner.
Modell: 2,0d AWD R-Sport
Motor: 2-liter diesel
Effekt: 240 hk / 500 Nm
Forbruk: 0,57 l/mil
0-100 km/t: 7,2 sek.
Toppfart: 208 km/t
Bagasjerom: 650 liter
Lengde x Bredde x Høyde: 473 x 193 x 166 cm
Pris fra: 824.950 kroner
Pris testbil: 1.020.100 kroner