Jaguar er på full fart oppover som bilprodusent. Salget har økt kraftig de siste årene, og her hjemme ligger det an til en skikkelig opptur når den elektriske SUV-en I-Pace kommer til neste år.
Jaguar bredder modellutvalget sitt kraftig, samtidig som de bruker bortimot enhver anledning til å snakke om sportsbil-røttene sine. De er viktige, ekstra viktige når man fyller på med mer folkelige sedaner, stasjonsvogner og SUV-er.
F-Type er bilen som skal videreføre stolte tradisjoner. Den får du både som coupe og cabriolet. I år har Jaguar også laget spesialmodell: 400 Sport selges kun i år, og har som navnet antyder 400 hestekrefter under panseret.
Testbilen er en cabriolet, lakkert i Indus Silver som er én av tre tilgjengelige farger. De 400 hestekreftene kommer fra en 3-liters V6-motor med Supercharger og plantes til bakken via alle fire hjulene. Det meste av utstyr er på plass, inkludert keramiske bremser. Lurer du på hva dette koster? Nei, akkurat det synes jeg vi skal vente litt med. Først bør du bli med på test!
Hvordan er den å kjøre?
Det er ikke så mange år siden sportsbil betydde at du måtte gi avkall på det meste av komfort. Slik er det ikke lenger. F-Type er komfortabel og lettkjørt i "vanlig" bruk. Når du finner en svingete landevei (eller aller helst en bane), viser den til fulle at Jaguar vet et par ting om å lage kjøreglad bil.
Understellet er stramt og presis og styringen er av typen som gir deg full kontroll med underlaget. Her kan du ha det veldig morsomt, uten at det nødvendigvis må gå spesielt fort. Bilen elsker svinger og klorer seg fast, her må de aller fleste sjåfører gi tapt lenge før bilen. De keramiske bremsene kan skaffe deg whiplash hvis du ikke vet å dosere dem riktig.
Noen sportsbil-purister vil helt sikkert mene at det er best med bakhjulsdrift, ikke 4x4 som på testbilen. Men dette gjør at du også får utnyttet kreftene bra på våt eller glatt vei. Slik sett er F-Type en super helårsbil.
Hvordan er plassen?
Dette er et viktig punkt for de fleste biler, men ikke for denne. Toseters roadster handler ikke om mest mulig plass. Men to voksne har det i alle fall bra i forsetene.
Det som ofte er utfordringen med cabrioleter, er å komme lavt nok ned i bilen, for å unngå altfor mye vindsus. F-Type er en lav bil, men her har Jaguar vært gode på å få til bra sitteposisjon. Med setet i nederste posisjon, sitter jeg på 1,83 meter godt.
Bagasjerommet er av typen "det får bli som det blir". Taket stjeler naturligvis plass og design har trumfet praktiske hensyn. Dermed står vi igjen med såpass lite som 196 liter. Men pakker du smart, får du med deg endel på tur.
Går den bra?
Gjett om den gjør! Men først litt om lyden: Motoren starter opp med et drønn. Det er like moro hver gang, bortsett fra den dagen jeg skal grytidlig opp for å rekke et morgenfly, og krysser fingre for at naboene ikke skal bli bråvekket av Jaguaren. Trykk på en knapp i midtkonsollen, og lyden blir enda kraftigere. Her er det ikke snakk om å leke politisk korrekt, skal det være, så skal det være!
Men det er såvisst ikke bare lyd dette handler om. De 400 hestekreftene gir skikkelig kraftoverskudd. En enda litt kjappere girkasse, så hadde nok 0-100 km/t-tiden krøpet under 5 sekunder. Nå er den på 5,1. Lydbildet og de gode kjøreegenskapene gjør at det føles enda kjappere.
Der mange av konkurrentene har toppfart sperret på 250 km/t, er Jaguaren med enda litt til. Her stopper det ikke før nåla viser 275 km/t. Minst en tur i året til Autobahn er nesten obligatorisk hvis du eier en bil som dette.
Finest utenpå eller inni?
Det er ikke ofte vi har testbiler som vekker så mye oppsikt som denne. På vei ut av Rema kommer jeg over to damer i 40-årene som begge tar bilder av bilen. Småguttene glaner og peker, mange kommer bort bare for å slå av en prat. Kjøper du denne, bør du også ha sans for oppmerksomhet.
Designet er et av de lekreste Jaguar har levert, særlig bakfra og fra siden. Det er rene linjer og få detaljer – men utrolig gjennomført. Bilen ser sint og aggressiv ut, uten at det på noen måte tipper over.
Innvendig er det også lekkert, men kanskje litt mindre sporty enn noen vil forvente. Jaguar har valgt en ganske moderat linje her, men håndtaket integrert i midtkonsollen (for passasjeren) er en morsom detalj. Det kan nok også komme godt med!
...og hva er konklusjonen?
Du har helt sikkert skjønt det allerede: Denne bilen er sterkt vanedannende! Jaguar har laget sportsbil som også fungerer helt fint til dagligdags kjøring. Det er egentlig bare lyden som avslører hva som bor i den, til du faller for fristelsen og gir full gass. Da skjer det til gjengjeld MYE.
Samtidig er det kanskje helheten som imponerer mest. Det finnes biler som er både mer sporty og mer kompromissløse enn Jaguaren. Men det er noe med kombinasjonen av designet, kjøreegenskapene og merkevaren Jaguar som gjør denne bilen så bra. Dette er både smoking og boksehansker, elegant og rått på samme tid.
Dessverre koster det også mye penger. Testbilen klokker inn til ikke mindre enn 1.717.500 kroner. Da har den ekstrautstyr for rundt 200.000 kroner. Bare de keramiske bremsene og spesialfelgene betyr over 100.000 kroner ekstra.
Men heldigvis: Alt her i verden handler ikke om fornuft og penger!
Den siste kvelden før bilen skal leveres tilbake til Jaguar, sniker jeg meg ut så fort ungene er i seng. Av med taket, kurs for en liten testløype med svinger og bakketopper. Kombinasjonen av motorlyd, herlige kjøregenskaper og lukten av norsk sommerkveld, det blir ikke mye bedre enn dette!
Modell: 400 Sport Convertible
Motor: 3-liter bensin, V6
Effekt: 400 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 5,1 sek.
Forbruk: 0,89 l/mil
Toppfart: 275 km/t
Bagasjerom: 196 liter
Pris: Fra 1.503.950 kroner
Pris testbil: 1.717.500 kroner