Jaguar. Et bilmerke med lange, stolte og dype tradisjoner. Et navn man ofte assosierer med noe konservativt, overklasse, duften av gode sigarer, fin whisky og britisk aristokrati.
Når det gjelder selve bilen, er det også fort gjort å tenke konservativt. Mye treverk, enda mer skinn og lammeull-matter på gulvet – og etter noen år rust og tvilsom teknisk kvalitet.
Men verden går framover og er i endring. Så også for britisk bilindustri. Jaguar er nemlig ikke lengre hva det var. På både godt og vondt, slik som forandring ofte er.
Sikter på premium-konkurrenter
Nå får du nemlig en helt ny Jaguar til 399.900 kroner – eller omtrent samme prisen som en VW Passat. XE heter den nye volummodellen. Vi har tatt plass bak ratt og spaker for å finne ut om denne kan ta rotta på BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.
Det er nemlig – i den rekkefølgen – Jaguar selv definerer sine konkurrenter med nye Jaguar XE.
Jaguar har også tidligere gjort noen forsøk på å yppe seg i volummarkedet mot de tre tyske konkurrentene. Mange huske nok både S-Type og X-Type, med DNA fra Ford. Men suksessen uteble... De har senere også forsøkt seg med XF – både som sedan og stasjonvogn. Men heller ikke det med så gode salgstall som en håpet på.
Nå prøver de altså igjen – og vi vil se om de har forutsetninger for å lykkes denne gangen.
LES OGSÅ: Nå får du splitter ny Jaguar – til under 400 000,-
Kjøreglede: 5/6
Dieselmotoren på 180 hk brummer så svakt at det knapt høres når man starter. Styringen er skarp, men ikke for lett, understellet er fast og den nevnte og helt nye dieselmotoren utgjør et godt team med automatgirkassa.
Utstrakt bruk av aluminium holder vekten nede og bilen hinter helt klart mot det sporty, selv om komforten fortsatt har overtaket langs en svingete og småkupert landevei.
XE byr på fin balanse og kombinerer det sporty med det komfortable på en forbilledlig måte.
Setene er faste og rattet tykt og godt å holde i. Interiøret ellers er både pent og moderne, men kanskje litt i overkant traust.
Interiør / plass: 4/6
At plassen i forsetene er god alle veier overrasker vel ikke akkurat noen. Sittestillingen er riktignok lavere enn forventet, men man sitter godt. Svært godt til og med.
Dashbord og instrumentering er moderne, pent og intuitivt. Slik sett er det lite å sette fingeren på.
Som vanlig skal vi som alltid på biler fra Jaguar / Land Rover klage litt på betjeningen av infotainment-skjermen. Den er både raskere og med høyere oppløsing enn tidligere. Det skal de ha. Men betjeningen oppleves forsatt som en smule klønete, i alle fall når man er vant med de tyske konkurrentenes løsning, hvor alt enkelt betjenes med et hjul og noen hurtigmeny-knapper mellom forsetene.
Finish og materialkvalitet er som forventet høy, med det er så rart med det. I en Jaguar forventer man liksom det lille ekstra, for eksempel i form av design og eksklusive materialer. Det får man ikke nok av her og vi kjenner på en ørliten skuffelse akkurat på det punktet.
Bagasjerommet tar unna 450 liter. Det er helt greit, men ikke best i klassen. I baksetet er beinplassen god, mens høyvokste vil slite litt med takhøyden.
LES OGSÅ: Jaguar XJ: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå
Motor: 5/6
Motoren er altså en 2-liters diesel på 180 hk / 430 Nm, som er koblet opp mot en 8-trinns automatgirkasse. En både god og fornuftig kombinasjon.
Man har kraft og ytelser nok, samtidig som forbruket absolutt er i den hyggelige enden av skalaen.
Sprinten fra 0-100 km/t går unna på anstendige 7,8 sekunder, mens toppfarten er på 230 km/t.
Bilen oppleves som kvikk, samtidig som den er seig. Girkassen gjør jobben raskt og komfortabelt. Det bidrar til at kreftene kommer linjert og udramatisk. Man får aldri det store magesuget, som i en gammeldags GTI eller turbo-bil.
Slik sett er denne bilen kanskje mer velegnet for raske, effektive landeveisetapper, med høy komfort, enn på etapper med høy leke-faktor.
Jaguar oppgir et forbruk på lave 0,42 l/mil ved blandet kjøring. Det er veldig bra!
XE er selvfølgelig også tilgjengelig med både større og mindre motorer, enten du vil ha bensin eller diesel.
Design: 5/6
Bilens front er bare herlig! Her har Jaguar gjort en svært god jobb. Den ser både sint og snobbete ut – akkurat slik vi liker det. Samtidig er det aldri noen tvil om at det er nettopp en Jaguar. Designspråket kjenner vi igjen fra andre modeller.
XE er litt lavere, bredere og lengre enn erkerival BMW 3-serie.
Fra siden er den også elegant. I det hele tatt lekker, så lenge du ser den forfra. Flytter man seg bak bilen, oppleves den som langt mer mainstram og diskret. Ser man den rett bakfra, kunne dette vært en Honda Accord. Det er litt synd at Jaguar ikke turte, eller klarte, å ta den helt ut her.
Det blir litt slik som med interiøret. Altså veldig bra, men det mangler allikevel det siste, lille ekstra...
Men ikke la det være noen tvil. XE er en flott bil!
LES OGSÅ: Med denne Jaguaren er det vel noe som ikke stemmer helt?
Miljø / økonomi: 4/6
399.900 er den hyggelige startprisen på Jaguar XE. Da får man en 2-liter diesel på 163 hk og manuelt gir.
Vår testbil, en R-Sport med 180 hk dieselmotor og automatgir, starter på 472.000. Med litt utstyr innabords, havner denne på 598.000 kroner.
Det er slett ikke ille det, altså. Det var flere nysgjerrige som kom bort og gav komplimenter for bilen og lurte på prisen.
Det morsomme da er å få de til å gjette. Oppunder 1 million var det som gikk igjen. Det er da litt morsomt å svare: – Neida, du får en slik bil omtrent til prisen av den VW Passaten du selv kjører...
Man formelig ser at folk får en dyp rynke i panna idet de "går en runde med seg selv"...
Nå skal det nok også sies at testbilen trolig er ganske nær det den norske gjennomsnittsbilen vil ligge på når det gjelder motorisering, utstyr og dermed også pris.
Med på kjøpet inkluderes tre års fri service og fem års garanti, man får dermed et veldig forutsigbart bilhold de første årene.
Når det gjelder annenhåndsverdien er ikke denne fullt så safe som hos de skarpeste konkurrentene.
LES OGSÅ: Brukt Jaguar XJ6 – Langt fra katta i sekken
Konklusjon: 5/6
Det er liten tvil om at Jaguar med denne utfordrer de tre tyske premium-konkurrentene, seriøst.
Både når det gjelder pris, kjøreglede og design. Ikke fult så sporty oppsatt som BMW 3-serie, men like komfortabel som en Mercedes C-klasse og like godt design som en Audi A4.
Det er stekt levert! Men den er kun tilgjengelig som sedan (enda) og uten firehjulstrrekk (enda) – og med en noe mer usikker annenhåndsverdi og langt dårlige utbygd forhandlernett. Disse faktorene tatt i betraktning, behøver vi ikke å være trollmenn for å si at i volum så vil den aldri nå opp mot de tre nevnte tyskerne.
Men for den som er villig til å tenke litt utenfor den berømte boksen, den som ikke vil ha en bil det går både tretten og fjorten av på dusinet, så er denne et reelt alternativ som ikke vil skuffe.
Pris fra: 399.900,-
Pris testbil: 598.000,-
Motor: 2-liter diesel
Effekt: 180 hk / 430 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Forbruk: 0,42 l/mil blandet kjøring
L / H / B: 467 / 207 / 141 cm.
Vekt: 1530 kg.