For noen år siden kunne småbiler ofte minne om blikkbokser på hjul. De var bygget med et mål for øyet: Å være billigst mulig. Dermed var også alt som kunne smake unødvendig luksus og komfort skrellet bort.
Slik er det ikke lenger. Også i denne klassen kan kundene stille høye krav til det de vil kjøpe. Det har gjort at de fleste småbilene nå føles langt mer påkostet enn tidligere, uten at prisene har gått til værs.
En av dem som har ledet an her er koreanske Kia. De har lenge vært i angrepsposisjon. Kia har ikke hatt mange eksisterende kunder som kommer og bytter bil hos dem av ren rutine. De har heller ikke hatt en veldig sterk merkevare. Dermed har de måttet være på hugget og helst overgå konkurrentene.
Forrige generasjon av småbilen Picanto var et godt eksempel. Den kom i 2012, men det er allerede klart for helt ny utgave.
Den har akkurat kommet til Norge. Testbilen heter Picanto Active, den har en 1-liters bensinmotor på 67 hestekrefter under det lille panseret, og prisen starter på 161.400 kroner. Da med en god bunke utstyr inkludert.
Hvordan er den å kjøre?
Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før småbiler kunne ha temmelig primitive kjøreegenskaper. Ja, noen oppførte seg også ganske uforutsigbart når du presset dem litt. Slik er det ikke lenger og Picanto er et godt eksempel på det.
Her handler det om trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Bilen er retningsstabil og ligger godt plantet på veien, selv om akselavstanden naturlig nok ikke er gedigen.
Den er komfortabel på standard norsk landevei og takler også motorveikjøring uten at det blir altfor slitsomt. Støydempingen mot motoren er god, men på piggslitt norsk asfalt høres dekkene ganske godt.
Sittekomforten er også godkjent, med ganske store forseter som har god støtte alle veier.
Hvordan er plassen?
Her handler det om å få mest mulig ut av tross alt begrenset plass. Picanto er 3,59 meter lang og 1,59 meter bred. Det betyr kompakte innvendige mål.
Som i de aller fleste biler er det god plass foran, bare bredden sladrer egentlig om at dette er en liten bil. Bakseteplassen er naturligvis begrenset, men du får inn to store barneseter, uten at de to foran må flytte seg altfor langt fram. To voksne sitter også greit i baksetet, i alle fall på litt kortere turer.
Bagsjerommet svelger unna 255 liter. Det er ganske normalt til denne klassen å være. Selve bagasjerommet er ganske dypt. Skal du på langtur er det smart å bruke bager/kofferter som utnytter plassen best mulig. Baksetet er delt 50/50.
Går den bra?
1-literen har tre sylindre og ganske karakteristisk motorlyd. Litt gressklipper-faktor, uten at det blir plagsomt. Den er hva vi vil kalle tilstrekkelig til denne bilen, men heller ikke mer. Det skal ikke store stigninger til før vi må ned i gir og hente fram mer krefter for å holde følge med trafikken. Forbikjøringer bør du planlegge godt!
Du må rett og slett kjøre litt aktivt, for ikke å falle av og lage kø. Slik sett hadde det ikke skadet med litt mer krefter. Men nøysom er den. Det offisielle forbruket er oppgitt til 0,40 liter/mil. Med variert og småfrisk kjøring ender vi på nesten nøyaktig en halv liter på mila.
Finest utenpå eller inni?
Under ledelse av designsjef Peter Schreyer (han har en fortid blant annet i Audi) har Kia markert seg med mye fint design de siste årene. Picanto er derimot ikke den lekreste bilen som har kommet fra hans avdeling. Det er kanskje ikke så rart. Biler med så kompakte mål som dette innbyr ikke til de store sprellene. Det går fort ut over plassen, og det har man ikke råd til i denne klassen.
Picanto er ganske pen, men også ganske pregløs. En småbil som ikke skiller seg spesielt ut i mengden
Innvendig kunne dette godt vært en bil fra klassen over. Stor infotainmentskjerm med helt OK grafikk troner øverst på midtkonsollen. Knapper og brytere kjennes solide, Kia er flinke på dette. Testbilen er også ganske velutstyrt, med for eksempel cruisecontroll og varme i rattet. Vi savner automatisk klimaanlegg, for å få det må du opp til toppmodellen Exclusive.
…og hva er konklusjonen?
Picanto er en god indikator på hvor langt Kia har kommet som bilprodusent. I denne bilklassen kan du ikke gjemme deg bak kostbare løsninger. Du må levere en best mulig pakke bil, til lav pris. Der innfrir Picanto.
Den har egentlig ingen åpenbare svakheter og matcher de beste konkurrentene på de aller fleste områder.
Komforten er god, du kan dra på langtur uten å bli altfor sliten, samtidig er den nett og smidig i bytrafikken.
Motoren kunne med fordel vært litt større. Ute på landevei og motorvei går den fort tom. Her ville en dieselmotor sannsynligvis fungert bedre, men det er plutselig helt ut i denne klassen. Med aktiv bruk av girspaken går det likevel ganske greit.
Det hører også med til saken at driftskostnadene her vil være lave i mange år. Bensinutgiftene vil neppe ruinere deg og Kia har markedets beste nybilgaranti, på hele syv år. Til 161.400 kroner er dette rett og slett mye småbil for pengene.
Motor: 1-liter, bensin
Effekt: 67 hk / 96 Nm
Forbruk: 0,40 l/mil
0-100 km/t: 14,3 sek.
Toppfart: 161 km/t
Bagasjerom: 240/1.010 liter
Lengde/bredde/høyde: 359/159/148 cm
Pris: 161.400 kroner