Skal du ha stasjonsvogn, som også er ladbar, er det saktens ikke mange alternativer å velge mellom.
Fram til i sommer, var det egentlig bare to: VW Passat GTE og Mercedes C 350e.
Men så kom Kia på banen. Deres store stasjonsvogn, Optima, leveres nemlig som ladbar hybrid.
Og på papiret er det sannelig en besnærende totalpakke: Lavere startpris enn Passat GTE, bedre rekkevidde og mye utstyr. Ja, også kan Kia slå i bordet med markedets lengste garanti: 7 år /150.000 km.
Men hvordan oppleves bilen under norsk vinter?
Hva er nytt?
Kia har endelig kommet med ladbar drivlinje i sin romslige stasjonsvogn, Optima. Med klassens beste elektriske rekkevidde, hele 62 kilometer, går den rett i strupen på den suveren bestselgeren: Passat GTE.
Vi har kjørt den på sommeren, men ville sjekke hvordan den fungerte på vinteren.
Hva er styrker og svakheter her?
På papiret har altså Optima en suveren rekkevidde. Men bilen lar deg ikke bruke den helt sånn uten videre. Du kan for eksempel ikke kjøre utelukkende på strøm, helt fra startren av.
Bensinmotoren kobler seg inn når den mener det er nødvendig, blant annet for å drive klimaanlegget. Resultatet er at forbruket blir veldig lavt lenge – men aldri helt ned på null. For de som kjører lite, og som kunne tenke seg å slippe drivstoffkostnader helt på den daglige kjøringen, kan det være litt irriterende.
Oppgitt gjennomsnittlig forbruk er superlave 0,14 l/mil. Men her spiller naturligvis kjøremønster en viktig rolle.
Vi klarte 0,21 l/mil på en strekning på rundt 80 kilometer, men var aldri nede i oppgitt forbruk. Her kommer naturligvis vinterføre og minusgrader også inn.
Interiøret er bra – men Optima må finne seg i å bli slått både på opplevd kvalitet og brukervennlighet, av tidligere nevnte Passat GTE. Infotainmentsystem og instrumenter er ikke like lett å bruke som i Passat.
Du får heller ikke digitale instrumenter – men igjen, den gunstige prisen er med å rettferdiggjøre en viss forskjell her.
Hvem er konkurrentene?
I utgangspunktet er det bare Passat GTE som kan måle seg i segmentet med folkelig priset ladbare stasjonsvogner. Kia har bedre
rekkevidde, lavere pris og mer utstyr som standard
GTE på sin side slår i bordet med mulighet til å kjøre HELT elektrisk, den har størst bagasjerom og et friskere fraspark.
Har du enda mer penger, kan du vurdere Mercedes C 350e. Den koster mest av alle tre, har minst plass, men tilbyr også 279 hk og en helt annen komfort og opplevd kvalitet.
Vil naboen bli imponert?
Nja. Vi som så konseptbilen Kia viste fram før Optima stasjonsvogn kom på markedet, ble litt skuffet over produksjonsmodellen. Her virker det som om Kia har holdt litt igjen, dessverre.
Optima er en pen bil, men ikke like tøff som konseptet.
Hva koster den?
Skal du ha ladbar Optima, er inngangsprisen 367.400 kroner. Men nordmenn vil nok heller gå for den best utstyrte utgaven – som kommer på 381.400 kroner. Da får du blant annet trådløs ladeplate i midtkonsoll, elektriske skinnseter med minne-, varme- og kjøling, automatisk parkeringsassistent og nøkkelfri låsing/start.
Broom mener …
Kia er på gang – og de har et forsprang på mange andre merker i dette segmentet. Optima byr på veldig mye bil for pengene, og en totalpakke som burde passe mange nordmenn som hånd i hanske.
Smart er det også med hengerfeste, og muligheten til å trekke 1,5 tonn.
Alt dette er noe av forklaringen på at 530 nordmenn har kjøpt denne bilen så langt i år.
Likevel sitter vi altså med en følelse av at dagens ladbare Optima stasjonsvogn er en mellomstasjon, mens vi venter på det skikkelige gjennombruddet. Det gjennombruddet kan komme fort. Kia tar store skritt på kort tid.
Dette mener eierne:
I Brooms bilguide ligger det over 100 vurderinger av Kia, som eierne selv har skrevet. Men enn så lenge er det ingen av akkurat Optima. Legg gjerne inn din vurdering, hvis du har erfaring med denne bilen. Det tar bare noen få minutter ...
Visste du at:
– Første generasjon av Optima kom allerede i år 2000
– I Sør-Korea kalte man andre generasjon av Optima for Lotze og K5
– Kia satte fikk en plass i Guinnes Rekordbok, da de klarte laveste gjennomsnittlige forbruk for en hybridbil i 2011. Forbruket var på 0,43 l/mil, målt under turen på tvers av USA
Motor: 2-liter bensin + elmotor Effekt: 205 hk / 375 Nm 0-100 km/t: 9,7 sek. Forbruk: 0,14 l/mil Toppfart: 192 km/t Bagasjerom: 440 / 1.574 liter Lengde x bredde x høyde: 485 x 186 x 147 cm Vekt: 1.740 kg Pris: 389.900 kroner