TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2018 Land Rover Range Rover Velar 3,0D 300hk

Range Rover Velar 3,0D: Denne bilen er en fulltreffer

Nye Range Rover imponerer oss.

Det skjer mye hos Land Rover – som innbefatter Ranger Rover – om dagen. Nye modeller og konsepter vises over en lav sko.

Blant annet har de nylig lansert sin helt nye Range Rover Velar.

Den bygger på samme plattform som Jaguar F-Pace og også motorene kjenner vi igjen fra den kanten.

Range Rover Velar er en bil som de ønsker skal betraktes som en mellomstor SUV, tross en lengde på 4,8 meter (!), snarere enn en hardcore terrengbil. Men tradisjonen tro – den skal være kapabel i terrenget også.

Dette er premium SUV. En slik bil du ikke leker i søla med, men som du er redd for.

Etter å ha gått en runde rundt bilen, tittet inn i den og ikke minst tatt en kikk på prislista, så tror vi på dem. Denne Range Roveren til 1,3 millioner kroner stikker du neppe til skogs med...


Hvordan er den å kjøre?

Jeg forstår det med en gang jeg entrer førersetet og stenger døra med et lavt "boff". Dette er en bil utenom det vanlige. Interiøret er litt konservativt, men moderne, luksuriøst og vakkert.

Dieselmaskinen startes med svak, men dyp brumming, girbryteren kommer opp og vris til D.

Bak rattet sitter man med en tung og solid følelse. Styringen er passe lett, men ikke sylskarp. Bilen flyter fint på veien og takler ujevnheter og humper på en god måte. Velar er litt stramt satt opp i understellet, men ikke på en måte som går ut over komforten. Mer på en måte som gjør at rask forflytting i høy hastighet blir behagelig.

Testbilens 300 hestekrefter byr på rikelig med diskret kraft og automatgirkassa legger inn nye gir presist og pent, selv om den kunne vært kjappere.

Bilen går utrolig stille og er oversiktelig. Man føler seg litt som en småkonge bak rattet. Rett og slett.


Hvordan er plassen?

Foran er plassen raus alle veier, det finnes drøssevis av justeringsmuligheter både på seter og ratt, så her finner man seg fort vel til rette. De luksuriøse omgivelsene gjør heller ikke saken dårligere. Snarere tvert i mot – igjen får vi denne småkonge-følelsen...

Bakseteplassen er heller ikke dårlig. Også voksne sitter bra her. Bagasjerommet har et volum på så mye som 673 liter. Range Rover Velar er med andre ord en fullverdig familie-SUV.

Om vi sammenlikner med Range Rover Sport, så er Velar fem centimeter kortere, et par centimeter bredere, men hele 12 centimeter lavere. Dette i sammen med noen svært vellykkede design-grep gjør Velar til en langt mer elegant bil enn Sport.

Finest utenpå eller inni?

Interiøret er hypermoderne, med intet mindre enn tre heldigitale skjermer. En for instrumentene, en for navigasjon og infotainment-system og den siste foran girbryteren er egentlig et slags bryterpanel, for kjøremodus, varmeapparat etc.

Setene er blant de beste på markedet, den konjakkfargede innredningen passer perfekt til bilen, materialkvalitet og finish er hentet fra øverste hylle. Det samme er støynivået, som er imponerende lavt. Dette er slik en engelsk bil skal være. Litt klassisk konservativt og moderne på samme tid. Det er umulig ikke å like den innvendig.

Utvendig er designet umiskjennelig Range Rover. Men designerne har gjort en del små, men svært effektfulle grep. Bilen er avrundet, glatt og med få tydelige karosseriprofiler. Den har høye karosserisider, lave vinduer og en skrånende taklinje. Noe som i sum gjør bilen både utrolig barsk og veldig elegant på samme tid.

Dørhåndtakene er som hos Tesla og kommer ut ved behov. Lampene foran og bak binder på sett og vis bilen sammen der baklampen smalner av og strekker seg forover, forlampene gjør det samme bakover og det hele henger sammen med en tynn profil mellom dørhåndtak og vindu. Vakkert!


Går den bra?

Ja - visst går den bra! Dieselmotoren yter ikke mindre enn 300 hestekrefter. Det er nok til å flytte over 1.800 kilo med elegant SUV fra 0-100 km/t på bare 6,7 sekunder. Toppfarten er 219 km/t.

Man føler at man til en hver tid har krefter i overflod og bilen oppleves som lettbeint, tross både fysisk størrelse og vekt.

Girkassen er en 8-trinns tradisjonell automat og sammen med dieselmotoren på bare 2-liter utgjør den en veldig god drivlinje. Firehjulsdrift er så klart standard. Det er tross alt en Range Rover vi har med å gjøre ...

Som allerede nevnt er ikke dette av den råeste typen beregnet på å ta seg over gjørmehøl, opp steinrøyser og over rotvelter. Men den vader i opp til 65 cm vann, har en bakkeklaring på opptil 25 cm og skal ta seg uvanlig godt fram, akkurat som du forventer av en Range Rover. Veien opp til hytta er med andre ord ikke noe problem.

Drivstofforbruket er oppgitt til 0,76 l/mil ved blandet kjøring.


… og hva er konklusjonen?

Range Rover Velar oppleves som svært gjennomført. Den har det litt klassiske og aristokratiske som vi har savnet i en del britiske biler de siste årene. Samtidig som den er moderne. Den byr på det lille ekstra i forhold til både design, komfort, plass og luksus.

Velar er både barsk og elegant på samme tid. Den har framkommeligheten du behøver, den er rask, sterk og stillegående. Den har karakter, sjel og karma og skiller seg ut fra biler som BMW X5, Volvo XC90 og Audi Q7 – som nesten føles litt alminnelige i forhold.

Og den er dyr. Slik skikkelig fine biler faktisk skal være. Det er noe av det som gjør dem eksklusive.

Velar viser at Range Rover klarer å skille seg ut og være hakket over de fleste konkurrentene. Dette er en klar sekser på terningen.

 

 

Motor: 3-liter diesel
Effekt: 300 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek
Toppfart: 219 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
L-B-H: 4,8 - 2,03 - 1,66 meter
Bagasjerom: 673 l
Pris fra: 837.950,-
Pris testbil: 1.300.150,-

 

På Broom-forsiden nå