Hva er dette?
Land Rover sin Discovery er noe av det mest macho du kan få. Mest av alt fordi den ganske enkelt ikke lar seg stoppe. Punktum. Vi har ikke vært i nærheten av å teste akkurat hvor langt denne bilen kan gå – men likevel forserte ubrøytede kjerreveier de fleste andre SUV-er ville fått kronisk prestasjonsangst av.
I Discovery er det ganske enkelt bare å velge de riktige kjøreprogrammene, bruke luftfjæringen til å heve seg over de verste hindrene, og resten ordner seg selv. Det er en SUV som virkelig vet hva det vil si å brukes også utenfor allfarvei.
Den har imidlertid også hatt et rykte på seg for å slite med kvaliteten – og reparasjoner av slike biler er som kjent ikke det billigste du kan foreta deg.
Vi har testet den siste i rekken – Discovery 4, med ny motor og girkasse. Det gir mer bedre ytelser og lavere forbruk – og ikke minst lavere pris.
I vår guide finner du mer info om Discovery
Hvordan er den å kjøre?
Himmelsk! Det er svært langt mellom biler som leverer komfort, stillhet og oversikt på nivå med Discovery 4. Motoren er bare en svært fjern summing, understellet takler alt du måtte møte på av uhumskheter og kjøreposisjonen er ypperlig. Du føler deg som en konge på veien – og ser ned på stort sett alt og alle rundt deg.
Men, lov oss at du aldri, ALDRI, forsøker å kjøre noe å nærheten av sportslig i denne høye, tunge SUV-en. Da kan du fort gå fra Konge til narr på kortere tid enn du skulle tro.
Sportslig kjøring er den virkelig ikke dimensjonert for – og svingene skal forseres rolig og behersket. Hvis ikke vil vekt og tyngdepunkt fort kunne overraske, og ikke minst overmanne deg på et øyeblikk. Det er en grunn til at SUV-er er overrepresentert på redningsstatistikken til NAF og Falck.
Det sier seg nesten selv, men vi tar det med likevel: Den fysiske størrelsen gjør Disco-en lite anvendelig i trange bygater og parkeringshus. Ryggekamera er en nødvendighet.
LES OGSÅ: Denne SUV-en er barnslig morsom
Finest utenpå eller inni?
Hvorvidt denne luksus-SUV-en er pen eller ikke kan nok diskuteres. Det er imidlertid ingen tvil om at den ruver i terrenget, takket være størrelsen og de kantete linjene. Og vi synes det kler bilen svært godt.
Vi liker det litt primale utseendet. Det er nesten som den sier: "Drit i aerodynamikk – jeg kan svømme (vade i opptil 70 cm vann om den har luftfjæring, red.anm.) og klatre – luft er den minst av utfordringene jeg trenger å bry meg om!"
Interiøret er også blitt svært så pent. Litt mye hardplast blir det i en så stor kupe, men med skinntrekk på dashbordet opprettholdes premiumfølelsen.
Vi liker også de kraftige og solide knappene og hendlene som Land Rover er kjent for. Vi har sagt det før, men det tåler å gjentas, i en tid da knappene ofte blir flere og mindre, er det deilig med noen som begrenser antallet, og gjør de knappene som er igjen store nok til å være lette å se og bruke.
LES OGSÅ: Range Rover: 40 år med eksklusiv terrengbil
Hvordan er plassen?
Discovery 4 er altså 4,8 meter lang, 2,1 meter bred og hele 1,8 meter høy. En riktig koloss.
Det nyter du godt av når det kommer til plassen. Her har du faktisk 1191 liters bagasjerom med baksetene oppe – eller hele 2558 liter med baksetene nede.
Det er et hav av plass foran – og minst like hyggelig er det å være passasjer. Der er ikke minst takhøyden overlegen.
Selv de to bakerste setene i varianten med syv seter, er faktisk ganske komfortable – og du får egne koppholdere og små oppbevaringsrom.
Ungene setter dessuten pris på store vinduer og høy sitteposisjon som gir god utsikt også fra baksetet.
LES OGSÅ: Land Rover Discovery II: Proppfull av sjarm - og elendighet
Går den bra?
Under det digre panseret finner vi en herlig 3-liters V6-er på 255 hk. Den fikser 0–100 km/t på 9,3 sekunder. For en bil som veier over 2,5 tonn, er det absolutt respektabelt.
Det er svært sjelden du føler at det trengs mer krefter. På slike biler, altså velvoksne SUV-er, blir ofte diesel veldig riktig, siden du får effekten så tidlig. Så er også tilfelle her.
Ypperlig er også den åtte trinns automatgirkassen – som raskt og effektivt finner det mest ideelle giret der og da.
Dette gjør dessuten noe med forbruket – som en har klart å pine ned i 0,88 l/mil ved blandet kjøring. Det er svært bra – men vi må legge til at det i praksis er vanskelig å oppnå disse tallene. Ikke minst på vinterstid.
Du kan også få Discovery 4 i en nedtunet versjon – TDV6 med 210 hk – men da bruker du nesten halvannet sekund mer til 100 km/t. Til gjengjeld er startprisen hele 75.000 kroner lavere enn innstegsmodellen med 255 hk.
LES OGSÅ: - Slik timepriser er et hån mot vanlige arbeidsfolk
Og hva er konklusjonen?
For det første, det koster å være kar. Men heldigvis kan Discovery kjøpes som varebil – og da halveres nesten pris. Det betyr at du kan bli eier av innstegsmodellen (210 hk/S-utstyrsnivå) for "bare" 579.850 kroner.
Med tanke på alt du får i denne "pakken" er dette nærmest for et kupp å regne.
Men skal du bruke baksetene nærmer du deg raskt millionen. Og med riktig utstyrspakke, som på disse bilene er den høyeste, HSE, blir prisen straks over like over 1 million kroner. Dermed har en plutselig utelukket de aller, aller fleste.
Da hjelper det nok lite at alle pappaene som drømmer om å bli eier av en slik bil til jul viser til at dieselforbruket nå er blitt kraftig redusert.
Dessuten er det fremdeles slik at ryktet til Land Rover skremmer noen til å holde seg unna.
Etter hvert vil nok imidlertid Discovery også nyte godt av vektreduksjonen som har kommet nye Range Rover til gode. Da kan kanskje prisen bli litt mer akseptabel også – og forbruket enda lavere. Men noen bil for hvermannsen kommer Discovery aldri til å bli.
Her finner du masse Land Rover-saker:
Pluss
Enorm plass, ekstrem framkommelighet
Minus:
Pris!
Bil: Land Rover Discovery HSE Type: SDV6 Motor: 3.0, diesel Effekt:255 hk 0–100 km/t: 9,3 sek. Forbruk: 0,88 l/mil Bagasjerom: 1192 liter Pris: Fra 579.800 kroner (210 hk) – 654.800 kroner (255 hk) – Pris testbil: 1.2 millioner kroner. |
LES OGSÅ: Range Rover: Luksus-SUVen blir ny