Land Rover var lenge et merke med bare én modell. Så utvidet de med den første Range Roveren, og i 1989 kom første generasjon Discovery.
I forhold til den klassiske Land Roveren var den en revolusjon. Discovery var litt Range Rover-light. En bil med gode offroadegenskaper, men også et snev av luksus.
Lukusfaktoren har blitt tonet opp kraftig gjennom tre generasjoner siden da.
Nå er Discovery her i femte generasjon. Den er et solid brudd med tradisjonene på den måten at verden aldri har sett en så luksuriøs Land Rover før.
Designet er også helt nytt. Der tredje- og fjerde generasjon Discovery var noen av de mest bastante og kantete bilene i klassen, går Land Rover nå for langt mykere og sporty linjer. Vekten er også redusert med flere hundre kilo. Med andre ord: Det er virkelig en helt ny bil vi tar med på en årets siste turer til fjells.
Nå skal vi finne ut hvordan den klarer seg i konkurransen med mange tøffe konkurrenter i klassen for million-SUVer.
Hvordan er den å kjøre?
Terrengegenskapene er fortsatt viktig for Land Rover. Dette er en sentral del av merkets identitet og DNA. Deres prisbelønte All Terrain-system er på plass. Det er teknologi du skal være seriøst god på offroadkjøring for å kunne utfordre.
I praksis har du rotet det skikkelig til for deg selv hvis du klarer å kjøre deg fast med denne bilen. Og står du der inne på en skogsbilvei eller et annet ulendt sted, skal det også litt til for å få deg ut. Slankekur til tross. Dette er fortsatt en diger bil! 4,97 meter lang og to meter bred.
Størrelsen merkes også på landeveiskjøring. Lang fjæringsvei gir høy komfort, men også litt mer krenging og gynging enn på de mer sporty konkurrentene. Det er naturligvis et helt bevisst valg. Vil du ha mer sporty SUV, kan konsernet for eksempel tilby deg Jaguar F-Pace i stedet.
På motorvei flyter Discovery av gårde. Støydempingen er god og motoren sterk nok til å gi fint overskudd.
På glatte veier og med snødrev midt i mot, føler vi oss litt uovervinnelig der vi sitter høyt, omgitt av et eksklusivt førermiljø. Det gjelder bare å ikke bli for overmodig og huske at de fysiske lovene fortsatt gjelder.
LES OGSÅ: Discoverys lillebror er klassens lekreste
Hvordan er plassen?
Discovery har i flere generasjoner vært en av de beste sjuseterne du kan kjøpe. Land Rover har lagt vekt på å lage sju fullverdige sitteplasser, og aldri har de gjort det bedre enn denne gangen.
Også de to bakerste setene er lett tilgjengelige og duger for voksne. Discovery er en høy bil, dermed har Land Rover også kunnet montere de to bakerste setene så høyt at de som sitter der har fint utsyn framover.
Det midtre baksetet er delt og skyvbart i lengderetningen. På testbilen kan også vinkelen på ryggene justeres elektrisk. Smart!
Fra et imponerende bryterpanel i bagasjerommet, kan du felle ned alle setene. Det er ikke akkurat noe de fleste av oss MÅ ha, men det er en praktisk og kul detalj.
Bagasjerommet svelger unna 258 liter når du bruker den som sjuseter. Så øker det på, helt inntil 2.406 liter når alle baksetene er felt ned i gulvet.
LES OGSÅ: – Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?
Går den bra?
Firesylindrede motorer er på full fart inn også på de store SUV-ene. Volvo XC90 er blant bilene som bare har firere under panseret. Testbil-Discoveryen har Jaguar/Land Rover-konsernets 2-liters dieselmotor under panseret. Den får du også med 190 hestekrefter, i testbilen har den 240.
Det gir greit overskudd under de aller fleste kjøreforhold. Du kjøper ikke en bil som dette for å drive mest mulig aggressiv kjøring, derfor mener vi denne motoren vil gjøre jobben for de aller fleste,
0-100 km/t går på 8,3 sekunder. Holder du deg i skinnet og kjører pent, kan du kanskje klare å komme ned mot det offisielle gjennomsnittsforbruket på 0,62 liter/mil.
TOPP 10: Her er Norges raskeste SUV-er
Finest utenpå eller inni?
Å være designer hos Land Rover er ikke blant bransjens enkleste jobber. Det er mange og sterke tradisjoner å ta hensyn til. De to siste generasjonene Discovery var så godt som identiske. Derfor hadde man nok i praksis ikke noe valg denne gangen: Bilen måtte virkelig bli ny.
Det har den også blitt. Vi kjenner igjen en god del fra lillebror Discovery Sport, men størrelsen gjør at Discovery framstår som en helt annen bil.
Fronten ruver virkelig, med kraftig D I S C O V E R Y-bokstavering over den sporty grillen.
Fra siden gjør lyktedesignet mye utav seg, samtidig som overhenget bak nødvendigvis må bli ganske langt. Bakfra har ikke Land Rover helt klart å skjule høyden, den ser litt høy og smal ut. Den assymetriske bakluka fra de to tidligere generasjonene er droppet, men har med seg et lite designgrep fra det videre.
Innvendig er det luksus, med en dose offroadfaktor. Land Rover tør å skille seg ut litt her, samtidig som vi kjenner igjen flere elementer på dashbordet fra andre biler i konsernet.
Den velutstyrte testbilen har eksklusivt treverk og store doser med lyst skinn på dashbordet. Det ser lekkert og solid ut, her er du ikke i tvil om at du sitter i en eksklusiv SUV. Infotainmentsystemet er imidlertid ikke blant bransjens beste. Svært mange funksjoner styres via skjermen (som i utgangspunktet er delt i fire), likevel har man ikke klart å unngå en god del knapper og brytere i tillegg. En liten detalj som justeringen av varmen i setene framstår som unødvendig tungvint.
For øvrig er interiøret gjennomført praktisk og brukervennlig. Passasjerene i begge bakseteradene sitter høyt og har fint utsyn. Rett og slett første klasse.
…og hva er konklusjonen?
Land Rover har laget sin mest eksklusive og påkostede modell noensinne. Samtidig er ikke Discovery 5 like særpreget som de foregående. Med noen mindre justeringer kunne denne bilen egentlig kommet fra mange andre produsenter, uten at det nødvendigvis er negativt.
Mye handler om design, der Land Rover helt tydelig har følt at tiden var inne for å tenke nytt. Det har de også gjort. Noen puritanere vil nok helt sikkert mene at de har gått for langt, men Discovery 5 ser både moderne og sporty ut.
Innvendig kunne det nesten like gjerne vært en Range Rover. Luksusfaktoren er høy og bak rattet føler du deg rett og slett litt uovervinnelig. Det har med høyde, støydemping og komfort å gjøre – samtidig som firehjulstrekksystemet er så avansert og kompetent at de aller fleste kjøperne aldri kommer til å sette det på noen reell prøve.
For de av oss som trenger (eller mener vi trenger) sjuseter, er dette virkelig en drømmebil. Du har massevis av plass, gode og praktiske løsninger, samtidig som det er luksus rundt baut. Det gjenspeiler seg naturligvis i prisen, men alt i alt er Discovery en veldig bra totalpakke, med store doser godfølelse og særpreg som skiller den fra de aller fleste konkurrentene.
Modell: 2,0 SD4 HSE Luxury
Motor: 2-liter diesel
Effekt: 240 hk / 500 Nm.
0-100 km/t: 8,3 sekunder
Toppfart: 207 km/t
Lengde, bredde, høyde:
497/207/188 cm.
Bagasjerom: 258-2.406 liter
Pris: 1.034.950 kroner
Pris testbil: 1.239.800 kroner