Lexus-historien fascinerer meg. Litt spøkefullt pleier jeg å si at Toyota som produserer noen av verdens beste biler, plukket ut de dyktigste av sine ansatte og låste dem inne på et rom - og så slapp de ikke ut igjen før de hadde laget en enda bedre bil. Den ble til Lexus.
Slik er det selvfølgelig ikke, men på den annen side – det er heller ikke så veldig langt ifra.
Topp hemmelig
Lexus startet som et topp hemmelig prosjekt i 1983. Noen av Toyotas beste menn ble satt på prosjektet hvis mål var å lage en enda bedre bil, men også et ”flaggskip” som kunne løfte folkelige Toyota inn i premium-segmentet.
Det topp hemmelige prosjektet fikk kodenavn F1, og har ingenting med formel 1 å gjøre. Det står ubeskjedent nok for ”Flagship” og ”Nr. 1”!
Resultatet var klart i 1989, nemlig Lexus LS400. 4-liters V8-motor, bakhjulsdrift, en unik kvalitet og driftssikkerhet og alt tenkelig utstyr var pent, men litt diskret pakket inn i noe som godt kunne vært et stort Toyota-karosseri.
Man kan trygt si at de lyktes, og resten av suksesshistorien kjenner vi. Lexus selger nå sine premiumbiler i over 70 land og er faktisk en av Japans aller sterkeste merkevarer.
Lexus-eier
Min tidligere Lexus IS200 SportMin tidligere Lexus IS200 Sport Jeg var selv eier av en Lexus IS200 Sport for noen år siden. En suveren bil som absolutt svarte til forventningene når det gjaldt driftssikkerhet, kvalitet og kjøreglede. På de to årene jeg hadde den, åpnet jeg panseret tre ganger – alle gangene for å etterfylle spylevæske. Det var absolutt det eneste som behøvdes.
Særlig miljøvennlig var den derimot ikke. Men slik var det. Store motorer sørget for pene prestasjoner på papiret og moro på veien. De senere årene har flere Lexus-modeller kommet som hybridutgaver. Men stor V6-bensinmotor og en liten el-motor har vel så langt ikke helt kvalifisert til betegnelsen miljøbil ...
Godt nok?
CT200h skal være en miljøbil, samtidig som den ivaretar det vi best kjenner Lexus for, nemlig utstyr, materialkvalitet, driftssikkerhet og en god dose upper class – uten å være vulgær.
Mine forventninger er med andre ord helt oppunder hattebremmen når jeg drar til Portugal for å teste den helt nye utfordreren i kompaktbil-segmentet, som har Audi A3 og BMW 1-serie som sine argeste konkurrenter.
De to selges i hopetall med effektive dieselmotorer. Nye Lexus CT200h er en hybrid med 1,8-liters bensinmotor og el. motor, på tilsammen 136 Hk. Er det godt nok? Det skal vi finne ut av!
Lexus CT200h har tilnærmet samme motor og drivverk som kosnsernbrodet Toyota Prius. Og noe av det jeg var mest redd for med den nye Lexusen var at den bare skulle være en ”pimpa” Prius.
Det skulle imidlertid vise seg å være helt ubegrunnet. Det forsto jeg med en gang jeg satte meg inn i bilen. Dette er noe annet. Noe helt annet ... Skinnsetene jeg plasserer stumpen min i er noe av det beste jeg har sittet i noen gang. Det lille, men tykke, deilige skinnrattet noe av det beste jeg har klemt fingrene rundt på aldri så lenge.
Dashbordet jeg skuer utover er pent og moderne. Det er brukt utsøkte materialer og finishen er som forventet – i toppklasse.
Bilen starter helt lydløst og det bare summer litt når jeg setter den lille girspaken til den trinnløse CVT-girkassa i ”Drive” og gir forsiktig gass. Et lite display på dashbordet forteller at bilen nå går på batteri. Når man får litt fart på bilen, våkner også bensinmotoren til live. Udramatisk, pent og sømløst – også motoren jobber svært stille. I det hele tatt – her er det ikke mye bråk av noe slag, verken fra vindsus, drivverk eller hjul. Bare stille og deilig.
Bakstillingen er helt ny i forhold til Toyota Prius, og det kjennes. Bilen oppleves som litt sporty i understellet, men uten at det går ut over komforten på noen måte. Styringen er passe lett og underbygger den sporty profilen.
Bilen har fire kjøreprogrammer. EV, som er ren elektrisk drift. Eco – det sier seg vel selv at dette er et program for økonomisk og miljøvennlig kjøring. Dessuten Normal som kanskje vil være det mest brukte. Og til slutt har du ”Sport”.
Sistnevnte strammer opp understellet ytterligere, gir noe tyngre styring og gir kvikkere gassrespons i tillegg pøser den kjappere på med ekstra ”power” fra batteri / el. motor ved forbikjøring etc. Når man setter den i ”Sport” endres også instrumentlyset fra blått til rødt, og istedenfor eco-meter kommer det opp en stor turteller på instrumentpanelet. En ren gimmick så klart – men en morsom sådan!
Alt i alt fungerer hybridpakken overraskende bra. Draget er greit nok. 0–100 km/t går unna på anstendige 10,3 sekunder. Men bilen hadde helt klart vært enda morsommere med en 2-liter bensinturbo på 200 hk eller en kraftig dieselmotor. Bilens iboende egenskaper hadde taklet det, glatt! Men miljøgevinsten hadde da så klart forsvunnet, og prisen hadde galoppert i vill fart oppover.
Hvis vi begynner bakerst, så rommer bagasjerommet 375 liter, det ser ikke veldig stort ut men har dobbelt gulv og er derfor større enn man skulle tro ved første øyekast Til sammenligning rommer CT200h 25 liter mer enn en VW Golf. Batteripakke og en avansert bakstilling må ta litt av skylden for at det ikke er enda større.
Baksetene er heller ikke veldig store med tanke på voksne mennesker over lange distanser. I alle fall ikke om det sitter en velfødd en i setet foran deg. Men for en bil i kompaktsegmentet er dette helt greit.
Det er ingen tvil, det er forsetene som er den beste plassen i denne bilen. Deilig, mykt skinn, og som nevnt noen av de beste bilstolene jeg noen gang har sittet i, og raust med plass alle veier.
Rattet er fire veis justerbart, stolene i testbilen har elektrisk justering og det er ikke noe problem å finne ikke bare en god, men utmerket sittestilling her. Takluken i glass sørger for overlys og gir økt romfølelse.
Dashbord og midtkonsoll har et pent, moderne og litt annerledes design. Alt er intuitivt og både finish og materialkvalitet er høy. Girspaken er lagd av plast og ser litt fislete ut, men den litt spesielle løsningen med CVT-girkassa venner man seg til innen det har gått ti minutter. Jeg har også veldig sansen for "mus" som man styrer radio og navigasjon med. Den er både elegant og brukervennlig.
Motoren er som jeg nevnte innledningsvis tilnærmet lik den som brukes i de litt mindre adelige slektningene Toyota Prius og Toyota Auris Hybrid. Dette er svært gode biler – Prius gikk helt til topps i TÜV store kvalitetsundersøkelse, så genene bør det ikke være noe i veien med. Dessuten er Lexus-utgaven ytterligere tunet, justert og programmert. Effekten er den samme, men utslippet er faktisk enda lavere i CT200h.
Men duger 1,8-liter bensinmotor pluss en el. motor – på til sammen 136 hk i en luksusbil som har tradisjoner for effektsterke og bensintørste biler?
Kraftpakka på 136 hk totaltKraftpakka på 136 hk totalt Foto: Ditlev Eidsmo
Svaret er ja. Men noen racerbil er det ikke vi snakker om. 0 – 100 går unna på 10,3 sekunder, noe som er helt greit. I alle fall om man tar med parametrene utslipp / forbruk. Audi A3 med 1,6 TDI (diesel) bruker over ett sekund mer, mens BMW 1-serie med 136 hk diesel er ett sekund raskere. Omtrent midt på treet i sitt segment, med andre ord.
Den største fordelen med en bensin / hybridløsning er at ikke bare CO2-utslippet er lavt, for der er dieselbilene nesten – men bare nesten – like gode.
Men eksos inneholder også en annen og svært allergi- og kreftfremkallende gass, nemlig NOx. Og her er bensinbilene MYE bedre enn diesel. Det glemte – eller i verste fall unnlot – myndighetene å ta stilling til / opplyse om da de for noen år siden satte ned avgiften på CO2-vennlige biler – altså diesel.
Det er her bensin / hybrid løsningen som brukes i Lexus og Toyota er genial. Du kan faktisk kjøre hver dag i en hel måned med CT200h og slippe ut like mye NOx som de aller beste dieselbilene gjør på en dag! Bensinforbruket er 0,38 l/mil ved blandet kjøring.
Derfor mener jeg at Lexus CT200h er den aller mest miljøvennlige bilen akkurat nå.
Skulle jeg ønske meg noe mer, så er det at den hadde kommet som plug-in (ladbar fra strømnettet) hydrid med en gang. Det hadde gitt ytterligere reduserte utslipp, da man også kunne brukt den som en ren el-bil på kortere strekninger som til og fra butikk, barnehage, skole etc.
Og ja. Den leveres kun med dette motor / gir alternativet.
Designet er kanskje det som er mest ordinært på Lexusen. Det er ikke noen ”head-turner” vi her snakker om. Litt tungt design – sikkert for å underbygge det luksuriøse, med klare designelementer fra Scion (som også er Toyota) med ”tunge” og litt kantete støtfangertrekk både foran og bak. Grunnprofilen til CT200h minner ikke så rent lite om nye Subaru Impreza heller ...
Speseill C-stolte løsning. Speseill C-stolte løsning. Foto: Ditlev Eidsmo
Det som jeg sliter litt med er å finne harmonien i linjene rundt C-stolpen (den bakre takstolpen). Lexus har gjort det litt annerledes, men jeg er ikke sikker på om dette er helt vellykket. Alt i alt – en pen, men litt diskret bil eksteriøret, personlig liker jeg interiørdesignet bedre.
Dette er den første Lexusen som er utviklet både i Europa og for Europa. Tidligere modeller har hatt USA og hjemmemarkedet som primærmarkeder.
Lexus har tradisjonelt vært dyrt i innkjøp, men fordi det norske avgiftssystemet favoriserer biler med lavt CO2-utslipp, er CT200h den billigste Lexusen noensinne. Prisene starter på under 300 000 kroner for den billigste utgaven som heter Eco. For en Comfort-utgave må du legge på ytterligere ca. 20 000 kroner, mens topputgaven Luxury koster fra 423 600 kroner.
Tradisjonell har vi vært bortskjemte med at rubb og stubb av utstyr har vært standard på bilen fra Lexus. Slik er det ikke lenger. Nå tilbyr de et raust utvalg av ”pakker” slik at du kan skreddersy din CT200h til ditt behov og personlige smak.
Bruktbilprisene har også tradisjonelt holdt seg svært godt på luksusbilen fra Japan. Dels fordi den oppfattes som litt sjelden og eksklusiv, men også fordi bilene har en kvalitet og driftssikkerhet som enkelte av konkurrentene bare kan misunne dem.
Lexus tilbyr 5 år / 160 000 km nybilgaranti, og det vil overraske meg stort om en CT200h ikke byr på et enkelt og forutsigbart bilhold.
CT200h har verdens laveste utslipp av CO2 og NOx i dette segmentet. CO2-utslippet er på fra 87 g/km og NOx på 0,003 g/km. Sistnevnte er nesten 20 ganger lavere enn de nye Euro5 kravene (som flere dieselbiler ikke klarer ...).
Bensinforbruket er oppgitt til 0,38 l/mil ved blandet kjøring.
Jeg konstaterer at det har skjedd utrolig mye på de årene som har gått fra jeg hadde min Lexus IS200. Blant annet har bensinforbruket gått ned med ca. en liter på mila – det er mye på kort tid!
Men mye er også det samme. Kvalitetsfølelsen, utstyrsnivået og trolig driftssikkerheten også. ”Sportsbilegenskapene” er ikke helt borte, men fadet noe ut på grunn av utslipp og forbruk – det er jo noe med at man ikke får både i pose og sekk.
En av grunnene til at jeg solgte min Lexus var at behovet for større bakseteplass og større bagasjerom meldte seg. Jeg hadde nok med mine behov slitt med det samme i nye CT200h også.
Men jeg er allikevel ikke redd for å karakterisere nykommeren som en suveren bil. Det ser også ut som det er flere enn jeg som liker denne. Hele 200 biler er forhåndssolgt – like mange biler som Lexus solgte i hele 2010. Salgsmålet for CT200h var i 2011 på 300 biler, men etter den overveldende mottakelsen er dette nå oppjustert til 450 biler.
Jeg skal ikke påstå er hybrid er framtiden, men at det er begynnelsen på noe som etter hvert vil bli framtiden – det er jeg rimelig sikker på.
Og om du fortsatt skulle være i tvil – dette er den beste miljøbilen akkurat nå.
Du liker den litt vanskelige kombinasjonen, luksus, komfort og miljø.
Bagasjerom og bakseteplassen er de viktigste kriteriene for deg.
Går du rett på øverste hylle og velger en Luxury-utgave, får du i kjent Lexus-stil ALT! Da er soltak eneste tilvalg. Det koster deg 423 000 kroner, men gir deg en fullspekket bil.
Et annet, fornuftig og noe billigere alternativ er å gå for en Comfort-utgave og så velge ”pakke” etter behov og smak. Du får fortsatt en fullverdig Lexus – med alt hva det innebærer