Lexus har hittil stått mest for luksus og hybrid. Med IS-F ønsker de også å vise seg fram som sportsbilprodusent. Og når Lexus bestemmer seg for å gjøre noe, blir det sjelden halvveis.
IS-F er et fullblods råskinn. En sedan i mellomklassen med 4,7-liters V8 og 324 hester. Heftig, men samtidig diskret stylet. 0-100 går på under fem sekunder og det stopper ikke før nåla tangerer 270 km/t.
Rudskogen er perfekt for å finne ut hva en bil som dette virkelig tåler. Både Tommy og jeg har fått teste den skikkelig på bane. Og i tillegg har jeg hatt den utsøkte gleden av å kjøre bilen tur/retur hjemmefra og til Rudskogen i tre dager. Er det rart jeg synes at jeg har drømmejobben!?!
Prøv også:
BMW M3
Referansen og målestokken, og det er ikke vanskelig å se at Lexus studerte M3 nøye underveis i utviklingen av IS-F. M3 er en fantastisk kjøremaskin og samtidig et utstillingsvindu for BMW. En bil for ekte entusiaster.
Audi S4
Mens vi venter på RS4... S4 må ”nøye seg” med 3-liter på 333 hk og er klart mindre motorisert enn IS-F. Likevel gjør den 0-100 km/t på 5,3 sekunder med S tronic-kasse. Imponerende!
Mercedes-Benz C 63 AMG
Enda mer motor (6,2-liter og 457 hk) og en fullstendig sinnssyk bil. Men kjøreegenskapene er ikke riktig like hvasse som på M3. Her er det power for alle penga!
Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at Lexus har brukt BMW M3 som en målestokk under utviklingen av IS-F. Oppsettet og ytelsene ligner og det er bare å avsløre det med en gang: Lexusen klarer å bite fra seg! Tommy hadde ikke kjørt mange runder før han kunne fastslå at IS-F faktisk har enda litt bedre balanse enn M3 på bane. Den er enklere å kontrollere og enklere å sladde med (gjett om det gikk med noen dekk!).
Det som virkelig imponerer, er at bilen i tillegg er komfortabel så det holder. Lexus er helt klart opptatt av å ikke skremme fra seg kjøpere som også skal bruke bilen i det daglige, men kompromissene går ikke ut over banegenskapene.
Den er fast uten å bli for hard. Styring og understell er kontant. Det er fintunet presisjon over hele linja. Du føler deg ett med bilen og kjenner at den reagerer lynraskt – hele tiden.
Den åttetrinns girkassa er fantastisk. Med spakene på rattet girer jeg på ett tidels sekund. I tillegg kommer herlig motorlyd. Det er umulig å IKKE kose bak rattet i denne bilen.
Det første som slår meg er at rattet virker litt tynt og pinglete. Kanskje er det fordi jeg ubevisst sammenligner med M3? Jeg sjekker det på Tommy som etter hvert er blitt en temmelig bortskjemt mann, men han tenker ikke sånn. Smak og behag!
Lexus-interiøret er eksklusivt og ikke langt unna de beste tyskerne i premium-følelse. Baksetet er kastet ut og erstattet av to gode seter. Smart! Dermed sitter fire som støpt, også når det går unna i svingene. Bagasjerommet er helt godkjent ut fra bilstørrelsen og du kan stikke skiene gjennom en liten luke. Kan komme godt med, jeg har litt vanskelig for å se for meg skiboks på denne bilen!
Og forresten: Når du ikke skal høre på motorlyden, er det bare å nyte Mark Levinson-anlegget. Her er Lexus helt i superklasse!
Er det krefter nok? Hi-hi, hva tror du? 423 hestekrefter og 505 NM er rett og slett hinsides i en bil som tross alt ikke veier mer enn 1700 kilo. 423 hk er nok forresten langt fra tilfeldig. M3 har ”bare” 420... Og på dreiemoment er det klar seier til Lexusen, M3 må nøye seg med 400 NM.
Dette er SÅ mye krefter, uansett turtall. Girkassa har jeg nevnt. Utrolig bra, matcher motoren perfekt. 0-100 km/t går på 4,8 sekunder. I motsetning til de tyske produsentene gir ikke Lexus seg på 250 km/t. Her er toppfarten 270!
Kreftene er der helt fra bånn, men opp til 3600 omdreininger kan du nesten ikke høre motoren. Så åpner et spjeld seg og BRØØØØØL - det er som å kjøre en av de heftigste superbilene fra Italia!
Motoren kjenner vi forresten fra Lexus LS. Her er den videreutviklet og tunet i samarbeid med Yamaha.
Turene opp og ned på motorveien til Rudskogen avslører at det er mange som vet at Lexus IS-F er en heftig bil! Dette har garantert noe med bilspill å gjøre. Jeg blir stort sett ”forfulgt” av to-tre biler, med mobilkameraer hengende ut av vinduene og tommelen opp. Og jeg forstår dem! Hadde jeg intetanende møtt denne bilen på motorveien, ville jeg sperret opp øynene selv!
IS er i utgangspunktet en av de mest sporty sedanene på markedet. I F-utgave har den nok styling-elementer til å bli råtøff, samtidig som jeg ikke synes det tipper over til å bli harry.
1,4 millioner kroner gjør at du både skal ha mye penger og være skikkelig bil-entusiast for å kjøpe denne. På papiret er det veldig nært BMW M3-pris (M3 sedan med automat starter på 1 478 200 kroner). ”Starter” er nøkkelordet her. Lexusen er nemlig fullstappet med utstyr og du skal slite med å få opp prisen veldig mye mer. På BMW, Audi og Mercedes må du regne med at ekstrautstyrslista både blir lang og kostbar!
Forbruket, da? Vel, hvis du lar være å låne bort bilen din til Tommy og holder deg unna banekjøring selv, trenger det faktisk slett ikke å bli så ille. Snittforbruket ligger på 1,14 liter/mil. Igjen viser IS-F seg som ”to biler i ett”. Men tro meg: Det øker voldsomt hvis du virkelig skal ta ut det som bor i motoren.
Co2 på 270 gram/km er ikke ille og Lexus-kvaliteten er berømt. Jeg merker det på at jeg overhodet ikke er nervøs for at noe skal ryke, selv om vi presser bilen skikkelig. Det avhenger selvfølgelig av kjørestil, men du skal slite med å finne en bil som tåler juling bedre enn denne!
1,4 millioner kroner for en ikke altfor stor sedan: Er det hinsides - eller er det verdt det? Forutsatt at du slipper å gå og låne alle pengene i banken (og har råd til nye dekk av og til), synes jeg IS-F er verdt hver krone. Det er noe helt eget med biler som dette. Ikke bare på bane, men også under helt vanlig kjøring. Du blir ett med bilen. Alt er gjennomført og lagt opp til at du som sjåfør skal ha en optimal kjøreopplevelse.
Det finnes utrolig mange bra biler som kanskje ”bare” koster en tredjedel. Men gir de det samme? Nei. Dette er et totalt gjennomført bilkonsept og Lexus viser at de er i stand til å utfordre de aller beste. En verdig konkurrent til BMW M3!
Du skal ha superbil og vil ha noe annet enn det ”alle andre” velger.
Du er redd for å få fartsbøter.
Her er det enkelt. Bilen er ferdig pakket og det er høyst begrenset med tilleggsutstyr. Dermed blir det bare å velge den fargen du synes er tøffest!