Finn biler og biltester

2016 Lexus RC 300h F Sport F Combi-Coupè Bensin/Batteri

Lexus RC: Slik sparer du én million på superbilen

Nå lanserer de "folkemodellen" av sin lekreste bil.

Lexus RC er en bil som virkelig synes i trafikkbildet med sitt mildt sagt spektakulært utseende. Den kombinerer det tøffe med det elegante, på en måte få andre kan vise til.

Den ble lansert i fjor, med toppmodellen RC-F. Om du ikke så den – ja, så hørte du den i alle fall. Med 5-liters V8-motor på 477 hestekrefter under det lange panseret, og et eksosanlegg og lydbilde som ga oss som liker litt hissig motorlyd ståpels med øyeblikkelig virkning etter å ha trykket på startknappen.

Den er ment som en konkurrent til biler som Porsche 911, Jaguar F-Type og Mercedes AMG GT. Både pris og prestasjoner er deretter. Helt rått.

Prisen starter på 1,5 millioner kroner. Les vår test av Lexus-råskinnet her:

Men nå kan du spare nesten én million kroner, men fortsatt bli Lexus RC-eier.


Hva er dette?

Nå har nemlig Lexus lansert en mer folkelig utgave av superbilen sin. En bil som er mer i tråd med Lexus-ideologien med lavt forbruk og lave utslipp.

Det bøllete er byttet ut med det sofistikerte, men i stort sett samme innpakning. Karosseriet er likt, men utover det man finner under panseret, er også en del detaljer i litt snillere utførelse .

Bilen heter RC 300h, hvor "h" står for hybrid. Den hissige og bråkete V8-maskinen er byttet ut mot snillere firesylindret bensinmotor, batteripakke og elmotor.

Det gjør godt for prisene. Testbilen vi kjørte i fjor hadde en pris på 1.540.000 kroner. Den helt nye RC 300h har en startpris på 541.000 kroner.

LES OGSÅ: Her lager de kanskje verdens beste biler

Hvordan er den å kjøre?

Det er absolutt ikke til å stikke under et førersete at den millionen man sparer på velge RC 300h framfor en RC-F, gjør noe med moro-faktoren.

Men du har fortsatt 223 hestekrefter og 450 Nm. å boltre deg med, så det er liten grunn til å klage.

I denne kjører du nærmest lydløst, og komfort har hatt høyere prioritet enn at bilen skal ligge på veien som et strykjern gjennom svingene. I hybridutgaven er det heller ingen fare for at tupéen havner i baksetet, eller at du svelger gebisset ditt under akselerasjon.

Denne gjør 0-100 km/t på anstendige, men ikke superraske, 8,6 sekunder. Toppfarten er 190 km/t.

På den annen side blir både forbruk og utslippstall hyggelige av slikt. Forbruket er oppgitt til 0,49 liter/mil ved blandet kjøring. Girkassen er en trinnløs CVT-kasse, som også bidrar til komforten. Drivhjulene er plassert bak.

Motor og drivverk er en arv fra konsernbroder IS 300h.

Bilen er som nevnt både komfortabel, velkjørende og sporty, slik som en lekker coupe skal være. Slik sett svarer den absolutt til forventingene – og vel så det. Feelgood-faktoren om bord er betydelig.

LES OGSÅ: Lexus slår knock out på konkurrentene – igjen:


Hvordan er plassen?

De praktiske egenskapene er som du forventer i en linjelekker og lav coupe: Sittestillingen er lav, men setene, som byr på både varme og kjøling, er veldig gode. Skinnet er mykt og lukter godt. Rattet er passe tykt og godt å holde i. Takhøyden er god og raus, med justeringsmuligheter som gjør at alle finner en god kjørestilling her.

Baksetene rommer to ikke altfor store personer, men er ikke akkurat noe blivende sted over tid for voksne.

Bagasjerommet svelger unna 340 liter, det er helt akseptabelt for biltypen. Golfbager eller feriebagasje for to får man med. Mer er den ikke lagd for, og mer trenger man heller ikke i en bil som denne.


Finest utenpå eller inni?

Dette er en bil som med sitt lave, spektakulære design blir lagt merke til i trafikken. Linjene er typiske for en coupé, med langt panser, lav og elegant taklinje, store hjul og tøff grill. Den ser både moderne, annerledes og kul ut. Men uten å være vulgær.

Innvendig er den litt Lexus-konservativ og ikke helt på høyde med tyske konkurrenter som Audi, BMW og Mercedes.

Knapper og reguleringer ser litt gammelmodige ut. Den lille touch-paden på midtkonsollen fungerer bare sånn passelig greit. Her kunne vi ønske oss et "hjul" slik som en del av konkurrentene har. Ellers fungerer navigasjon, stereo og resten av multimedia-systemet fint som snus.

Men etter vår mening er den finest utvendig.

LES OGSÅ: En av de tyske konkurrentene til RC blir helt ny


... og hva er konklusjonen?

Konklusjonen her er at det er overraskende mye lekker bil igjen, med tanke på at den er strippet for én million kroner. Tro for all del IKKE at bilen på noen måte er kjip. Det ville være direkte feil.

Det Lexus har gjort er å "snu på flisa": Den har gått fra å være en hardcore sportsbil, til å være en komfortabel, luksuriøs og elegant coupe. Til en pris som nesten må sies å være billig.

Hverken 541.000 kroner, som er startprisen, eller de 600.000 kronene som den påkostede testbilen koster, er det noe å si på. Snarere tvert i mot.

Dette er mye, lekker – og om det går an å bruke et slik uttrykk – fornuftig coupé for pengene!

Og det helt uten at vi her nevnt den legendariske driftsikkerheten, det faktum at Lexus-eiere er de mest fornøyde bileierne..

På Broom-forsiden nå

Antall visninger