Det er nå drøyt 25 år siden Lexus ble lansert som eget merke under Toyota-paraplyen.
Starten var basert på store, luksuriøse biler med kraftige motorer. De ble fort kjent for en helt unik kvalitet og driftssikkerhet.
Velkjente Lexus-egenskaper som de gang på gang har bevist at de har klart å ivareta. På den negative siden syntes mange at utseendet var i overkant traust og kjedelig.
Knakende god, men kanskje litt kjønnsløst, var manges dom. Den gang.
Senere har Lexus gjort seg kjent som leverandør av biler med hybrid-drivlinjer, enten det er luksus-SUVer eller litt mindre biler. Faktisk så leveres alle nye Lexus-modeller i Norge med hybrid drivlinje nå. Med ett eneste, hederlig unntak.
Nemlig bilen vi kjører nå – Lexus RC F. Det er forresten en bil som byr på flere Lexus-unntak.
Kjøreegenskaper: 6/6
Her følger Lexus en gammel og klassisk oppskrift. Under det lange panseret har de stappet inn en 5-liters (!) V8-motor på 477 hestekrefter. Drivhjulene har de plassert bak, og de har lyktes med å gi bilen god balanse.
Du sitter forholdsvis langt bak inne i bilen, og det er nesten ikke til å unngå å legge merke til likheten med klassiske sportsbiler som Chevrolet Corvette og Ford Mustang, selv om det også er lysår mellom bilene.
Uansett: Massiv V8-er foran og drivhjul bak fungerer fortsatt. Det er ikke mange meter man skal ha kjørt, før det kun er ørene som hindrer smilet i å gå helt rundt.
Kreftene er massive, fjæringen er fast. Styringen er heldigvis ikke for lett, men byr på passelig motstand og gir tydelig beskjed om hva forhjulene holder på med.
Setene er enda bedre enn de ser ut som, og lydbildet som åpenbarer seg når turtelleren passerer 3.500 omdreininger kan gi selv den tørreste revisor gåsehud over hele kroppen. Dette er god, gammeldags moro for alle som liker å kjøre bil.
Plass: 6/6
At plassen i forsetene er god, overrasker neppe noen. Setene byr på raust med justeringsmuligheter alle veier. Rattet er lite og godt å holde i, den digitale instrumenteringen er lettlest og varierer etter hvilket kjøremodus du velger.
Bagasjerommet overrasker positivt med sine 330 liter. Her får golfbagene god plass.
Baksetet er faktisk også brukandes til kortere turer. Selv om det skal noe til å få til inn- og utstigningen med stil, er faktisk ikke plassen skremmende dårlig når man får lirket seg på plass, om den som sitter foran ikke er altfor lang i beina.
LES OGSÅ: Dette var Norges billigste Lexus
Motor: 6/6
5-liters slagvolum, åtte sylindre plassert i V-form og 477 hestekrefter, som ikke får hjelp av turbo eller andre remedier. Dette gir en helt egen følelse.
0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, mens den bikker 270 km/t i toppfart.
Girkassen er en automat som passer både bilen og motoren fint. Vil du gire selv, finnes hendler bak rattet som ordner den saken.
Men girkassen kunne vært raskere. Den bruker ett lite sekund på å bestemme seg ved kickdown. Akkurat lenge nok til at man rekker å irritere seg litt.
Spesielt miljøvennlig er den heller ikke. 1,08 l/mil er det RC F slurper i seg ved blandet kjøring – om du kjører pent. Men hvem klarer det i en bil som dette?
LES OGSÅ: Lexus RX 400h: Luksus-SUV til folkepris
Design 5/6
La oss være enig om én ting. Det er slutt på den tiden da Lexus manglet særpreg og designet var i overkant forsiktig. De siste årene har de meislet ut en helt ny designretning. Få merker har nå mer særpreg enn nettopp Lexus.
RC F er nok også den som drar dette lengst (med unntak av superbilen LF A). Bilen er steintøff bakfra, samtidig som den byr på en viss eleganse. Forfra krever den noe tilvenning. Her er det mange linjer og vinkler å forholde seg til. Helt på grensen til litt mye…
Også innvendig byr RC F på mye design, med forskjellige hyller og avsatser, samtidig har de klart å holde det intuitivt og enkelt å bruke.
Bilen skiller seg klart ut i fra mengden, og ikke en gang Porsche gir deg like mye oppmerksomhet som RC F gjør. Garantert!
Miljø / økonomi: 5/6
Drøye 1,5 millioner er mye penger for en bil, selv om den er aldri så morsom. Det å kjøpe en outsider som RC F er heller ikke alltid den beste investeringen med tanke på verditap.
Når det gjelder driftsikkerhet og ettermarkeds-tjenester så er det få, om noen i det hele tatt, som er bedre enn Lexus. Slik sett vil RC F gi deg et enkelt, trygt og forutsigbart bilhold.
Når det gjelder miljøbiten så er den heller ikke best. Det har heller aldri vært meningen. Her har morofaktor og ytelser hatt mye høyere prioritet enn miljøet. Heldigvis.
Et CO2-utslipp på på over 250 g/km kvalifiserer ikke til medlemsskap i noen miljøorganisasjon. Det gjør heller ikke det gjennomsnittlige forbruket på drøye literen på mila. Men med tanke på effekt og ytelser så er dette helt klart i kategorien "innafor", allikevel.
LES OGSÅ: Lexus CT 200h F-Sport: En litt annerledes sportsbil
Konklusjon: 6/6
Det er godt å sitte bak rattet i RC F. De siste årene har Lexus gitt oss mye design, men de hybride drivlinjene har på mange måter gjort at det har vært litt avstand mellom design og kjøreglede.
Lexus RC F byr på begge deler. I rikt monn. Dette er en fantastisk herlig kjøremaskin. Intet mindre.
Det er gøy at Lexus både tør å gjøre alt "feil" i forhold til fornuft og miljø, og så til de grader viser at de kan bygge skikkelige biler også. For oss som liker å ha det gøy bak rattet.
Det blir en klar sekser på terningen!