TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2010 Lexus RX 450h Technology

Test: Lexus RX 450h: Luksus-SUV-en som ikke tømmer bankkontoen din

To tonn med rå luksusbil og utslipp som en ”snill” familiebil. Det gjør denne bilen helt unik.

Har du lyst på en gedigen luksus-SUV, med rubb og stubb av utstyr? Som attpåtil kjører fra det meste, og har plass til alt? Svaret er ja, men allikevel nei. Det blir for politisk ukorrekt. Det er bare de vulgære som fortsatt kjører Range Rover, Audi Q7 og Porsche Cayenne.

Da har du glemt èn bil. Nemlig Lexus RX450 h.

Denne bilen slipper ikke ut mer enn en gjennomsnittlig familiebil. Og ikke minst: Den bruker heller ikke store mengder med drivstoff (i alle fall så lenge du holder deg i skinnet). Dessuten er Lexus-kvaliteten legendarisk. I motsetning til de fleste andre bilene i denne klassen, kan du regne med et bilhold som ikke koster deg store summer i service- og verkstedutgifter.

 

6 Kjøreglede

Amatør, pappskalle... Den går jo nå! Nok en gang går jeg i hybridfella. Godt at ingen ser meg... Det er bare det at jeg er så innmari vant til at det broommer når jeg trykker på startknappen. Glemte at dette var hybrid en liten stund, og at den er helt lydløs.

Jeg legger inn D, og glir av gårde, det suser litt her og broommer litt der, ofte uten at man virkelig vet hva som skjer – og hvilken motor som står for framdriften. Alt foregår sømløst. Kan sammenlignes litt med å være ombord i et fly. Du vet ikke helt hva som skjer – men stoler på at teknikken virker. Når det gjelder det siste, så har Lexus min fulle tillit.

Bilen er stor og tung - en skikkelig glider. Komfort og luksus får toppkarakter. 299 hestekrefter og 0 – 100 på 7,8 sekunder gjør den mer enn sprek nok også, om du skulle få det brenntravelt en dag. Styring og hjuloppheng er dog mer tilpasset det komfortable enn det sporty.

6 Interiør/plass

RX450h er større enn den ser ut til. Plassen er gedigen både foran og bak. De lekre skinnsetene har uovertruffen komfort, ergonomien er god og det innvendige designet er både minimalistisk moderne, funksjonelt og pent med sine bølge-former. Bagasjeplassen er også god, selv om den på grunn av at den må gjemme bort en el. motor er litt mindre enn hos konkurrentene.

6 Motor

Drivlinjen er et kapittel for seg, og det som gjør denne bilen så spesiell. Både i forhold til ytelser og ikke minst utslipp. Foran finner du en bensindrevet V6-motor. Der er det også en el. Motor. Bak finner vi en el. motor til. Motorene jobber totalt uavhengig av hverandre.

Elektronikken styrer hvor, når og hvordan de tre motoren i kombinasjon skal brukes. Den samlede effekten er på 299 hk. Nok til å flytte den 2,1 tonn tunge bilen fra 0 – 100 på 7,8 sekunder. Det står det respekt av! RX 450h har ingen tradisjonell girkasse, men en helt trinnløs utveksling.

Igjen fristes jeg til å trekke paralleller til fly. Bilen akselererer uavbrutt uten tidkrevende girskift, fra stillestående til toppfart, som er 200 km/t.

4 Design

Sammenlignet med forrige generasjon luksus-SUV fra Lexus – nemlig RX400h – har de ikke tatt noen kvantesprang designmessig. Litt lenger og litt bredere, og litt økt sporvidde og litt finpuss på detaljer og lamper er grovt sett hovedtrekkene.

At designet er Østen-inspirert er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at den er designet så amerikanerne skal like den.

Jeg er litt ambivalent i forhold til dette. Jeg synes den er elegant og lekker, særlig i hvitt. Samtidig er den litt annerledes i forhold til de etablerte, som BMW X5, Volvo XC 90 og Mercedes ML med sine myke, svøpende linjer.

4 Miljø/økonomi

Prisene starter på 875 300,- for billigste modell, og topputgaven – Premier – starter på 1 037 100,-. Så det er utvilsomt mye penger det her er snakk om.

Lexus har imidlertid vist at de tradisjonelt holder seg godt i pris, men selv om verdi tapet er hyggelig i prosent, er det ikke til å komme fra tapet i kroner allikevel blir stort.

Service og vedlikeholdskostnader er blant de laveste i dette segmentet. Kvalitet og driftssikkerhet er også helt på topp hos Lexus.

Men det er drivstofforbruket som virkelig skiller denne fra konkurrentene. Kun 0,63 l/mil er det den nøyer seg med på blandet kjøring. Og oppsiktsvekkende nok stiger dette nesten ingenting ved bykjøring! Kun 0,66 l/mil nøyer den seg med da.

CO2-utslippet er 148 g/km. Det er veldig lavt, biltypen og prestasjonene tatt i betraktning.

Konklusjon

Dette er den eneste politisk korrekte SUV-en i disse dager. Denne kan du kjøre uten at miljøvernaktivistene kaster råtne egg og tomater etter deg. Du får komfort i særklasse, krefter i overflod og plass nok. I tillegg blir bensinregningen lav og miljøet spart. Dette er rett og slett en drømmebil. I alle fall så lenge vi glemmer innkjøpsprisen.

Totalt: 5/6

For deg

Du har lyst på en fullverdig og rå SUV, men trenger et miljøalibi...

Ikke for deg

Du er blakk...

Vårt førstevalg

Jo dyrere, jo morsommere. Skal du først bruke MYE penger på bil, så gå for vår testbil som er en Technology-utgave. Prisen er på stramme 995 800 kroner. Men som vi har sagt mange ganger tidligere: Godt utstyrt bil er et ”must” i dette segmentet. Og du får MYE utstyr for de 100 000 kronene den koster mer enn standard-utgaven.

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå