Test: Mazda 2 1,3 Advance Plus: Liten og nett Mazda 2 er en av de minste bilene på markedet. Det har sine helt klare fordeler, og pakker du smart får du med deg mer enn du tror!
Parker en VW Golf fra 1974 ved siden av en moderne utgave av samme bil og du får deg en skikkelig overraskelse. Den eldste ser både liten og puslete ut. Trenden har lenge vært at bilmodellene vokser seg større og feitere for hver generasjon. Mazda har gått andre veien med 2. Den er blitt mindre og lettere - uten at du mister så mye plass av den grunn. 4 Kjøreglede Det er absolutt mulig å ha det moro i Mazda 2 med den minste motoren. Slankekuren fra forrige generasjon gjør dette til en av de letteste småbilene på markedet – 955 kg er nærmest for anorektisk å regne. Mazda har skjønt at lav vekt er et bra alternativ til mye krefter. Det som teller er hvor mange hestekrefter du har per kilo. Styringen er presis og girspaken er plassert lett tilgjenglig på midtkonsollen. Du må jobbe litt for at det skal gå virkelig fort, men det går da kjapt nok for norske forhold. Enkelte vil nok oppleve å stange høyrebeinet borti midtkonsollen med jevne mellomrom, men det hindrer ikke Mazda 2 fra å være fin bil å kjøre. Komforten er ikke helt på høyde med de beste i klassen. Vi kjører den riktig nok under elendige veiforhold, for is, slaps, salt og nysnø i en salig blanding gjør at den lille japaneren for prøvd seg. Den føles forutsigbar og grei, men på så ujevnt underlag må du tåle å bli ristet. Du får nesten aldri alle kreftene ned i bakken, så på slikt føre er det ikke behov for større motor. 3 Interiør/plass Du har kanskje hørt noen si at Ford Fiesta og Mazda 2 er samme bil. Utgangspunktet, plattformen, og mye av det tekniske er likt på bilene, men de lukter og smaker veldig forskjellig. Det kommer veldig klart til utrykk i interiøret – det er gøy å se hvor forskjellig designerne har tenkt. Der Fiestaen er full av stafasje, på grensen til det vulgære, er Mazda 2 pen og pyntelig, om enn en smule kjedelig. Fordelen er at det er et veldig oversiktlig interiør. Det tar deg kort tid å orientere seg, og mangelen på spennende kurver å studere gjør at du kan ha full konsentrasjon på veien. Når det gjelder praktiske detaljer har Mazda fått plass til én solid koppholder og praktiske bokser til mobiltelefon og lommebøker. Interiøret føles solid og velbygd og materialkvaliteten er godkjent. Mazda2 er en liten og nett bil, så det sier seg selv at du ikke velter deg i plass. Likevel kan to voksne fint sitte i baksetet på kortere turer. Gulvet blir ikke flatt, men det er enkelt å slå ned baksetet – også når førersetet er stilt inn til en biljournalist som måler 183 cm på strømpelesten. Har barna flyttet hjemmefra, er du singel eller bare veldig flink til å pakke? Da trenger du ikke større bil. 4 Motor Testbilen er utstyrt med den minste motoren du får. En 1,3-liters bensinmotor som yter 75 hestekrefter, men bilen føles likevel ikke treg. Gir ned og la turtallet krype opp mot rødlinja. Da kan du fint gjøre forbikjøringer. Kløtsjen og girkassa er presis og på grensen til sportslig. Bunndraget kunne vært bedre, for du må bruke mye gass for ikke å kvele motoren ved grønt lys i oppoverbakke. I småbilklassen er bensinmotorens fordeler tydelig når det gjelder lydkomfort. Bilprodusentene er ofte litt gjerrige på støyisoleringen for å spare penger og vekt, og da blir dieselknatringa enerverende i lengden. Til sammenligning er denne bensinmotoren veldig stillegående. De eneste ulydene du har å irritere deg over stammer fra vind og hjul. 4 Design Vi synes Mazda 2 ser kul ut. Den har et forholdsvis tøft utseende og er mer maskulin enn flere av konkurrentene. Du kan til og med komme i skade for å snu deg etter en på gata. Den kler farger, og vi synes rødt er et mye kulere valg en sølvgrå. Når det gjelder innvendig design er det mye mer traust. Kanskje har Mazda tenkt å nå de som er unge til beins og gamle til sinns. 5 Miljø/økonomi Norske bilavgifter regnes ut i fra utslipp, vekt og hestekrefter. Mazda 2 scorer bra på alle punkter og er som skapt for Norge. 129 gram CO2 er på høyde med små dieselmotorer, og bensin slipper ikke ut på langt nær like mye Nox. Startprisen er gunstig og vi vil tro at dette kan bli en populær bruktbil. Japansk småbil med liten motor, fem dører og friskere design enn japser flest. Det høres bra ut i våre ører. Konklusjon Mazda 2 er et kult valg for deg som kjører mest alene. Bor du i en by, skal du ikke undervurdere hvor fint det er med en bil som er lett å lukeparkere. Å måtte sirkle en havtime før du finner en plass som er en kilometer unna inngangen er frustrerende. il. Vi har bare én liten anbefaling til deg som vurderer en Mazda 2. Prøvekjør den opp mot Ford Fiesta. Om ikke annet bare for å se hvor forskjellige to biler bygget over samme lest kan føles. Totalt: 4/6 For deg Du vil ha en snerten småbil med japansk kvalitet. Ikke for deg Du liker å bli supersized på McDonalds og synes alt under Passat og Mondeo er småbiler. Vårt førstevalg 18 000 kroner koster det deg å kjøpe Mazda 2 med utstyrsnivå Advance Plus istedenfor Go. Sistnevnte er ganske ribba, så har du råd, bør du ta deg lov. Den aller beste utgaven er Sport med 1.5-liters motor og 103 hestekrefter. Da koster den 212 400 kroner. Da er ikke bilen så billig lenger, men på den annen side får du en veldig morsom bil med automatisk klimaanlegg. Prøv også Ford Fiesta (2008-2009) Hyundai i20 (2009-2009) Mitsubishi Colt (2009-2009) Toyota Yaris (2008-2009) Volkswagen Polo (2010-2010) Relaterte biltester Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi Titanium: Smågodt fra Ford
4 Kjøreglede Det er absolutt mulig å ha det moro i Mazda 2 med den minste motoren. Slankekuren fra forrige generasjon gjør dette til en av de letteste småbilene på markedet – 955 kg er nærmest for anorektisk å regne. Mazda har skjønt at lav vekt er et bra alternativ til mye krefter. Det som teller er hvor mange hestekrefter du har per kilo. Styringen er presis og girspaken er plassert lett tilgjenglig på midtkonsollen. Du må jobbe litt for at det skal gå virkelig fort, men det går da kjapt nok for norske forhold. Enkelte vil nok oppleve å stange høyrebeinet borti midtkonsollen med jevne mellomrom, men det hindrer ikke Mazda 2 fra å være fin bil å kjøre. Komforten er ikke helt på høyde med de beste i klassen. Vi kjører den riktig nok under elendige veiforhold, for is, slaps, salt og nysnø i en salig blanding gjør at den lille japaneren for prøvd seg. Den føles forutsigbar og grei, men på så ujevnt underlag må du tåle å bli ristet. Du får nesten aldri alle kreftene ned i bakken, så på slikt føre er det ikke behov for større motor.
3 Interiør/plass Du har kanskje hørt noen si at Ford Fiesta og Mazda 2 er samme bil. Utgangspunktet, plattformen, og mye av det tekniske er likt på bilene, men de lukter og smaker veldig forskjellig. Det kommer veldig klart til utrykk i interiøret – det er gøy å se hvor forskjellig designerne har tenkt. Der Fiestaen er full av stafasje, på grensen til det vulgære, er Mazda 2 pen og pyntelig, om enn en smule kjedelig. Fordelen er at det er et veldig oversiktlig interiør. Det tar deg kort tid å orientere seg, og mangelen på spennende kurver å studere gjør at du kan ha full konsentrasjon på veien. Når det gjelder praktiske detaljer har Mazda fått plass til én solid koppholder og praktiske bokser til mobiltelefon og lommebøker. Interiøret føles solid og velbygd og materialkvaliteten er godkjent. Mazda2 er en liten og nett bil, så det sier seg selv at du ikke velter deg i plass. Likevel kan to voksne fint sitte i baksetet på kortere turer. Gulvet blir ikke flatt, men det er enkelt å slå ned baksetet – også når førersetet er stilt inn til en biljournalist som måler 183 cm på strømpelesten. Har barna flyttet hjemmefra, er du singel eller bare veldig flink til å pakke? Da trenger du ikke større bil.
4 Motor Testbilen er utstyrt med den minste motoren du får. En 1,3-liters bensinmotor som yter 75 hestekrefter, men bilen føles likevel ikke treg. Gir ned og la turtallet krype opp mot rødlinja. Da kan du fint gjøre forbikjøringer. Kløtsjen og girkassa er presis og på grensen til sportslig. Bunndraget kunne vært bedre, for du må bruke mye gass for ikke å kvele motoren ved grønt lys i oppoverbakke. I småbilklassen er bensinmotorens fordeler tydelig når det gjelder lydkomfort. Bilprodusentene er ofte litt gjerrige på støyisoleringen for å spare penger og vekt, og da blir dieselknatringa enerverende i lengden. Til sammenligning er denne bensinmotoren veldig stillegående. De eneste ulydene du har å irritere deg over stammer fra vind og hjul.
4 Design Vi synes Mazda 2 ser kul ut. Den har et forholdsvis tøft utseende og er mer maskulin enn flere av konkurrentene. Du kan til og med komme i skade for å snu deg etter en på gata. Den kler farger, og vi synes rødt er et mye kulere valg en sølvgrå. Når det gjelder innvendig design er det mye mer traust. Kanskje har Mazda tenkt å nå de som er unge til beins og gamle til sinns.
5 Miljø/økonomi Norske bilavgifter regnes ut i fra utslipp, vekt og hestekrefter. Mazda 2 scorer bra på alle punkter og er som skapt for Norge. 129 gram CO2 er på høyde med små dieselmotorer, og bensin slipper ikke ut på langt nær like mye Nox. Startprisen er gunstig og vi vil tro at dette kan bli en populær bruktbil. Japansk småbil med liten motor, fem dører og friskere design enn japser flest. Det høres bra ut i våre ører.
Konklusjon Mazda 2 er et kult valg for deg som kjører mest alene. Bor du i en by, skal du ikke undervurdere hvor fint det er med en bil som er lett å lukeparkere. Å måtte sirkle en havtime før du finner en plass som er en kilometer unna inngangen er frustrerende. il. Vi har bare én liten anbefaling til deg som vurderer en Mazda 2. Prøvekjør den opp mot Ford Fiesta. Om ikke annet bare for å se hvor forskjellige to biler bygget over samme lest kan føles.
For deg Du vil ha en snerten småbil med japansk kvalitet. Ikke for deg Du liker å bli supersized på McDonalds og synes alt under Passat og Mondeo er småbiler. Vårt førstevalg 18 000 kroner koster det deg å kjøpe Mazda 2 med utstyrsnivå Advance Plus istedenfor Go. Sistnevnte er ganske ribba, så har du råd, bør du ta deg lov. Den aller beste utgaven er Sport med 1.5-liters motor og 103 hestekrefter. Da koster den 212 400 kroner. Da er ikke bilen så billig lenger, men på den annen side får du en veldig morsom bil med automatisk klimaanlegg.
Slipper prisbombe: – Vi ønsker å utfordre Tesla BYD Sealion 7 er som skapt for norske kunder, mener importøren.
Du gjetter neppe riktig uttale ... 11 bilmerker som kanskje uttales HELT annerledes enn du trodde ...