TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 Mazda 3 2,0 Optimum 120hk Combi-Coupe Bensin

Test: Mazda 3: Her kan du bli både imponert og sjarmert

Nykommer har mer enn bare et tøft utseende å by på.

Da Mazda traff bulls eye med SUV-en CX-5, fikk de blod på tann. Raskt etter lanserte de en ny utgave av familiebilen Mazda 6, og så kom konkurrenten som skal prøve seg mot blant annet nye Peugeot 308, Ford Focus, Toyota Yaris og naturligvis Norges mest solgte bil, VW Golf.

Dette er en av klassene der konkurransen er tøffeste, men som også har høyt potensial. Her finnes det mange kjøpere.

Mazda har utvilsomt ambisjoner om å forsyne seg grovt at disse kundene – og den nye kompaktmodellen blir derfor en viktig ny modell i Mazda-rekken.

Les testen av den stilige familiebilen Mazda 6 her:

 

Mange om beinet

Den nye 3-eren er den foreløpig nyeste i en bilklasse der konkurransen er rekordstor – men der det fortsatt er Golf som regjerer som bestselgeren.

Den økende konkurransen og at VW stadig gir konkurrentene noe å strekke seg etter, er gode nyheter for deg som bilkjøper.

Mazda 3 håper å kunne friste mange til å velge litt utradisjonelt – og vi ville finne ut om de har noe å slå i bordet med.

Her er vår test: 

LES OGSÅ: Satser på å fortsette oppturen med ny bestselger 

 

Bil: Mazda Type: 3 Motor: 2-liter Effekt: 120 hk/ 210 nm 0–100 km/t: 8,9 sek (man.) Forbruk: 0,51 l/mil Bagasjerom: 364 liter Pris: Fra 225.300 kroner Pris testbil: 278.300 kroner

 

Mazda har nye SUV-planer også – les mer om dem her! 

 
Prøv også:

VW Golf – Det sikre valget

Ford Focus – Sporty og tøff

Peugeot 308  Årets bil – og litt annerledes

 

LES OGSÅ: Mazda økte salget med 225 prosent

4 Kjøreglede

Mazda 3 er fin å kjøre. Det er ikke det mest sportslige understellet i klassen, og bilen krenger litt mer enn ønskelig ved aktiv kjøring i svinger.

Men de fleste vil nok se på dette som helt greit, fordi det også bidrar til at komforten ikke lider når det dukker opp ujevnheter. På norske veier trenger du som kjent ikke å holde pusten lenge i påvente at akkurat det ...

Det er ikke mulig å justere understellet eller stille inn gass-, styrerespons – og vi synes da det er smart å legge seg på en gyllen middelvei når det gjelder kjøreegenskaper.

Styringen er god og presis – og gir akkurat passe informasjon om hvordan bilen ligger på veien. Den er også passelig vektet, fungerer lett og fint på parkering og småveier, uten at den blir for løs når du kommer opp i fart.

Lydnivået er behagelig i coupeen – her merker vi bedring fra forrige generasjon. Motoren høres når den får litt turtall – men det gjør ikke så mye, for det er en fin og sportslig lyd.

5 Interiør/plass

Interiøret er lekkert – men de lyse skinnsetene i testbilen trengs for å skape litt mer liv i kupeen. Uten disse blir det fort litt mørkt og ensformig.

Når det gjelder opplevd kvalitet er den nye 3-eren mange hakk opp fra tidligere generasjoner, og faktisk også vel så bra som de dyrere modellene 6 og CX-5.

Mazda har gjort som premiummerkene og laget en stor skjerm (7") som er frittstående og ikke integrert dashbordet. Men i motsetning til premiumbilene er dette standardutstyr i Mazda 3.

Det er et hjul med ulike hurtigknapper rundt som styrer infotainmentsystemet. I tillegg til en egen kontroll for volum.

Her har forresten Mazda virkelig gjort jobben grundig. Det er et av det beste og mest intuitive infotainmentsystemet vi har brukt. Undertegnede er for øvrig av dem som foretrekker menyhjul framfor touchskjerm.

Men helt på nivå med Golf er det ikke når det kommer til grafikk og brukergrensesnittet.

Her merkes det forskjell – og skjermen er mindre enn den største på Golf.

Sistnevnte har blitt bilen å strekke seg etter på dette området – men så koster det også mye penger for det største infotainmentsystemet deres.

Det er bra med plass og komfortabelt i baksetet – også i høyden. Men de som er over 180 vil merke at sidesynet blir begrenset fordi C-stolpen er såpass lav.

Bagasjerommet er verken størst eller minst i klassen, 364 liter, og baksetene kan naturligvis legges ned for å bedre kapasiteten når nødvendig.

4 Motor

Testbilen har en 2-liters bensinmotor. Det er det ikke så ofte vi får på kompaktbiler lenger – de fleste klarer seg med mindre volum og satser heller på ekstra pustehjelp fra en turbo.

I Mazda 3 er det 120 hk – og 210 nm. Mangelen på turbo gjør at du må presse turtallet og gire litt oftere enn vi er vant med. For noen kan nok det oppleves mer hektisk enn vanlig – i alle fall inntil du klarer å finne en kjørestil som passer motoren.

For dem som liker å kjøre aktivt, er det imidlertid artig å kjøre en bil som liker seg på høyt turtall – og den har en fin lyd som er sportslig uten å være påtrengende.

Verre er det nok at mangelen på dreiemoment på lavt turtall gjør at det er litt vanskelig å holde forbruket like lavt som det er oppgitt fra Mazda selv. 0,51 l/mil er det offisielle tallet – og det er i utgangspunktet svært lavt for en bensinmotor.

Og selv om du må kjøre forsiktig for å klare det, bekrefter forbrukstallene inntrykket vi fikk i både CX-5 og 6 – Mazda har virkelig skjønt hvordan de skal lage gjerrige motorer.

0–100 km/t tar 8,9 sekunder. Det er tilstrekkelig på denne bilen – og når du først er i fart, og bruker girspaken aktivt, så oppleves den pigg og sportslig.

Det blir også tilgjengelig med en dieselmotor på 150 hk – og da barberes 0,2 sekunder på 0–100 km/t-tiden.

5 Design

Dette er etter vår mening den lekreste bilen i klassen – særlig om den får litt fine felger, mørke ruter og rød lakk, slik testbilen er utstyrt med.

Fronten har tydelige likhetstrekk med Mazdas nye ansikt, som vi alt har sett på CX-5 og 6. Og det er slett ikke dumt noe dumt slektskap – for det er pene biler begge to.

Designet sitter veldig godt også på den mer kompakte modellen. Det er flere detaljer å merke seg, og du kan kikke ganske lenge på denne bilen og stadig oppdage nye, små og store detaljer.

Den avrundede hekken med takspoiler, brede hofter og et eksosrør på hver side understreker det sportslige imaget.

Vi liker at den har litt tydelige profiler langs siden og at panseret buler litt opp – før det stuper ned mot grillen.

Denne bilen ser ut som den mener alvor.

5 Miljø/økonomi

Pris er viktig for Mazda – og mens det gjerne er de billigste utgavene som gir mest bil for pengene til vanlig, vil vi si at det er motsatt hos Mazda.

Ikke det at innstegsmodellen, Core, er så dyr. Den koster nemlig bare 225.000 kroner. Men når du spekker på med det øverste utstyrsnivået, Optimum, begynner det virkelig å svinge.

Da blir prisen riktignok på 265.000 kroner – men du sitter i et elektrisk justerbart førersete, det er skinninteriør og du har head up-display (riktignok den litt "billige" varianten med skjerm og ikke direkte opp i selve ruta), et skikkelig BOSE stereoanlegg, blue tooth, navigasjon, bi-xenon og LED-kjørelys, 18" felger, nøkkelfri adgang og start og ikke minst mulighet for sikkerhetspakke.

Sistnevnte gir for eksempel filskiftvarsling, blindsonevarsling, kollisjonsvarsling og radarbasert cruise control.

Det er MYE utstyr – og en flere ting her var for ikke så lenge siden forbeholdt langt dyrere biler.

Miljøaspektet er sikret gjennom det lave, oppgitte forbruket. Og bensinmotoren er akkurat som bestilt av politikerne våre – fordi den har det lave Nox-utslippet som er bra for luftkvaliteten rundt oss.

CO2-utslippet er også lavt med tanke på at det er snakk om en såpass stor bensinmotor – kun 119 g/km.

Automatgir koster 20.000 kroner ekstra – men det hadde vi vurdert hardt og lenge før vi kjøpte. For det første påvirker det ytelsene ganske mye – 0–100 km/t-tiden øker med halvannet sekund, fra 8,9 sekunder til 10,4. I tillegg blir også forbruket noe høyere.

Konklusjon

Vi har veldig sansen for den nye 3-eren – den har et lekkert design som folk snur seg etter, høy kvalitetsfølelse og gir mye utstyr for pengene.

Egentlig har den bare én stor utfordring – mangelen på mangfold. Det er for få motor- og karosserialternativer (les: stasjonsvogn) – og du får den ikke med firehjulstrekk, som stadig flere nordmenn tørster etter.

Dessuten har automatgirkassen lite å stille opp med sammenlignet med for eksempel Golf sin DSG-kasse.

Men dette er en virkelig god bil – og trenger du ikke stasjonsvogn anbefaler vi helt klart en tur innom for å gi nykommeren en sjanse. Vi tror det er gode muligheter for at du blir både imponert og sjarmert ...

Totalt: 5/6

For deg

Du vil ha mye bil for pengene

Ikke for deg

Du er avhengig av 4x4 eller stasjonsvogn

Lenker

På Broom-forsiden nå