Mazda 5 fulgte etter den ikke altfor spennende Premacy (nei, du husker ikke den du heller?), og har dessverre levd litt i skyggen av sine mer kjente konkurrenter. Nå begynner den å få noen år på nakken. Likevel er dette fortsatt en svært interessant bil du bør ta med i vurderingen hvis du skal kjøpe flerbruksbil i denne klassen. Mazdaen er litt lavere og mer personbilpreget enn mange av konkurrentene. Det gjør den både morsommere og lettere å leve med i det daglige. Dessuten har den to kjempesmarte skyvedører som eierne fort lærer seg å elske.
Kjøreglede defineres på en litt annen måte i en flerbruksbil. Den er ikke først og fremst konstruert for at far skal få tilfredsstilt sin våte bildrøm. Mazda 5 er dønn ærlig i all sin framtoning og praktiske løsninger. Den er laget for at alle i familien skal ha det helt ålreit, uansett om de sitter foran eller bak – og uansett om de bare er med eller har ansvaret for pakkingen. Mazda 5 er i tillegg både trygg, komfortabel og sikker, og den vil gi deg et tilnærmet vedlikeholdsfritt bilhold.
For mange representerer disse momentene det viktigste i begrepet «kjøreglede». Mazda 5 får du med fire forskjellige motoralternativer. To bensinvarianter hvor den minste har 1,8 liter og 115 hk og den største 2,0 liter og 146 hk. Dieselmotorene har 2,0 liter og 110 hk eller 2,0 liter og 143 hk. Du kan også velge mellom fire utstyrsnivåer: Go, Advance, AdvancePlus og Sport.
Min bil i dag er en 2,0-liter diesel på 110 hk i utgave AdvancePlus med skinn. En superfin bil på alle måter, fantastisk lettkjørt og med god oversikt til alle kanter. Du sitter litt høyere enn de fleste andre i trafikken, uten at MPV-følelsen blir påtagende. Du har god plass, og ting fungerer akkurat som ønsket og forventet.
2,0 dieselen på 110 hk er sterk, uten å bli heftig. Den har mye trekkraft, enten du kjører alene eller har hele familien med deg. Mazda er flink med presise girkasser, noe som også gjelder i 5.
Om du vil ha mer sprut, legger du til 35 000 kr; da får du 143 hk ut av samme motor. Alternativt kan du chiptrimme motoren, men da blir du som kriminell å regne – og tenk hvilken trist avslutning på familiebildrømmen: «Mor og barn sitter alene igjen etter at far måtte sone for ulovlig trimming av familiens bil!» Når sant skal sies er jeg ikke så sikker på at Mazda 5-kundene står lengst framme i trimmekøen...
Mazda 5 er som en magnet på mine unger – og mine unger er ganske bevandret i hva som finnes av biler. Det tar omtrent tre minutter før Frida på elleve og Oscar på seks har funnet ut av alle bilens hemmeligheter og herligheter: Elektriske skyvedører på begge sider bak (fjernstyrt!), baksete som kan deles i to individuelle stoler med hvert sitt armlene og flyklaffebord og egen 12 v-plugg for TV.
Og tror du ikke Oscar klarer å resonnere seg frem til at: «… med så langt og flatt bagasjerom, mon tro om det ikke finnes flere seter i denne bilen?» Riktig! Under bagasjeromsgulvet skjuler det seg to seter til. Selv disse stolene er i skinn, har egne koppholdere på siden samt trepunktsseler for økt sikkerhet! Frida og Oscar er ikke i tvil: Denne bilen kan vi godt kjøpe, selv om det er litt trist at det ikke finnes flyklaffebord for den bakerste seteraden.
Lite minus også til det midtre baksetet. Det er egentlig ikke noe fullverdig sete, dermed er Mazda 5 mer 6- enn 7-seter.
En Mazda 5 velger du med diesel. Rett og slett fordi prisforskjellen på bensin- og dieselutgavene er marginale. Dieselutgavene gir deg mer kraft – ikke minst når du laster opp bilen – og de bruker vesentlig mindre drivstoff. Kombinasjonen diesel/automat finnes ikke, men 6-trinns manuell kasse kan være en trøst for enkelte – i alle fall når den fungerer så bra som i Mazda 5.
Du må bare være villig til å bruke litt av tredje og fjerde giret ved forbikjøringer; den klarer ikke hente kreftene fra bunnen av om du ligger og broomer på sjette gir i 80 km/t.
Motoren støyer lite og jeg registrerer heller ikke mye vindstøy fra karosseriet. Dette kan ofte være et problem med de ikke altfor aerodynamiske flerbruksbilene.
Ønsker du deg Mazda 5 i Sport-utgave med senket understell, store hjul og spoilerpakke, må du velge den største bensinmotoren på 143 hk. Litt synd, men Mazda har sett behovet fra enkelte kunder. Derfor tilbyr de noen ekstra, rimelige utstyrspakker til AdvancePlus-utgaven, som sammen tar igjen det sportslige forspranget til den ekte Sport-utgaven. Smart!
Til å være en flerbruksbil synes jeg Mazda 5 er fin – på grensen til sportslig med full stylingpakke. Mange av konkurrentene har gått for mye på kompromiss med designet for å få til plass og praktiske løsninger. Mazda har imidlertid klart å balansere design og praktisk bil på en forbilledlig måte. Resultatet er en flerbruksbil du kan få lyst til å kjøpe! De elektriske dørene hører vel egentlig hjemme i «praktisk-bagen», men de gjør også noe positivt med designet på bilen.
Mazda 5 er først og fremst et svært godt nybilkjøp! Og når du selger den etter 3–4 år vil også neste eier føle at han/hun får mye bil for pengene. Mazda 5 er også en slik type bil som man kan bli værende med, rett og slett fordi det er vanskelig å finne noe bedre eller tilsvarende til samme pris.
Mazda er også helt i toppen når det gjelder driftssikkerhet og kvalitet. Forsikringen er også lav. Med 2,0-liter diesel under panseret er CO2-utslippet 162 g/km. Utslippet er det samme enten du velger 110 hk eller 143 hk.
Bruksgleden og kvaliteten er på topp, og for å sitere de andre medlemmene av Broom-redaksjonen: «Mazda 5 er vanvittig mye bil for pengene!» Om du liker bilen og den dekker ditt/deres behov, er det ingen grunn til å nøle.
Du har lite greie på bil og er derfor livredd for å gjøre et dårlig kjøp.
Du er avhengig av tilbakemeldinger fra andre for selv å like bilen din.
Jeg vil anbefale Mazda 5 med 2,0 liter diesel i AdvancePlus-utgave med skinnseter. Skinnseter er mye lettere å holde rent, og rent er det ikke etter å ha hatt fem unger i de bakerste rekkene.